Daca tot am terminat cuvantarea despre carti,nebuni si neo-vampiri,mi-am zis ca trebuie sa aduc in discutie si un subiect ceva mai delicat si aici ma refer la genul de muzica ascultat de noi(ca sa generalizez),astia mai tineri.
La colt de strada,intr-o scara de bloc,de la o fereastra de la etajul patru sau dintr-o masina auzim tot mai des lamentari,aoleli live de parca persoana in cauza are dureri de inima sau mai stiu eu ce sindrom sau maladie.Dar ce credeti?Zgomotul vine de la o combina sau de la un sistem dotat cu subwoofer(neaparat);cum ziceam,acolo de fapt se canta.Logic vorbind cel care canta se numeste cantaret,dar sa-mi fie cu iertare pana si omul grotelor avea o limita;De la el nu aveam pretentii,era needucat,necivilizat si mai ales,comunicarea cu ceilalti era derizorie.Dar totusi,acum,astazi,sa scoti sunete in asemenea hal si sa le acompaniezi ici colo cu cateva versuri fara noima si fara vreun inteles logic e trist.Ma refer la manele in cazul in care nu s-a inteles din context;desi as putea face referire si la muzica house romaneasca,care,pare-se prinde bine si peste granita.Multi nu v-ati dat seama ca asemenea melodii va insulta inteligenta.Nu se mai pune accentul pe versul melodiei ci pe modul in care ea face lumea sa danseze ca o destrabalata prin cine stie ce discoteci provinciale.Inteleg.Va distreaza,va anima.Dar ce concluzie sa trag eu de aici?Ca dupa ce ajungeti acasa,mahmuri si cu dureri de picioare ascultati pe Vivaldi sau pe Brahms?Nici nu trebuie,nici eu nu ascult.Hai sa nu mai fiu rautacioasa si sa evoc vorba aceea din popor cum ca gusturile nu se discuta.Dar doamne,ce degustatori dezgustatori.
Chiar m-am gandit intr-o zi la programa de limba si literatura romana din liceu si faceam asa o previziune,una stupida ce-i drept,dar se accepta.Dupa cum bine se stie,in liceu se pune accentul pe literatura,pe analiza literara a operelor.Mi-am zis,asa prin absurd “ce ar fi daca in viitor s-ar ajunge sa se faca analiza literara a unei manea?”,asa ca mi-am imaginat un scenariu intre o doamna profesoara de limba romana si un elev al clasei a XI-a.”-Ionescu Ion,pentru astazi ai avut de facut un comentariu.Ai nevoie de nota,presupun ca ti-ai facut tema.Te rog sa te ridici in picioare si inainte de a-ti citi notitele as vrea sa recitesti versurile” Elevul Ionescu bineinteles ca se conformeaza;in mod normal nu si-ar fi facut tema,dar de cand cu noua programa nu se mai opreste din scris.Ba chiar face teme suplimentare.Asadar,baiatul raspunde cu un aer multumit “da doamna,mi-am facut tema.” si astfel incepe sa reciteasca versurile in fata clasei “Ruucutucutacataca errereruereatattatata rucutuctacataca rarararaa/Hai sa-n-ceapa cel mai nou sistem din romania/sa inceapa sa inceapa nebunia /Canta-ne Cercele la valoare mare sa-n-ceapa fetele sa danseze in fite si fasoane.”In timp ce citea,elevul era asa de implicat incat corpul sau incepuse sa se unduiasca pe ritmuri orientale.Nimic mai frumos.Doamna profesoara era intru-totul captivata.Dupa cateva clipe,elevul incepe sa-si citeasca tema;in clasa e o liniste inmormantala;” Poezia incepe cu o numaratoare neobisnuita.Spre deosebire de numaratoarea descrescatoare menita sa anunte initierea unui act sau a unei succesiuni de intamplari,aceasta este in ordine crescatoare,din zece in zece;de la douazeci-la patruzeci.In continuarea poeziei eul liric isi exprima nerabdarea prin exclamarea unor onomatopee(rucutututututuutut tetetrerereree tuucucucucucucu aarrararaaa).”Hai sa inceapa” anunta initierea unui soi de ritual practicat pare-se doar in Romania(“sistem din Romania”).Repetitia “sa inceapa” din continuarea operei releva insistenta si dorinta eului liric de a se porni asa-zisa “nebunie”.De aici reiese ca in aceasta “nebunie” se depasesc legile normale ale firii in care toti cei implicati in ritual vor da dovada de exhibitionism si detasare de lumea normala.In poezie este invocat “Cercel”,spiritul atotcuprinzator capabil sa insufleteasca mersul lucrurilor intr-un mod pe care doar el il stie : CANTAND.
“Fitele” si “Fasoanele” sunt doua dintre elementele pe care cei implicati trebuie sa le detina.
Acestea fiind spuse poezia analizata este de factura manelista”.Dupa ce baiatul incheie,in urmatoarea clipa izbucnesc ropote de aplauze,elevul Ionescu e in delir,iar profesoara,mandra de el ii tranteste un zece in catalog cu cea mai mare sete;se face liniste,lucrurile revin la normal: “Bun copii,astazi trecem la Florin Salam.”.
Dar sa trecem peste exercitiul meu de imaginatie si sa trec si la alte genuri de muzica.Personal,imi place muzica Rock,nu de mult timp ce e drept,dar am descoperit ca genul asta de muzica ma reprezinta;versuri mai profunde si mai pline de inteles nu am gasit decat la acest gen;intr-adevar am trecut si eu ca oricare de la a asculta un gen de muzica la altul;mi-a placut hip-hop-ul,rap-ul,muzica folk inca imi mai place si trebuie neaparat sa amintesc de Buddha Bar;nu va spun ce e cu ei,va las sa-i descoperiti voi.Am fost intrebata nu de putine ori ce muzica ascult.Raspundeam scurt “Rock”(se citea oroarea pe chipul celui care ma intreaba),iar intrebarea ce-i urma primei era “esti emo?”.Bineinteles ca la aceasta intrebare nu mai raspundeam,ma lamurisem cu ce fel de persoana stau de vorba cand pune astfel de intrebari.Ce sa inteleg eu de aici?Ce mesaj as putea sa transmit?Fratilor,feriti-va de cei care asculta rock pentru ca sunt niste lepadaturi descentrate,betive,drogate cu ganduri suicidale. Chestia cu generatia Emo e alta poveste;aia fac o arta din taiatul venelor.Nicicum nu-i bine,haideti mai bine sa ascultam Radio Trinitas.
CITEȘTI
Fara titlu.Oricum e irelevant.
Non-FictionCapitolul XV: "Doare...pentru ca stim ca totul se duce si atunci ne intrebam “de ce ar trebui sa facem ceva pe lumea asta?”;ne raspunde doar o voce interioara care spune doar atat: “trebuie”.