Bab 34

6.7K 180 0
                                    

'Ishhhh.Pandai betul dia jaga mulut dia tu.Taknak langsung cakap dengan aku.Dah seminggu dah ni.Kalu dekat pejabat pun dia arah aku guna kertas aja'Zafa membebel tentang Zul kepada Adlin.
'Kau tu yang suruh jangan cakap dengan kau seminggu.So, terimalah.Esok lusa dia cakap lah tu'Adlin seperti memberi sokongan padu lah "katanya".
'Tak mungkin kut.Sebabkan dia layan aku moody semacam.Jeling jeling'
'Lek ah.Kau kat mana tu?'
'Rumah.Aku malas sangat hari ni nak pergi kerja.Bosan lah duduk rumah.Mama dengan papa aku pulak dah pergi buat haji.Aku tak tahu nak ajak siapa teman aku.Zul tu pulak tak balik-balik dah pukul 6 lebih dah ni'Zafa membebel panjang lagi.Makin tua kut.Sebab tulah kuat sangat bebelannya.
'Okeylah.Aku nak sambung buat kek ni.Malas nak layan kau.Bye gemuk'
'Bye bangang abadi.'Zafa menutup telefonnya.Terkekeh-kekeh dia ketawa.Lama Adlin tidak memanggilnya gemuk.Last sekali sebelum Zul hina dirinya.
'Ieeee.Bosannya.'Zafa membuka tutup televisyennya.
'Channel ni pun.Tak de yang menarik langsung' Zafa menyambung bebelannya lagi.
Bunyi kereta masuk di perkarangan rumah.
Bunyi pintu rumah dibuka dan ditutup semula.
Zul masuk ke dalam rumah.
'Apa jeling-jeling?Cucuk biji mata tu kan?'Zafa menegur Zul yang berjalan sambil menjeling-jelingnya.
'Zulllll.Nak makan tak?Saya nak masak ni?'Zafa sudah naik angin bila Zul hanya mengangguk dengan muka sombong.
'Ehhhh.Aku cakap dengan kaulah sofa.Kau nak makan tak? Sebab laki aku tak nak makan apa yang aku masak'Zafa memukul-mukul sofa yang dia duduk itu.
Zul mengambil sehelai kertas dari beg kerjanya dan menulis sesuatu.
Dia menyerahkan kertas itu kepada Zafa.
'Oohhh nak makan.Ingat ke tak nak makan.Oklah sofa sorry hubby I nak makanlah pulak.You tak berasalah masakan I yang sedap gila tu.Bye I nak pergi masak dulu'Zafa berdiri dan melambai-lambai ke arah sofa dan berlalu ke dapur tanpa menghiraukan Zul yang dilaluluinya tadi.
'Nak masak apa ya? Bibik Siti pulak dah balik Indonesia.Anak sakitlah cucu sakitlah.Banyak hallah.Podahhh'Zafa membebel seorang diri.
Zul ketawa terkekeh-kekeh di sebalik dinding dapur melihat Zafa cakap seorang diri.
Zul berlalu dari situ dan menuju ke atas.
'Apalah Zafa tu.Mengarut aja.Tak habis-habis perangai kebudak-budakan dia tu'
'Haihhh.Mandi dululah lepastu makan'
Setelah selesai mandi dia keluar dan memakai tuala dari pusat hingga lutut sahaja.
Dia pergi ke hadapan almari yang mempunyai kaca itu dan menilik badannya.
'Sado jugak badan aku ni.Patut pun budak kecik tu suka kat aku.Hahaha'Zul memandang jam.
'Lamanya aku mandi.Dah dekat 45 minit.Sembahyang maghrib dululah'Zul memandang jam di dinding.
Setelah menunaikan tugasan oleh ilahi itu, Zul turun hanya memakai kain pelekat tanpa baju.Dia menuju ke ruang makan.
'Pergghhh.Sedapnya lauk'meja makan disimbahi dengan hidangan ikan bawal masak masam manis, ayam bakar bbq, dan kailan ikan masin.
'Huarghhhh Zullllll' Zul terkejut dan dia terus berlari ke arah dapur.
