Part 5

9.2K 312 1
                                    

Eddenqh- Thank you for reading. :)

-------



        

Part 5

Namun,  kegembiraan  itu  tidak  datang  pada  hari-hari  seterusnya.  Ned  akan duduk  terperap  di  dalam  bilik  kerjanya  tanpa  menghiraukan  orang  sekelilingnya. Pabila  malam  datang  bilik  mereka  turut  tidak  dijengahnya.  Bantal  dan  selimut untuk  Ned  telah  dibawa  oleh  maid  beberapa  hari  lepas.

Dia  turut  terasa  kehilangan  Ned  yang  tiba-tiba  tiada  untuk  rutin  harian mereka  sejak  beberapa  hari  ini.  Sudah  dua  hari  Safira  pergi  berlari  sendirian. Selalunya  ada  sahaja  Ned  yang  akan  menemaninya  berlari  ke  taman berdekatan  rumah  mereka  seawal  pukul  enam  pagi.  Tapi  sudah  dua  hari  juga Safira  jadi  pak  tunggul  menunggu  Ned  yang  tidak  kunjung  tiba.

Rutin  mereka  yang  akan  bersarapan  bertiga  hampir  setiap  pagi  juga  hanya tinggal  dia  dan  Mrs.Willscott  sahaja.  Makanan  Ned  akan  dihantar  kepadanya oleh  butler  atau  maid  mereka.  Sudah  beberapa  hari  ini  juga  Safira  sudah  mula hilang  rasa  untuk  makan.  Kemungkinan  besar  sebab  Ned  tiada  untuk  teman makan  seperti  selalu.

Bila  malam  pula  tidur  Safira  tidak  nyeyak  sebab  Ned  tiada  disisi.  Sebelum ini  akan ada orang yang kejutkan buat solat sunat sebelum subuh tapi sekarang  hanya  akan  bangun  pada  waktu  subuh .  Sehari  menjadi dua,  dua  menjadi  tiga  dan  hari- hari  seterusnya  Ned  bagaikan  tidak  lagi wujud  di  dalam  rumah  itu.

Safira  mengira  hari  hingga  hari  graduasinya.  Ned ingat  ke  hari  tu?  Sejak beberapa  hari  ini  Ned  sudah  tidak  endahkan  Safira  yang  sering  berdiri  di muka  pintu  untuk  berbual  dengan  dia.

Jarinya  sering  diangkat  menunjukkan  tanda  satu  saat.  Tapi  satu  saat  akan menjadi  lima  minit  atau  lebih  kemudian  dia  bagai  terlupa  yang  Safira  berdiri  di  muka  pintu  bilik  kerjanya.  Dia  tak  pernah  lagi  jumpa  sisi  Ned  yang  ini. Ned  yang  gila  kerja.  Dia  yang  ini  buat  Ira  takut,  Dia  yang  ini  buat  Ira terfikir  apa  yang  dia  lalui  selama  ini  hanya  mainan  perasaannya  ke?  Tapi  bukti ada  di  sekelilingnya  cuma  watak  penting  dalam  hidup  Safira  yang  tiba-tiba sahaja  hilang.  Dia  yang  ini  buat  Safira  rindu  pada  dia  dihadapan  mata. Mungkin  salahnya  kerana  mudah  mencintai.

...

Lagi  dua  hari,  Hari  Graduasi  akan  tiba.  Tiket  kapal  terbang  bertarikh  dua  hari selepas  konvokesyen  dipandang  sepi.  Dapat  ke  dia  balik?  Safira  mengeluh lesu.  Handphone  di  meja  solek  diambil.  Apps  contact  dibuka,  nombor  ayah ditelefon.

Tiga  kali  deringan  talian  bersambut.

"Hello,  Assalamualaikum."

"Walaikumsalam,  ayah."

"Adik..."

"Sorry  adik  telefon  lambat  sangat,  ayah  mesti  dah  tidur."

"Tak  lagi,  baru  habis  solat  sunat  dik."

"Adik,  sihat?"

Air  mata  Safira  yang  bertakung  mendengar  suara  ayahnya  diseka  laju.  "Sihat, Ayah."

"Adik  menangis  ye?"  mendengar  suara  tua  ayah  menbuatkan  Safira  menyimpan rasa  sedunya.

"Hemm.."

"Kenapa  ni  adik  ada  masalah?"  Suara  ayah  yang  perlahan  mengingatkan  dia pada  ayah  yang  sentiasa  berlembut  padanya.  Adik  ada  buat  banyak  salah  pada ayah  dengan  ibu.  Adik  tak  tahu  di  mana  dia  nak  mula,  adik  rindukan  ayah dengan  ibu.

"Adik?"  Suara  ayah  bergema  lagi  dicorong  handphonenya.

"Adik  rindukan  ayah  dengan  ibu.  Adik  nak  balik."

"Tak  lama  lagi  kan  adik  balik  dapatlah  jumpa  ayah  dengan  ibu."

Rasa  sebak  tidak  dapat  ditahan.  Adik  tak  tahu  lagi  ayah  nanti  Ned  beri  ke tidak sebab  sekarang  ni  dia  dah  tak  pedulikan  adik  lagi.

"Tak,  adik  cuma  rindu  dengan  semua  orang  dekat  sana  ibu,  abang,  ayah.  Lagi pun  adik  kan  dah  nak  convo  ni..  Sendirik  je  pula  kali  ni.  Dulu  ada  juga  abang  teman.  Sekarang  abang  pun  sibuk  tak  dapat  datang."

"Tak  apalah  adik,  jangan  sedih-sedih  macam  ni..ingat  Allah  ye  nak.  Kalau  hati tu  tak  tenang  banyakkan  zikir,  baca  Al-quran,  rajin-rajinlah  buat  solat  sunat supaya  adik  tenang.  Itu  aja  yang  ayah  boleh  bekalkan  untuk  adik.  Ayah  dengan  ibu  jauh.  Adik  jangan  nangis  lagi  ye.  Ibu  dengan  ayah  dekat  sini  sihat aja."

"Hemm..."

"Sudah  jangan  nangis  nanti  gambar  nak  tunjuk  kami  dekat  sini  semua  sembap-sembap  mukanya."  Terdengar  ayah  tertawa  kecil.

"Okey."

"Good.  Nanti  ambil  selfie  banyak-banyak  sikit  whattsapp  kat  ayah  nak  tunjuk ibu  kamu  tu."

"Hemm,  haha"  Safira  tertawa  sedikit.

Orang  yang  di  talian  sebelah  sana  tersenyum  lega  hilang  sedikit  kerisauannya.

....

SIAPA DIAWhere stories live. Discover now