In dit boek ga je veel darttermen tegenkomen. Ik wil er voor zorgen dat je zonder problemen door dit boek heen komt. Hieronder vind je dan ook een opsomming hiervan:
Een dart bestaat uit:
Barrel: Dit is het 'ijzeren' handvat. Vaak bestaat dit voor een groot gedeelte uit tungsten. Wat in het Zweeds 'heavy stone' betekent.
Shaft: Vaak is dit een plastic stokje wat achterop de barrel gedraaid wordt. Je hebt deze in verschillende maten. Overigens heb je ze ook in het metaal en in het hout.
Punt: Natuurlijk heb je ook een punt nodig. Deze heb je ook in verschillende soorten. Je hebt een soft tip en steel tips. In dit boek hebben we het over steel tips.
Flight: En tot slot heb je een flight nodig. Een dart zonder flight komt praktisch nooit bij het bord aan. Deze heb je in een miljoen verschillende prints en een aantal verschillende soorten.
Een spel bestaatuit:
Leg: Dit is één ronde, vaak beginnende vanaf 501. Vaak bestaat een spel uit meerdere legs.
Set: Dit is één spel. Een set bestaat uit meerdere legs. Een set heb je gewonnen zodra je de meerderheid van de te verdelen legs in die ronde hebt. (bijvoorbeeld: best-of-three, je wint de set, zodra je twee legs hebt gewonnen.)
Matchdart: Zo wordt een dart genoemd waarmee je de wedstrijd kan beëindigen met winst.
Best-of-five: Wie het eerst drie sets heeft gewonnen wint de wedstrijd.
Een dartbordbestaat uit:
Singles: Dit betreffen alle enkele vlakken op het dartbord. Ze zijn zwart of wit en ze zijn eenmaal hun waarde waard.
Doubles: Dit is de buitenste ring. De vlakjes zijn groen of rood en zijn tweemaal hun waarde aan. Binnen dit verhaal gebruiken we de doubles om de wedstrijd te beëindigen. Je gooit hiermee 'uit'. (bijvoorbeeld: wanneer je veertig over hebt, moet je dubbel 20 gooien om 'uit' te gooien.
Trebles/ Triples: Dit is de binnenste ring. Ook deze vakjes zijn groen en rood. Hiermee gooi je driemaal de waarde van het vlakje. (bijvoorbeeld: gooi je in de triple 20, dan heb je 60 punten gegooid. Driemaal 60, en je hebt de befaamde 180)
Overige:
Oche: Een oche (lees: okkie) is een gooilijn. Vaak betreft het een blokje waar je als dartspeler tegenaan kan staan. Het ligt op 2.37 meter van het bordt.
Tops: Zo wordt de dubbel twintig ook wel genoemd.
Madhouse: Zo wordt de dubbel 1 ook wel genoemd.
Ranking: De ranglijst. Tijdens het spelen op de zogenoemde ranking-toernooien verdien je punten waarmee je stijgt op de ranglijst. Je hebt hier profijt van gedurende toernooien. Je mag bijvoorbeeld in een latere ronde instromen. Je slaat hiermee de eerste rondes over en hiervoor heb je dan een Bye.
Met deze spoedcursus kom je wel door de termen in dit boek heen. Succes!
Liefs Karli
JE LEEST
Richt je Pijlen! #netties2017
ChickLitKarli's droom komt uit wanneer ze wordt gevraagd om voor de Professional Darts Corporation te darten. Ondanks de afkeuring van haar man, Julian, jaagt ze deze droom na. Ze vertrekt naar Londen. Daar ontmoet ze Mike Evans. Een van de beste darters te...