BAB 4 : Survivors And Survival

672 29 7
                                    

"I'll never be an angel, I'll never be a saint; it's true! I'm too busy surviving, whether it's heaven or hell, I'm gonna be living to tell, so here's my question; does your criticism, have you caught up in what you cannot see? Well, if you give me respect, then you'll you know what to expect!"

"Mummy! I can't just leave like that~"

"Jordie, we both know that your Bapak will never agree if you ask him about this. You lied to him saying that you're gonna settle down with that business of yours and now, you're leaving again!"

"Well at least I have to see him and tell him myself, don't I?"

"Be my guest, my dear son!"Aku tengok mata coklat air mak aku ni. Tiada sarcasm langsung, apatah lagi reaksi sedih. 

Tapi tetap tak sedap hati dengan cadangan dia suruh aku berambus senyap-senyap tanpa pengetahuan Bapak. Nak mampus? Dua kali aku dah buat macam tu dulu, mengamuk orang tua tu. Sekarang aku nak buat benda yang sama balik. Tak ke memaki hamun menyumpah seranah orang tua tu dengan aku nanti?

"You still have 36 hours left before he comes back from Labuan, Jordan. Once he returns, he's gonna be all tired and grumpy and this news is really gonna make him 'happier'," kali ni Mummy berbunyi sarkastik, menjeling si Jazir.

Jazir sekadar menjeling tajam dengan Mummy menyudu makan malamnya ke mulut. Dia adik lelaki aku yang kedua bongsu lepas Jazman. Minggu lepas si Jazir masuk lokap sebab curi-curi pakai kereta Bapak pergi racing. 

Bapak masih tak ada kat rumah lagi sekarang sebab uruskan satu kes kliennya di Labuan macam cakap Mummy tadi. Kalau Bapak balik nanti, siaplah budak tu. Aku berteleku sekejap menengok muka Mummy sambil berfikir lagi dalam-dalam.

"You're okay with this Mummy?" Aku tanya dia sebelum sempat aku berfikir dulu.

"Much more than okay, Jordie!"

"I thought you're gonna object it."

"And why would I do that?"

"Because you want me to stay."

Mummy senyum. Senyumannya mengingatkan aku pada mendiang datuk.

"Look, I'm not mad with you Jordie. It's a lie to say that I don't want you to stay here for good, but I've been expecting this since the day you turned back through that door unexpectedly last year. Mummy tau yang kepulangan kamu tak ikhlas, macam terpaksa. Sooner or later, Mummy tau kamu akan habiskan benda yang patut kamu habiskan di sana."

Perut aku tiba-tiba rasa macam berderau. Aku tak pernah cerita dengan Mummy pasal tragedi yang menimpa Fiet (Jaja) dan Qidran, apa yang dah jadi kat Rita dan apa yang aku dah buat pada Cloud, walaupun Mummy sendiri kenal dengan diorang semua. Tapi Mummy macam tau, ataupun macam dapat agak apa yang dah jadi (ataupun dia saja-saja buat psiko dengan aku, konon-konon macam dia dah tau apa yang dah jadi kat aku setahun lepas).

Bukannya aku tak biasa dengan Mummy, tapi kadang-kadang naluri orang tua ni adakalanya menakutkan aku. Aku pelik yang dia tak halang aku langsung nak balik KL, malah dia lagi suruh aku pergi sana secepat mungkin sebelum Bapak datang. Tapi hakikatnya, let's face it, kami dua orang pun tau yang Bapak aku memang tak akan setuju, sebab dialah manusia yang paling gembira bila tau anak sulung dia ni buat keputusan pulang ke kampung halaman.

Mummy pun belum tanya aku lagi kenapa aku perlu jejakkan lagi kaki ke KL lepas setahun, seolah-olah dia tau aku rasa berat nak cerita sebab dan musababnya pada dia. Hancur hati orang tua nanti kalau aku ceritakan perkara sebenar; anak sulung dia ni selama ni setan.

"Stop staring at me like that, Jordie. If you want to go, go. You have my blessings all the way. I will pray for you, nak. Your Bapak will be angry, but it's gonna be okay. He's gonna be angry, but he will understand."

AMULETWhere stories live. Discover now