Malang

1.9K 55 6
                                    

BAB 2

Woahh ! Heavennya , hari ni tak ada class langsung ! So , it's shopping time ! Baru nak pakai kasut , handphone aku bunyi .

Text ~ Dari Rizqi ?

Awak free tak hari ni ? Saya tak ada class . So , saya ingat nk ajak awak keluar .

Hmmh . Dah agak dah . Yeaa ! Tak payah aku bazir duit nak naik teksi . Save budget . Aku terus reply text dia . Lepastu tunggu kat luar rumah . Dalam 10 minit macam tu , dia pun sampai .

"Hai sweetheart . Lama tunggu ?" Rizqi cakap kat .. aku lah . Siapa lagi yang ada dalam kereta tu ?

"Tak adalah lama sangat ,10 minit je ."

"Hmmh . Subang Parade jom? Saya nak shopping buku kat Popular ." Lepastu dia angguk je. Sepanjang perjalanan pergi Subang Parade tu , aku , dia , dua – dua diam . Tak ada benda lah nak cakap . Hmmh .

"Dah sampai !" Rizqi cakap . Dia matikan enjin , lepastu kitorang keluar . Tiba – tiba Rizqi berhenti .

"Kenapa ni wak ?" Aku tanya dia . Sebab dia macam raba –raba poket seluar dia .

"Phone  saya tertinggal dalam kereta .  Awak tunggu kejap eyh ?" Dia cakap . Aku just tunggu je lah depan lif tu . Kalau tekan awal sangat nanti nak tunggu Rizqi pulak , so better aku tunggu dia kejap .

Kenapa lama sangat Rizqi ni ? Waktu aku tengah tunggu tu , aku perasan , ada seorang .. lelaki . Dia intai kat dinding kaca tu . Mula – mula tu aku ingat aku berkhayal je , tapi makin lama makin banyak kali pulak dia intai .

Aku malaslah nak react apa –apa , panik pun tak , gelabah pun tak . Just , buat macam tak ada apa – apa je , dalam hati aku doa Rizqi datang cepat .

Tak sampai seminit lepastu , Rizqi datang . Lelaki tu pun dah tak ada dah . Fuhh . Baru ingat nak keluar bunga silat tadi ?

"Kenapa lama sangat ? Saya boleh tidur kat sini tau tak ?" Aku cakap kat dia .

"Sorry sayang . Tadi , tiba – tiba mama call ." Hmmh . Aku terus tunduk .

"Mama awak ? Dia masih tak suka kat saya ?" Biasalah . Mak dia orang kaya , takkanlah senang- senang je dia nak terima bakal menantu dia , orang miskin ? Jatuhlah martabat .

Abang Rizqi , Raziq  kahwin dengan model . Kakak dia ,Rania, dah bertunang dengan mat salih, dua bulan lagi , kahwin . Tinggal dia je yang tak confirm lagi .

"Tak adalah . Dia okay je ." Rizqi Rizqi , kau ingat senang – senang aku nak percaya cakap kau ? Muka dah nampak menipu. Tak payahlah nak menjaga hati aku sangat .

"Tak payahlah sedapkan hati saya wak . Dah jom jom , dah lama saya tunggu awak ." Aku terus tarik dia masuk dalam lif yang dah terbuka tu .

Kitorang shopping sikit dekat Popular . Aku beli buku rujukan dengan novel English sikit . Rizqi beli buku rujukan dia dengan pen dua tiga batang .

Lepas tu , aku ingat nak balik , tapi Rizqi tarik aku masuk dalam Al Ikhsan .

"Kenapa ni wak ?" Aku tanya dekat dia .

"Pilih lah apa yang awak nak ."

"Awak . Baju yang awak belikan minggu lepas pun saya tak pakai lagi tau tak ? Dah dah , tak payah mengada . Saya tak nak orang cakap macam macam pasal saya ."

