VII(carti,babe complotiste,Mercedesu' lu' vecinu' si Bizet)

381 17 10
                                    

 Dupa ce am terminat de citit o carte a lui Octavian Paler mi-am zis ca trebuie sa incerc alta.Am pus “Calomnii mitologice” inapoi in raft si am inceput sa caut altceva;”Sa vedem..Asimov,Cartarescu,Dostoievski,Dumas...nu,nu,vreau altceva de data asta.”M-am oprit la “Rascoala” lui Rebreanu si am zis sa-i dau o sansa;am luat-o de pe raft si m-am intins din nou in pat.Am citit primele patruzeci de pagini.Rogojinaru ala a reusit sa ma enerveze desi nu fusese prea activ in alea patruzeci de pagini.O tinea sus si tare ca taranul e lenes si prost;l-am injurat de cateva ori in sinea mea,apoi mi s-a facut mila de Titu Herdelea si am lasat-o balta.Iau telefonul de pe birou si o sun pe mama “-Mama,cand te intorci de la servici ia-mi si mie o carte.”;”-Ce carte mama sa-ti iau nu ai destule acasa?Le-ai citit pe toate?”;”Nu,dar nu-mi place nimic din ce am acum.Vreau altceva”;”De ce sa iti iau eu?Ia bani si du-te si iati”;”Bine,pa””-Vezi sa iei doar una ca nu mai avem bani”;”Bine mama,am inteles”..M-am imbracat repede si am plecat.Aici unde locuiesc nu sunt librarii,poate pentru ca lumea nu citeste;oricum ar fi o afacere falimentara din start.Cine sa vrea sa cumpere carti?Rromii pe langa care am crescut si vreo doua-trei persoane care sunt cu adevarat interesate?Astia n-ar intra intr-o librarie nici macar sa cumpere un pix.Cum spuneam,nu sunt librarii aici,dar sigur ati auzit de lanturile de magazine MIC.RO.Am intrat,am dat buna ziua doamnei roscate de acolo care spala podeaua si m-am indreptat spre rafturile de carti.Am pierdut ceva timp pana m-am hotarat,mi-am pus intrebarea de ce nu au alte titluri mai interesante,dar apoi m-am gandit ca nu e cazul sa mai am si pretentii.Dupa ceva vreme de scotoceala l-am tras pe Marcel Proust de acolo:”tu,vii cu mine!";titlul m-a facut curioasa;Merg la  casa si ii dau cartea doamnei,in timp ce o scaneaza,imi zambeste si ma priveste insistent.Probabil se intreba cine sunt.”-sase lei si  cincizeci de bani,altceva?”;”-altceva,nimic”;zambeste din nou.”-multumesc,la revedere”;nu-mi raspunde.Ies din magazin,desfac tipla cartii,nu mai am rabdare.Ma impiedic,ma uit sa vad de ce m-am impiedicat,nu e nimic.Imi vad de drum “In cautarea timpului pierdut...hm,sa vedem” si deschid la prima pagina,citesc.. “Ani de-a randul m-am culcat devreme.Uneori indata dupa ce stingeam lumanarea....;imi place!”Inchid cartea si continui drumul;era atat de cald afara incat nu era prea multa lume pe strazi;am dat de vreo cateva persoane care se uitau la mine de parca aveam doua tigari in gura si o sticla de bere in mana;am avut timp sa ma simt si ca o pitipoanca pe care o claxoneaza  cocalarii sau cine stie ce “nesatuli” in doar zece minute.Am vrut sa ma fac nevazuta mai repede asa ca am luat-o prin spatele blocurilor,grabesc pasul sa ajung mai repede acasa,arunc o ocheada in parc,e doar un tiganus care se da in leagan si doua babe pe o banca;”probabil barfesc,imi zic.Astea nici pe canicula n-au stare”.Trec pe langa ghenele de gunoi,ma izbeste un miros nemilos si imi zic “doamne..aici am crescut”,apoi plec capul si nu mai privesc in jur.”Hei ce faci vecina,de ce esti suparata?;un mascul cu voce groasa vorbea cu mine.”Bine.Nu sunt suparata”.Continua sa vorbeasca,urechile mele refuza sa-l mai asculte;intru in scara blocului si rasuflu usurata.La scurt timp,vreau sa ma asez din nou in pat,dar ma deranja “Rascoala” lui Rebreanu.O iau de pe pat si ii zic”n-am ce sa-ti fac.Alta data.” si o duc inapoi in biblioteca.Revin,iau “In cautarea timpului pierdut” si iau loc pe scaunul de la birou.Verific cuprinsul,iar apoi deschid la primul capitol:”Hai sa vedem Proust,am auzit multe despre tine”.Dupa o ora de lectura constat ca imi place cartea,e pe gustul meu,insa m-a intrerupt sora mea “Ia zi,ai auzit ce a facut vecina?”;”Ce a mai facut?:-“A aruncat cu pietre in Petronela.” Nu mai zic nimic.Tac.Vecina era una din babele pe care le vazusem pe banca mai devreme.Imi zic “stiam eu ca pun la cale ceva”.

   In cele din urma,ma hotarasc sa revin la cartea mea,dar constat ca nu pot citi in liniste;si-a scos vecinul Mercedesul in fata geamului meu si  il vad cum aduce aspiratorul;stiam ca nu o sa mai am liniste.”Ce sa fac,imi spun,nu pot ies sa  ii cer socoteala”;asa ca m-am hotarat sa fac si eu “galagie”,intr-un mod ceva mai subtil.Deschid larg geamurile si dau drumul la muzica;una ceva mai speciala : "Près des remparts de Séville"‏,a lui Georges Bizet din spectacolul de opera “Carmen”;dau sonorul foarte tare ca aria sa acopere zgomotul vecinului.Dupa cateva clipe reactia nu intarzie sa apara,il privesc de dupa draperii,se uita uimit la fereastra mea,in loc de capa unui toreador are aspiratorul,merge si asa;sa auzim :TO-RE-ADOOOOR,EN GAAAARDE,TOREADOR,TOREADOR.!Am lasat toate cele treisprezece arii ale lui Bizet;ma gandeam ca i-ar prinde bine sa afle cat de fermecatoare era Carmen.

Fara titlu.Oricum e irelevant.Unde poveștirile trăiesc. Descoperă acum