Bab 18: Jalan yang Berliku

0 0 0
                                    

Beberapa hari berlalu, dan Azelia masih cuba menenangkan fikirannya. Walaupun dia sudah cuba menjauhkan diri daripada kedua-dua Ryzan dan Havran, hati kecilnya tetap tidak dapat lari daripada persoalan tentang siapa yang harus dia pilih. Setiap hari berlalu seperti ujian, dan setiap malam berlalu dengan doa yang panjang agar Tuhan memberikan petunjuk kepadanya.

Namun, Azelia sedar, dia tak boleh terus bersembunyi. Dia mesti menghadapi realiti yang semakin menekan.

---

Azelia sedang berjalan menuju ke perpustakaan apabila dia ternampak Havran di hujung koridor, sedang bercakap dengan beberapa rakan sekelas mereka. Wajahnya kelihatan tenang seperti biasa, tetapi mata mereka bertemu untuk sesaat, dan Azelia terasa debaran yang sukar dia jelaskan. Havran hanya mengangguk kecil sebelum kembali berbual dengan rakannya.

Azelia cuba berlalu pergi tanpa menoleh ke belakang, tetapi langkahnya terhenti apabila suara Havran memanggilnya.

“Azelia, tunggu.”

Dia berasa serba salah tetapi terpaksa menoleh. Havran berjalan menghampirinya, wajahnya penuh dengan kesungguhan.

“Aku dah lama nak cakap dengan kau, tapi aku tak tahu macam mana nak mulakan,” kata Havran perlahan. “Aku tahu kau perlukan masa, dan aku cuba hormati itu. Tapi… aku takut kalau aku terus diam, aku akan kehilangan peluang untuk beritahu apa yang aku rasa.”

Azelia tidak berkata apa-apa. Dia hanya berdiri di situ, memandang Havran yang kelihatan begitu tulus.

“Aku tak nak kau rasa tertekan dengan semua ini, Azelia. Kalau kau rasa aku tak cukup untuk kau, aku akan terima. Tapi aku nak kau tahu, aku takkan pernah berhenti berharap.”

Sebelum Azelia sempat menjawab, Ryzan muncul di belakang mereka. Dia berdiri dengan wajah yang tegang, jelas tidak senang melihat Havran bercakap dengan Azelia.

“Havran,” kata Ryzan dengan nada yang serius. “Boleh aku bercakap dengan Azelia sebentar?”

Havran memandang Ryzan dengan tenang sebelum melihat semula ke arah Azelia. “Aku pergi dulu. Kalau kau nak cakap apa-apa, kau tahu aku sentiasa ada.”

Havran berlalu pergi, meninggalkan Azelia yang kini berdepan dengan Ryzan.

---

“Apa yang kau nak, Ryzan?”

Nada suara Azelia kali ini lebih tegas. Dia sudah letih dengan permainan hati yang tak berkesudahan ini.

“Aku tak suka cara dia cuba mendekati kau,” kata Ryzan dengan nada cemburu yang jelas.

“Ryzan, ini bukan pasal kau atau dia. Ini tentang aku. Aku yang perlu buat keputusan, bukan kau,” balas Azelia.

Ryzan kelihatan terkejut dengan ketegasan Azelia, tetapi dia segera menghela nafas panjang untuk mengawal emosinya. “Aku tahu, Azelia. Aku cuma… aku takut kehilangan kau. Aku tak tahu macam mana nak hidup tanpa kau.”

Azelia memandang Ryzan dengan mata yang penuh dilema. Dia tahu Ryzan benar-benar menyayangi dirinya, tetapi Havran juga tak kurang keikhlasannya.

“Aku perlukan masa, Ryzan. Tolong, jangan paksa aku untuk buat keputusan sekarang,” kata Azelia sebelum melangkah pergi, meninggalkan Ryzan yang masih berdiri di situ dengan hati yang berat.

---

Azelia duduk di tepi katil sambil memegang telefon bimbitnya. Dia membuka galeri dan melihat gambar-gambar lama yang diambil bersama Ryzan. Ada banyak kenangan manis yang mereka kongsi, tetapi kini semuanya terasa berbeza.

Dia kemudian teringatkan Havran. Walaupun hubungan mereka tak seakrab hubungan dengan Ryzan, kehadiran Havran memberikan rasa tenang yang sukar dia jelaskan.

Dari Hati ke Hati [ OG ]Where stories live. Discover now