Pimpin aku ke jannah

214 4 0
                                    

PART 15 & 16

PART 15

"I faham perasaan tunang dia."
Ammelia diam.
"Amy, I think you should stop all this." Nita memegang bahu Ammelia.
"I tak nak."
"Amy."
"Nita, tolong faham I. I need him. Seriously, I need him." Ammelia menangis di bahu Nita.
"I akui, hati I hancur luluh bila dengar ibu Amsyar menangis tapi I tak mampu bersuara. I mahukan dia untuk hidup I. Untuk dia jadi pemimpin I. Yes, I tamak. True, I boleh cari ustaz atau ustazah untuk pimpin I tapi I nak seseorang yang boleh menegur I setiap masa, setiap kali I lakukan kesilapan. I nak seorang lelaki yang boleh menjadi imam I ketika bersolat. Yang menjadi seorang tok guru untuk mengajar I mengaji. I need Amsyar for all that."
Nita mengeluh. Dia sudah hilang kata-kata. "I faham tapi haruskah sampai macam ni? You sedar tak you dah ambil kebahagiaan orang lain?"
Ammelia diam. Cuma tangis sedunya masih kedengaran. "Can we just stop? I sakit kepala."
"Aku terima nikahnya Ammelia Syuhada binti Zainal dengan mas kahwinnya lapan puluh ringgit tunai."
Sekali lafaz, Amsyar akhirnya menjadi suami Ammelia. Ammelia tunduk menahan tangis. Ibu mertuanya tidak hadir ke majlis perkahwinannya ini. Haruslah kan ibu mertuanya tidak sudi menghadirkan diri. Ibu mertuanya pasti masih tidak dapat menerima kehadirannya sebagai isteri Amsyar.
"Amy, angkat muka. Amsyar nak sarung cincin." Nita berbisik perlahan.
Ammelia angkat muka. Jelas di depannya Amsyar merenungnya. Kacak! Itu yang terluah di hatinya bila merenung Amsyar walaupun Amsyar memandangnya dengan pandangan kosong. Wajah lelaki itu tidak beriak. Ammelia menghulurkan tangan kanannya dan tangan itu dicapai oleh Amsyar. Cincin yang dipegang Amsyar dilurut masuk ke jari manisnya. Lalu Ammelia tunduk mengucup tangan Amsyar. Amsyar kemudiannya mencium dahi si isteri yang dinikahi tanpa rela.
"Saya nak cakap sikit dengan awak."
Ammelia yang baru membuka tudung yang tersarung di kepalanya berpaling kepada Amsyar. "Awak nak cakap apa?"
"Duduk dulu." Lembut suara Amsyar. Ammelia melabuhkan punggung di sebelah Amsyar.
"Cakaplah." Dia bersuara tenang tetapi hatinya berdebar bagai nak gila.
"Saya nak awak tahu, saya masih tak mampu nak terima awak sebagai isteri saya. Terus-terang saya cakap, saya masih sayangkan Nurul Ain. Saya harap awak dapat tunggu saya."

PART 16

Ammelia diam. Dia menekur lantai.
"Saya tahu awak mungkin terasa dengan apa yang saya cakap tapi lebih baik saya berterus-terang. Saya susah nak terima awak sebagai isteri saya. Awak cantik. Betul. Awak seksi. I can see that tapi bukan itu yang saya cari. Saya cari wanita macam Ain. Yang lengkap ilmu agamanya. Yang tahu dosa pahala."
Lembut dia menuturkan namun hati Ammelia seperti sudah dibelah empat belas.
"Baiklah. Saya faham tapi saya nak minta sesuatu dari awak."
"Apa?" Amsyar bertanya, perlahan.
"Tolong ajar saya cara untuk solat, mengaji. Tolong jadi imam saya, boleh?" Amsyar terpana dengan permintaan Ammelia. Wajah tenang wanita itu direnung.
"Kalau tak boleh, tak apa. Saya tak paksa." Ammelia bangun dari duduknya. Kakinya laju menuju ke pintu bilik.
"Boleh. InsyaAllah, boleh." Laju Amsyar menjawab.
Alhamdulillah. Cuma itu yang keluar dari mulut Ammelia ketika itu.
"Assalamualaikum."
"Waalaikumussalam, Amsyar." Tuan Zainal senyum.
"Duduk. Makan sekali dengan daddy. Ammelia mana?"
"Ada kat atas." Amsyar menjawab. Segan sebenarnya, dulu bos sekarang dah jadi bapa mertua.
"Amsyar, jangan segan dengan daddy. Kita dah jadi sekeluarga. Tak kisahlah macam mana sejarah perkahwinan kamu berdua. Daddy sangat bersyukur kamu yang jadi suami Ammelia." Amsyar diam. Terlintas di hatinya untuk bertanya sesuatu namun dia tidak jadi bertanya apabila terlihat batang tubuh seorang wanita bertudung duduk di depannya.
"Apa daddy tengok Amy macam tu?"
'Subhanallah, cantiknya!' Amsyar pegang dada yang terasa berdebar. 'Kenapa aku macam ni? Hari tu, masa majlis akad dia pakai tudung jugak tapi kenapa hari ni, terasa lain nampak dia macam ni?'
"Cantik anak daddy macam ni. Kalau macam ni tiap-tiap hari, baru senang daddy nak mengadap Ilahi."
Ammelia yang baru nak menyuap nasi goreng tak jadi nak menyuap. "Apa daddy ni? Amy tak suka daddy cakap macam tu."
"Daddy cuma cakap je, Ammelia."
"Tak mau cakap macam tu. Kalau tak Amy tak nak kawan daddy." Ammelia memuncungkan mulutnya.
Amsyar yang diam sedari tadi mengukir senyum. 'Comelnya dia muncung mulut macam tu.'
"Amsyar, kenapa kamu tersenyum-senyum tu?"
Ammelia berpaling kepada Amsyar yang dah memerah mukanya.
"Tak ada apa, daddy."
Ammelia pula tersengih sendiri.
"Daddy, Amy pergi dulu." Ammelia dah bangun dari kerusi lalu dia menghulurkan tangan kepada ayahnya.
"Nak apa ni?" Tuan Zainal dah berkerut dahi.
"Nak salamlah, daddy."
Tuan Zainal tersenyum dan dia menyambut terus huluran tangan anak perempuannya itu.
"Amy minta ampun ye, Daddy. Amy selalu ingkar arahan daddy. Selalu buat daddy marah, buat daddy terasa hati. Amy minta maaf ye, daddy?"
Tuan Zainal sayu dengan ucapan maaf dari mulut Ammelia. Dia menganggukkan kepalanya lalu diusap perlahan kepala anaknya yang sudah ditutupi dengan kain tudung.
"Daddy, jangan nangis. Nanti tak handsome." Entah kenapa, Ammelia rasa lapang sekali. Jiwanya tenang. Dia kemudiannya melangkah mendekati Amsyar.
"Awak, saya nak pergi kerja. Nak salam."
Amsyar senyum. Wajah polos isterinya sangat comel. Tangannya menyambut huluran salam Ammelia lalu dia biarkan Ammelia mencium tangannya.
"Kamu berdua tak pergi sekali ke?"
Ammelia ketap bibir dengan soalan ayahnya. "Daddy, Amsyar nak kena pergi site."
"Saya kena pergi site hari ni?" Amsyar berbisik pada Ammelia.

Pimpin Aku Ke JannahWhere stories live. Discover now