"Tulah awak , suka sangat fikir pasal apa yang orang cakap . Diorang tu semua jealous sebab tak ada siapa nak belanja diorang . Sekarang ni , saya suruh awak pilih apa yang awak nak . So , do it . Now !"

Eeeeiiii ! Nak shopping pun kena marah . Huhhh .

Aku ambik sepasang kasut Adidas , high top colour purple . Aku tak nak tengok harga , kalau tak nanti aku rasa bersalah . Aku tengok dia bayar . Lepastu dia datang kat aku , hulur plastic bag . Lepastu sengih – sengih .

"Puas hati ?" Aku tanya dia .

"Mestilah puas . Pergi makan jom ? Saya lapar ." Dia merengek kat aku .

"Makan apa ?" Aku tanya dekat dia . Lepastu , dia tarik tangan aku , masuk Dome .

Huhh . Cubalah ajak makan kat mamak ke warung ke ?

"Awak nak makan apa ?" Dia tanya aku waktu waiter bagi menu . Aku selak – selak sikit .

"Saya nak Coke ."

"Tu je ?" Eh , tu cukup bagus aku order tau ! Aku angguk . Maybe , dia taknak bertekak dengan aku , so dia angguk je .

Dalam setengah jam macam tu , tunggu si Rizqi ni melantak , bersembang  bagai . Kitorang pun keluar dari restoran tu .

"Balik ?" Rizqi tanya kat aku . Aku angguk je. Lagipun dah nak dekat pukul 7 lebih dah . Tak elok anak dara keluar sampai lewat malam .. Bluekk ! HahaXD !

Sebelum aku masuk rumah , mestilah kena bukak pagar kan ? Aku keluarkan kunci dari dalam beg , waktu tu Rizqi dah gerak dah . Tapi , tak sempat aku nak keluarkan kunci tu , aku kena tarik dengan dua orang lelaki masuk dalam belukar dekat taman permainan depan rumah aku .

Aku dah menjerit dah waktu tu tapi tak ada orang . Maklumlah , maghrib kan ? Orang mana ada , hantu adalah ! Lagi – lagi iblis dua ekor ni !

"Woii ! Lepaskan aku lah siall !" Aku menjerit kat dua jantan tak guna tu ! Tak ada kerja lain dah ? Nak merogol orang je kerja ! Waktu aku jerit tu , dia tekup mulut aku kejap , lepastu aku tepis .

"Lawa mangsa kita harini bro." Dia cakap kat kawan dia .

"Lawa eh ? Meh aku tunjuk kecantikan aku !" Aku jerit kat diorang .

Takpe takpe .

Belum sempat dia nak baringkan aku , aku pulas tangan jantan yang pegang tangan kanan aku lepastu gigit tangan dia sekuat hati aku . Jantan yang ada dekat kiri aku ni , aku tendang perut dia lepastu tolak dia masuk dalam parit . And , actually parit tu , boleh tahan dalam gak lahh .

Tak habis lagi , jantan yang kena gigit tadi tu serang aku dari belakang , disebabkan aku perasan , jadi aku bongkok macam rukuk tu . So , dia terlajak ke depan then dia  pun join lah kawan yang lagi sorang tu duduk dalam parit busuk yang penuh dengan air tu .

Aku terus ambik beg aku yang dah tercampak waktu kena heret tadi lepastu cepat-cepat bukak pintu pagar , masuk dalam rumah .

Fuhh . Nasib baik aku sempat bertindak . Tak sia – sia mak hantar aku pergi silat dengan taekwondo . Hmmh .

Masuk je rumah , aku cepat – cepat masuk bilik lepastu mandi . Gatal badanlah kena campak dalam semak tu . Tambah lagi , jantan dua ekor tu dah pegang aku , jijik tau tak ! Sial punya jantan !

Aku dah penat lah asyik belasah lelaki . Bila jadi macam ni , aku teringat 6 tahun dulu ...

MAAFWhere stories live. Discover now