prolog

2.9K 57 5
                                    

Hans hår är perfekt stylat, men ändå är det ingen som tittar på honom. Han sitter längst ner i hörnet på klassrummet och är helt tyst medan alla andra pratar med varandra. Däremot ser han varken störd eller ensam ut av det, han ser mer ut som att han tycker om det. Eller kanske bara han är van vid det? Han ser heller inte osäker ut, inte rädd heller. Han sitter tillbakalutad i stolen och skriver i en bok, det ser inte ut som ett skrivhäfte han fått utav skolan. Det ser mer ut som något han köpt, eller kanske dekorerat själv. Det enda jag kan se är att boken har ett svart omslag och den första halvan av boken ser använd ut, som att han har skrivit på varenda sida fram tills mitten där han är nu, i resten av halvan är sidorna orörda och platta.

Jag går genom klassrummet och försöker ta smidigast väg för att komma fram till den enda lediga platsen bland elever som pratar med varandra och sitter på bänkarna. Läraren har inte kommit än, men jag tänkte göra min entré så osynlig som möjligt. När jag är ungefär fem meter ifrån honom och den lediga platsen tittar han upp och möter min blick. Han tittar sedan ner i boken igen, inte för att han var rädd över att möta min blick. Han var bara ointresserad. Jag harklar mig tyst för att fånga hans uppmärksamhet igen, vilket han inte reagerar på.

"Ursäkta? Är den här platsen ledig?" Han tittar upp på mig, lika ointresserad i blicken, inte på ett elakt sätt, utan mer att han inte är här för att prata med mig, han är här för att vara med på lektionen. Hans blick går igenom klassrummet för att titta ifall det finns några andra platser lediga, men när han ser att platsen bredvid honom är den enda lediga nickar han kort.

"Tack, jag heter Emily förresten."

"Felix." säger han i en låg ton och harklar sig sedan för att få tillbaka rösten som var svag efter att ha varit tyst ett tag. Jag nickar försiktigt, och när jag tittar ner på bänken är hans bok inte kvar. Han tog bort den så fort jag kom utan att jag märkte. Det enda jag komma på vad boken är för något är en dagbok, men tänker inte mer på det när läraren kommer in. 




airplanes | f.sWhere stories live. Discover now