Part2

15.6K 383 3
                                    

        

Dekat  mana  ni?  Ira  terkebil- kebil  memandang  keadaan  sekeliling.  Dinding ocean blue?  Bukan bilik aku warna cream ke?  Kenapa  rasa  macam  panas  aja tengkuk  aku  ni  macam  ada  someone... Ira  berpaling  pusing  matanya  membulat jarak  mukanya  dengan  dia  tak  sampai  satu  jari  pun.  'Ah'  terjerit  dalam  hati.  Ira usap  dada.  Hish  mamat  ni  boleh  pulak  dia  tidur  dekat  sini.  Eh  kejap  ni  bukan bilik  aku.  Ira  tilik  balik  bilik  tersebut.  Dinding  ocean  blue  ade  cornice  off  white  and  ada  benda  yang  undescribable  dekat  satu  sudut tu.  Muka  Ira  terus  rasa panas  oh  malunye.  Mamat  ni  tidur  tak  pakai  ape  ke?  Safira rasa  malu  o  meter dia  naik  lagi  satu  tahap.  Ira  pandang  orang  di  sebelahnya  yang  selimutnya hanya  menutup  separuh  badan  yang  tak  berbaju.  Mata  Ira  terus  membulat.  'Mak tolong!' Ira  terus  belari  keluar  dari  bilik  dia.  Malu!
...
Nathan  membuka  mata  sedikit  melihat  Ira  yang  lintang-pukang  keluar  dari  bilik dia. Dia cuma senyum sedikit.  Kalut  sungguh  cik  kak  seorang  ni.  Nathan  bangun membasuh  muka.  Seluar  pajama  yang  disangkut  di  sofa  di  hujung  bilik disarung. Dia  tersenyum  lagi  teringat  mimik  muka  Ira  yang  menggelabah  tak tentu  mesti  dia  ingat  aku  tidur  tak  pakai  apa  tuh.  Nathan  ketawa  sendirik.

" Saya  tidur  pakai  boxer  lah  awak" katanya  sendirian.

Dia  teringat  kan  kejadian  semalam.  Waktu  dah  lewat  matanya  sudah  mengantuk disebabkan  tidur  yang  tidak  tentu  sejak  beberapa  hari  lepas.  Dia  nampak  Ira tertidur  atas  recliner  so  dia  angkat  sahaja  tubuh  kecil  itu  ke  biliknya memandangkan  bilik  Ira  yang  jauh  di  belakang  rumah.

Dia  memang  orang  yang  kalut  and  kelam-kabut.  Dia  student  Father  dan  untuk memudahkan  kerja  mereka  Father  beri  dia  menyewa  guest  house  rumah  mereka.  Pertama  kali  jumpa  dia  masa  tu  dia  tolong  mum angkat  barang.  Cuma  lihat  dari  tingkap  saja  first  thing  yang  datang  dalam  kepala  ialah  cantik and  when  she  smile  dimple  dia  keluar  buat  dia  jadi  qute.  Entah  macam  mana dia  ternampak  aku.  Dia  tak  alih  mata  dia  masa  tu  aku  cuma  senyum  and angkat  kening  sahaja.  Muka  dia  terus  berubah  jadi  merah  than  kalut  tak  tentu pasal  nasib  baik  tak  jatuh  tersembam  dekat  simen.  Bila  Mum  kenalkan  dia.  Dia  lain,  tak  cuma  cantik  tapi  ada  banyak  criteria  yang  boleh  buat  aku  senyum dan  ketawa.  Sejak  mula  lagi  dah  rasa  tertarik  dengan  dia  tapi  tak  sempat  nak luahkan.  Tak  sangka  dia  sekarang  jadi  isteri  aku.

...

' Ya  Allah,  aku  berdoa  supaya  pak  cik  sorang  tu tak  turun  breakfast.  'Amin'  Tarik nafas  Ira,  dia  bukan  monster dia  cuma  suami  kau.  Hish  nak  makan  pun  susah macam  ni.  Apa  kes  entah  aku  boleh  ada  dalam  bilik  dia  aku  mamun  agaknye jalan  masuk  bilik  dia.  Hissh..tak  mungkin,  tak mungkin,  tak  mungkin  aku  tak percaya  mesti  dia  yang  letak  aku dekat  situ.  Apa  kes  aku  nak  tidur  bilik  dia. Sebelum  ni  lalu  pon  tak  pernah.

Tanpa  disedari  Ira  sudah  pun  berada  di  ruang  makan.

"Morning."  Suara  Ned  hampir  dengannya  buat  dia  terkejut.

Tau-tau  pipi  dah  merah  sahaja.  Mak  malu  pagi  tadi  tak  habis  lagi.

"Makan."  Panggil  Ned  sambil  kerusi  di  sebelahnya  di  tarik  ditepuk-tepuk tempat  duduk  itu.

SIAPA DIAWhere stories live. Discover now