Pimpin aku ke jannah

204 4 0
                                    

PART 11 & 12

PART 11

“Sebenarnya apa?”
“Saya suka keluar berdua dengan awak.”
Amsyar terkejut namun dia mengukir senyum. “Ini kali pertama kita keluar berdua lepas kita bertunang kan?”
Ain mengangguk. “Selalunya si Iman ikut sekali.”
“Amsyar, bila kita nak kahwin?”
“Saya... saya tak mampu lagi nak tanggung makan pakai awak, Ain. Saya baru dapat kerja kat tempat baru. Saya harap awak boleh tunggu saya.”
“Saya boleh tunggu awak tapi... “
“Tapi?”
“Saya tak suka awak kerja kat tempat baru tu.”
Dahi Amsyar dah berkerut. “Kenapa?”
“Saya tak suka Ammelia. Cara dia. Semuanya tentang dia. Saya takut awak beralih hati pada dia.”
“Saya tak mungkin suka perempuan macam Ammelia. Bagi saya, dia susah nak dibentuk. Lagipun, dari dulu hati saya kan ada pada awak. Tak mungkin ia beralih.”
Ain tersenyum saja. Tapi entah kenapa hatinya masih mencurigai Ammelia.
“You kenapa? Cepat-cepat nak lari dari Amsyar.”
“Mana ada. Pandai-pandai je you.”
Nita angkat bahu. “You suka Amsyar?”
“You merepek apa ni, Nita? Kelakarlah you ni.”
Ammelia mengesat peluh yang merenik di dahi.
Nita tersengih. “Kenapa you berpeluh ni? Air-cond tak berfungsi ke?”
“Nita, I rasa baik you diam.” Ammelia mengugut Nita yang terkekeh ketawa.
“Tak salah kalau you mengaku, Amy.” Ujar Nita samabil mengusap perutnya. ‘Anak mummy bila dah besar, jangan jadi macam mummy tau.’
“Dia dah ada tunang, Nita.”
“Tunang, bukan isteri.”
“I tak nak jadi perampas.” Kepalanya berdenyut, dia urut perlahan.
“Amy.”
“Nita.” Ammelia menghela nafas. “I nak berubah.”
Nita berpaling pada Ammelia. “Berubah?”
“Berubah. Jadi yang lebih baik dari I sekarang. Sepanjang 27 tahun hidup I, I dah banyak sia-siakan masa I. Lepas mummy meninggal ketika I Form 3, I berubah. I memberontak. I jadi macam I sekarang. Dah dekat 12 tahun I jadi orang yang hilang jati diri. Yang hilang agama. I nak cari seorang pemimpin yang mampu pimpin I ke Jannah.”
Ammelia tersenyum tawar. “I harapkan Amsyar untuk jadi pemimpin I tapi sayangnya dia dah berpunya.”
Nita mengangguk. “Tapi kenapa Amsyar? Kenapa bukan Fahmi, anak Datuk Farid yang I assumed boleh juga membimbing you.
“Fahmi. I pernah tengking dia bila dia tegur cara I berpakaian. Dia nasihatkan I tapi I maki dia. Tapi Amsyar... he’s different.”
Ammelia menghela nafas. “I pernah terlanggar dia dulu. Time I bergegas nak ke rumah you. The day you found Haris with other girl. Dia tegur I, sinis tapi meresap ke kalbu I. I tak marah, sebaliknya I rasa... I don’t know. The feelings, I can’t describe it.”
“You dah parah ni, Amy.”
“Sangat.”
“So, you nak pendamkan je?”

PART 12
“Let it be. I bahagia kalau dia bahagia.”
“Jawapan cliché. C’mon, do something for your own happiness.”
“I nak buat apa Nita? Luahkan perasaan I dekat dia?”
“Yes! That will do.”
“Hell no! Never.”
“Okey, fine. But I ada satu idea lain.”
Ammelia angkat kening. “Apa?"
“Perangkap dia! Buat dia kena tangkap basah dengan you.”
"What? You dah gila?”
“I’m dead serious! Amy, Amsyar it’s not that kind of guy yang suka lepas tanggungjawab. Bila you kena tangkap basah, family you guys akan tanggung malu. So, untuk jaga maruah family dia dan family you, confirm dia akan memperisterikan you.”
“Ini idea gila. I don’t know why I listened to you.”
“Because you want to have him.”
“Sudahlah. Makan diam-diam. The conversation is over.” Ammelia menghulur pinggan berisi spaghetti kepada Nita yang tersengih.
“Mak Som, hari ni Mak Som balik pukul berapa?”
“Hari ni, macam biasalah Ammelia. Pukul 8.30. Kenapa?”
Ammelia cuma tersenyum. “Saja tanya. Daddy balik esok kan, Mak Som?”
“Kata Tuan Zainal, 16 haribulan. Esoklah gamaknya. Kenapa?”
Ammelia senyum lagi. “Tak ada apa-apa. Mak Som, Amy pergi dulu. Lambat dah ni.”
Mak Som cuma mengangguk saat Ammelia meninggalkan meja makan.
“Amy, you kenapa?”
Ammelia angkat kening pada Nita. “Kenapa dengan I?”
“You nampak happy.”
“Mana ada. Memandai je you ni.” Nescafe yang telah siap dibancuh diletakkan di atas pantri.
Nita angkat bahu. “Senyuman you nampak lain. Dalam otak you macam ada satu agenda, kan?”
“I reconsider cadangan you yang minggu lepas.”
“Meaning?” Muka Nita dah kelam. Dia tak faham.
“I dah tekad. I nak memiliki dia walaupun I kena guna cara kotor. I nak dia jadi pemimpin I. I nak dia. Cuma dia.”
Nita ternganga. “Are you serious?”
“Yelah.”
“Amy, lupakan jelah. I think that is not a very good idea.”
“Why not?”
“You nak berubah jadi baik tapi apa yang you nak buat ni tak mencerminkan kesungguhan you.”
“Nita, I ketandusan kasih sayangNya, I rindukan Dia tapi I tak tahu cara mendekati Dia. Lagipun, cuma kata-kata dari Amsyar yang mampu meresap ke jiwa I. Pilihan apa lagi yang I ada?”
Nita diam. “Terpulang pada you, Amy."

Pimpin Aku Ke JannahWhere stories live. Discover now