BAB 13 –Kenapa ?-
"Pa , saman yang kita suruh diorang bayar tu , dah settle ke ?" Abang tanya dekat papa waktu dinner . Lepas je kes abang sound Rizqi malam tu . Aku cepat-cepat siapkan kerja apa – apa yang patut . Lepastu aku balik awal . Terseksa doe duduk sana lama-lama .
"Belum lagi ."
"Aiii ? Belum ? Berapa lama lagi nak tunggu ni ? Dah nak dekat sebulan dah ni ." Eh eh abang ni . Macam lah duit tu nak bagi dekat dia ?
"Alahh , kamu tak payah nak risaulah Faresz , papa kenal Dato' Faizal tu . Cepat atau lambat , dia akan bayar jugak ." Papa pulak cakap . Lepastu papa terus naik atas . Maklumlah , mama tak sihat . Tu yang papa pun sama , tak sihat jugak .
Hmmh , untungnya kalau dapat laki macam papa . Caring , loving . Haihh .
"Woi ! Yang kau tenung nasi tu kenapa ? Cepatlah habiskan , aku dah nak naik ni ." Abang tegur aku . Ek elehh dia ni . Aku rasa dia period lahh . Daripada tadi asyik marah je .
Aku habiskan nasi cepat-cepat . Lepastu basuh pinggan . Then duduk luar . Orang lain semua dah masuk bilik . Baguslah , dah lama aku tak termenung sorang-sorang macam ni .
Tak sempat aku nak masuk ke alam lain , phone aku berbunyi . Nombor Malaysia . Tapi tak pernah jumpa pulak nombor ni . Takkan Zara kott ?
"Hello ?"
"Hello. Iqrina ?" Aik , suara ni . Macam pernah ku dengar , tapi di mana ya ?
"Yes . Iqrina speaking . Siapa ni ?"
"Ni saya, Rizqi ."
Dengar je nama keramat tu , aku baru je nak tekan end call . Dia cakap .
"Iq , tolonglah jangan end call dulu . I'm begging you Iq , please . Just for this time , untuk kali terakhir . Bagilah saya dengar suara awak ." Apa maksud dia untuk kali terakhir ? Plus , aku dah lama tak dengar suara dia macam ni . Suara ni yang dia selalu buat bila aku gayut dengan dia . Ya Allah .
"Apa maksud awak 'untuk kali terakhir'?" Holy shit ! Kenapa aku start guna awak saya balik ?! It seems like aku memang ada something dengan dia !
"Sebab saya tau , walau apa pun yang saya buat lepas ni , saya tak akan dapat hati awak semula . Saya tak kisah , sekarang ni saya hanya nak kan kemaafan daripada awak . Tapi , dalam masa yang sama , saya nak awak tau yang saya masih sayangkan awak . Tak berubah . Masih utuh macam dulu .
Saya tak dapat nak lupakan awak Iq . Macam-macam cara saya dah buat untuk lupakan awak , untuk benci awak . Tapi saya gagal . Hati saya hanya ada pada awak Iq . Dan saya takut kalau ini betul-betul kali terakhir saya dapat dengar suara awak sayang ."
Aku tak tau kenapa , tapi aku nangis . Seriously , sekarang aku memang tengah nangis . Aku manusia biasa . Walau banyak mana kata- kata cacian dan makian yang aku dah hamburkan pada Rizqi , kalau hati aku ni dah permanent ada dekat dia . Aku yakin hati aku tu , takkan berubah pergi kat orang lain .
Dan sebagai manusia biasa , aku paling pantang bila orang hina aku pasal kisah silam aku tanpa tanya aku cerita yang sebenar . Dan sebab tu jugaklah , aku rasa macam ada penghalang untuk aku cintakan Rizqi semula . Lepas semua hinaan yang aku terima dari bibir merah dia .
"Kenapa awak buat saya macam tu Rizqi ? Kenapa awak buat hati saya berpaling dari awak ? Saya tak boleh terima semua benda tu , awak tau tak ?" Aku cakap sambil nangis . Air mata aku berduyun-duyun turun .
Lepastu Rizqi batuk . Teruk . Aku risau .
"Rizqi ? Awak okay ke ?"
"Jangan risau . Saya okay . Kalau saya ada penyakit pun , awak tak payah nak risaulahh . Kalau saya mati , saya janji saya tak akan susahkan awak atau keluarga awak ." Bodoh lah dia ni . Main cakap pasal mati pulakk !
"Apa yang awak cuba cakap ni Rizqi ? Can you just make it clear ?!!" Kan baran aku dah sampai !
"Saya mintak maaf kalau saya buat awak risau . Saya nak awak dengar ni Iqrina , walau apa pun yang jadi. Saya , Syed Rizqi Aliff akan tetap mencintai awak sepenuh hati saya . Saya mintak maaf sebab dah banyak sangat melukakan hati awak sebelum ni ." Ya Allah . Budak ni , ada yang mati kena bunuh kejap lagi ni kang !
"Rizqi.. Riz.." Tut tut tut . Aik ? Terus off ? Aku cuba untuk buat empangan dekat depan mata aku , tapi tak boleh . Makin banyak pulak dia keluar . Dan ...
"Aaaaaaaarrrrgggghhhhhhhhhhhh !" Aku jerit . Tambah dengan air mata .
"Kenapa kau buat aku macam ni Rizqi ! Kenapa ? Kau biarkan aku terseksa macam ni ! Kenapa ?!"
Dan , di dalam keheningan malam di Dubai . Aku termenung sendirian memikirkan nasib diri yang masih mempunyai sekelumit cinta untuk seorang lelaki . Merenung diri ,memikirkan kekhilafan ku yang lalu . Masihkah ada cinta di hati ini ?
Untuk seorang lelaki . Syed Rizqi Aliff .
YOU ARE READING
MAAF
Mystery / ThrillerDisebabkan dia , aku jadi kuat , aku jadi aku yang baru dan aku boleh tersenyum dan ketawa . Dan disebabkan dia jugaklah aku menangis , disebabkan dia jugak aku berjaya , tapi itu bukan bermaksud aku akan terima dia dalam hidup aku semula lepas maru...