Bammmm.Hampir terjatuh dia apabila seseorang meloncat ke atas tubuhnya.Mujur sempat kawal badan.
'Kenapa pulak budak ni?'desis Zul dalam hati.Zafa menguatkan pegangan pada leher Zul
dan kaki pada belakang badan Zul.
'Kenapa dengan awak ni?'Zul memegang kemas pinggang Zafa supaya tidak jatuh.
'Takuutttt'Zafa seperti terketar-ketar.
'Kenapa? Turunlah.Saya ada ni'Zul cuba menurunkan Zafa tetapi Zafa memegang kemas lagi Zul.
'Tak nakkkkk.Saya takuuttt'
'Takutkan apa?'Zul melihat sekeliling.
'Li..li..passs' Zafa menangis.
'Kah..kah..kah..lipas pun takut.Turunlah'Zul masih ketawa terbahak-bahak.
'Tak nakkk.Awak tak paham ke? Zafa memeluk Zul kuat.Dia menangis teresak-esak.
'Ok.ok.So sekarang nak saya buat apa?'
'Hantar saya pergi depan'
'Ok.ok.Tapi awak jalanlah.Ke nak suruh saya dukung sampai depan?'
'Dukungggg'Zafa menjerit kecil.
'Baiklah madam'Zul membawa Zafa ke depan dalam posisi tadi.
Dia memeluk Zafa erat.
'Lamanya tak peluk budak kecik ni'desis Zul dalam hati.Dia mencium sedikit rambut Zafa.
'Ah.Gembiranya.'tambahnya lagi.
'Zafa dah ada dekat ruang makan ni.Tak nak turun lagi ke?'
Zafa terus meloncat turun.
'Sorry.Berat ke?'Zafa mengaru kepalanya yang tak gatal.
'Boleh tahanlah'Zul senyum.
'Zafa awak takut lipas sangat ke?'Zul memandang Zafa.
'Yes.That stupid thing is so dirty'Zafa membuat gaya geli.
'Hahaha.Whatever it is awak ada hutang dengan saya ni'
'Hutang apa pulak?'Zafa merenung Zul sambil berkerut dahinya.
'Angkat awak tu'
'Ohhh.Nanti saya hadiahkan lah awak apa-apa.Okey?'
'Ehhhh.Cup.Yang awak tak pakai baju ni asal ha?'Zafa menuding-nunding jari telunjuknya pada badan Zul.
'Biarlah.Panaslah hari ni.Saja taknak pakai.Dahlah saya nak makan ni.Lapar.'Zul memegang perutnya yang berbunyi.
'Fine'Zafa mula menyenduk nasi ke dalam pinggan.
Zul duduk di tepi Zafa.
Zafa menghulur pinggan berisi nasi kepada Zul.
'Awak nak makan apa?'Zafa berdiri untuk bersiap sedia mengambil lauk untuk Zul.
'Saya nak makan awak, boleh?'
'Hambarlah Zul.Tak lawak langsung'Zafa memasamkan muka depan suaminya itu.
'Tak baik bermasam muka dengan suami.Kalau suami tak redha jawabnya masuk neraka lah'
'Baiklah.So, saya tanya awak baik-baik ni awak nak makan apa?'
'Saya nak semua ni.Sikit-sikit tapi nak semua lauk'Zul tersenyum.
'Baiklah bos besar'Zafa mengambil lauk untuk Zul.
Zul makan dengan berselera.Zafa hanya memerhati.
'Kenapa tengok aja? Tak nak makan ke?'
'Mulut awak dah tak bisu ke?'Zafa tersenyum sinis melihat Zul.
Tersedak nasi yang tengah dikunyah.
'Erkkkk.Dah cukup seminggu kan?'
'Hmmmm.Dah.Tapi orang tepi saya ni over nak mampus.Macam saya ni musuh aja dia buat'
'Hehehe.Saya merajuk dengan awak sebenarnya hari tu saya dengar awak cakap dengan Harris.Dia siap call awak Baby lagi.Memyampah betul'Zul meneruskan suapannya.
'Lek ah bro.Bukannya gua suka sangat pun dia call gua macam tu'berlagak macho lah katakan si Zafa ni.
'Hmmmmm.Gua percaya sama luh'mereka ketawa malam itu tidak ingat dunia dengan pelbagai lawak antara satu sama lain.Lepas tu baru naik tidur di bilik mereka.

Sayang kau Abang SadoWhere stories live. Discover now