PART 7 & 8
PART 7
Ting!
Pintu Secret Recipe terbuka. Ammelia yang baru nak buka mulut menjawab kata-kata Jay terkelu lidah bila terpandang sepasang pasangan lelaki dan perempuan yang baru masuk ke dalam Secret Recipe. 'Lelaki yang hari tu.' Bisik hatinya.
"Amy, you kenapa?" Soalan Honey buat dia tersedar dari lamunan.
"Nothing."
Entah kenapa hatinya panas bila lelaki itu sedang bersembang dengan perempuan yang bersamanya tadi.
"Abang Am! Kak Ain! Kenapa tak tunggu Iman?"
Seorang lelaki remaja masuk. Topi Nike yang dipakai oleh budak itu ditanggalkan.
"Oh my, he's cute."
"Sangat."
Jay bersetuju dengan Honey tetapi bagi Ammelia lelaki yang dipanggil abang Am itu lebih menarik hatinya.
"Amy, you okay?" Ammelia mengangguk pada Nit a. Debaran hatinya tidak lagi terkawal. Entah kenapa.
Sekali lagi Ammelia membuang pandang pada lelaki itu dan tanpa disangka lelaki itu turut memandangnya. Dan debaran di hati semakin menggila.PART 8
"Ammelia, saya nak kenalkan awak pada ketua jurutera kita yang baru, Amsyar Aizad. And Amsyar, ini anak buah awak, Ammelia Syuhada."
Ammelia terpegun memandang lelaki di depannya. 'Dia.'
Lelaki itu tersenyum, tawar. 'Kenapa asyik perempuan ni yang aku jumpa?'
"Ammelia or you can call me Ammelia."
Ammelia menghulur tangan. Amsyar terkedu. Huluran tangan Ammelia dipandang sepi.
"Amsyar." Dia mengangguk. Ammelia terasa malu. Pertama kali huluran tangannya tidak bersambut.
"Tuan Zainal, saya keluar dulu."
Tuan Zainal tersenyum dan mengangguk. Wajah anaknya yang sudah memerah, menahan malu barangkali.
Amsyar serba salah. 'Cik puan tu marah ke aku tak sambut salam dia tadi?'
"Amsyar, no need to worry. Ammelia tak akan ambil hati."
Amsyar mengangguk. 'Hope so.'
"Amsyar."
Pintu bilik Amsyar dibuka dari luar.
"Ye, ibu?"
"Tadi umi Ain telefon ibu."
"Kenapa?"
"Pasal majlis kamulah."
Puan Aminah mengeluh.
"Bila kamu dan Ain nak menikah ni? Ibu risaulah."
Amsyar yang tengah mengadap laptop mendekati ibunya yang duduk di katil.
"Ibu nak risau kenapa? InsyaAllah, Amsyar jaga batas pergaulan Amsyar dengan Ain."
"Amsyar, kamu dah bertunang dekat setahun. Ibu rasa lebih baik kamu menikah secepat mungkin."
"Ibu, Amsyar baru dapat kerja baru. Amsyar nak kukuhkan kewangan Amsyar dulu."
Puan Aminah menghela nafas.
"Amsyar, kamu dan Ain selalu keluar bersama. Meskipun ada Iman, hati ibu tak senang. Kamu berdua tak ada ikatan."
Amsyar tersenyum.
"Ibu, Amsyar tau apa yang Amsyar buat. Ibu jangan risau ye."
"Yelah, Amsyar."
bersambung