Lagi ?

1.5K 54 8
                                    

BAB 9 –Lagi?-

“Amboii , orang tu dah busy dah sekarang . Maklumlah , tak lama lagi dah nak dapat jawatan besar.” Abang . Semak je .

“Besar manalah sangat ? Chief management officer je punn . Bukannya CEO macam orang tuu .” Kan dah kena batang hidung sendiri balik . Padan muka ! Apa yang ‘tak lama’ pun aku tak taulahh . Lagi dua bulan kott?! Lama lah tu !

Abang gelak . Lepastu dia join baring sebelah aku . Tengok siling . Dan actually dia dalam bilik aku sekarang . Nasib baik dia masuk ketuk pintu tadi .

“Dah nak dekat setahun kau dekat sini dikk . Tak nak ke cerita dekat abang pasal ex kau tu ?”

Ya Allah ! Kuat betul ingatan mamat ni ! Benda yang dia cakap waktu hari first aku datang sini , dia boleh ingat lagi ! What the hell !!! Aku pandang dia , lepastu buat expression muka terkejut ! Abang pandang aku pelik .

“Apahal ?” Dia tanya aku . Aku geleng , lepastu pandang atas balik .

“Cepatlah cerita , aku tunggu ni . Abang tak kira , selagi kau tak cerita , abang tak keluar dari bilik ni .” Dia cakap lagi . Dan kali ni aku rasa macam nak tolak je dia daripada katil ni ! Mana boleh paksa-paksa !

Aku mengeluh .

“Orang yang sama je . Yang aku pernah introduce dekat skype dulu tu .” Aku cakap as introduction .

“Ouh ! Ingat ! Apa ek nama dia , something start with R . Right ?” Abang ni kalau tak potong cakap orang memang bukan dia lahh . Aku pandang dia lepastu angguk .

“Rizqi . Yeaa , abang pun tau kitorang dah lama .. lama .. err … in relationship . Since kat sekolah lagi . And , as kau tau , adik mana ada cerita sejarah hidup adik kat orang . Zara pun tak tau . Tiba-tiba one day tu , Zara tanya kat adik . That day , kitorang kat office , memang tak ada orang langsung kat floor kitorang waktu tu .

Zara tanya , kenapa adik anti dengan laki , lepastu kenapa adik agak ke-lelaki-an waktu mula-mula kenal dulu . Disebabkan adik confident sangat waktu tu adik pun ceritalah . Ayat first adik cakap , aku tak ada dara . Then tiba-tiba adik dengar ada orang langgar pasu kat luar lepastu bunyi pasu tu pecah .

Adik terus stop cerita . Lepastu terus pergi tempat adik , sambung kerja .”

“Huhh . Macam drama melayu lahh cerita kau dikk !” Abang . Kau memang bodohh ! Aku tumbuk bahu dia , lepastu dia suruh aku sambung cerita .

“Lepas hari tu , Rizqi dah balik outstation tapi adik tak dengar apa-apa cerita pun dari dia . Adik call tak dapat , text pun tak reply . Then bila dah sampai tiga hari , adik pergilah jumpa dia sendiri . Dia bawak adik pergi tempat kitorang selalu date , mula-mula dia diam . Lepastu , sebelumdia bukak mulut , dia keluarkan kotak cincin , dia tunjuk dekat adik , lepastu dia terus campak dalam tasik .

That time , adik dah agak memang ada something wrong gonna be happen . Lepastu . dia dah start cakap pasal … pe .. lacur , apa semua . Adik dah agak memang dia yang dengar apa yang adik cakap dengan Zara kat pantry tu .” Aku tak tau kenapa , tapi aku dah menangis waktu aku cerita .

Abang peluk aku .

“Abang tau apa kau rasa . Jantan tu tak layak untuk kau . Dahlah , tak payah nangis . Aku dah agak dah , kau mesti balik sebab benda ni .” Aku basahkan baju abang ! Yeaa !

MAAFWhere stories live. Discover now