Beg sekolah yang agak ringan dicampaknya ke atas katil . Jimin menyisir rambutnya ke belakang sehingga rambutnya berserabai sambil menghela nafas yang kedengaran berat . belum sempat dia membuka butang baju sekolahnya , pintu bilik terkuak dari luar .
" Jimin ah? oh nak tukar baju? nanti dah siap , Jimin turun ya? makan sama dengan appa ." lelaki yang menggelarkan dirinya appa Jimin itu bersuara .
" ne appa. sekejap lagi Jimin turun. " sebaik sahaja Jimin menghabiskan ayatnya , appa Jimin , Park Hyunsik menutup kembali pintu bilik anak tunggalnya .
Jimin lantas menukar baju sekolahnya lalu turun semula ke bawah sebaik sahaja siap berpakaian biasa . matanya terpandang kelibat appanya yang sedang menyusun mangkuk yang berisi pelbagai lauk bagi santapan perut mereka .
" appa ke yang masak semua ni? " soal Jimin sambil melabuhkan duduk di salah satu kerusi . matanya bersinar terang memandang lauk pauk yang pastinya menaikkan selera .
" ya. Ahjumma Yeon ambil cuti tiga hari . anak bongsu dia demam. " jawab Hyunsik lalu mengambil duduk berhadapan dengan Jimin .
" pandai appa masak banyak banyak ni. " Jimin mengangkat kening . tangannya laju menyepit sayur dengan menggunakan chopstick .
" apa pula tak pandai. ni Park Hyunsik lah. " Hyunsik mendabik dada seakan membangga diri . tindakan appanya itu mencetuskan gelak kecil dari Jimin .
" macam mana hari pertama di sekolah baru ?" Soalan Hyunsik membuatkan Jimin terhenti mengunyah .
" best appa. ramai kawan yang baik ." Jawab Jimin lancar walaupun dia cuba berbohong . cermin mata diangkat sedikit ke atas kerana hampir mengena hidung . wajah appanya dipandang seraya melemparkan senyuman .
" wah, baguslah tu . kalau ramai kawan yang baik , Jimin tak lagi sendirian kan. " kata kata Hyunsik sedikit sebanyak membuatkan hati Jimin tersentuh .
' appa, maafkan Jimin sebab berbohong pada appa . Jimin cuma nak appa buat kerja tanpa risaukan Jimin lagi .'
" deskmate Jimin okay orangnya ? " tanya Hyunsik lagi .
" ne appa. dia okay sangat . dia selalu tolong Jimin ." ah! Jimin berbohong lagi . deskmatenya bukanlah seorang yang boleh dikatakan okay . tolong Jimin? ah pandangnya pun seakan terpaksa sahaja .
" bagus tu! sekurang kurangnya anak appa dah dapat kawan baru . sekali sekala, ajaklah kawan Jimin datang ke rumah . tak adalah Jimin sunyi sangat . omma pun tiada ." kata Hyunsik dengan suara yang agak sayu di hujungnya.
" tak apa ,appa . Jimin tak adalah sunyi sangat sejak pemergian omma . Ahjumma Yeon kan ada . sekali sekala Jimin lawan catur dengan dia ." Jimin tersenyum . cuba menenangkan hati appanya yang mula rindu mendiang isterinya .
Hyunsik juga tersenyum . dia sempat menyepit sekeping daging pedas dan diletakkannya ke dalam mangkuk nasi anaknya .
" Hm appa ." Panggil Jimin . Dia menggaru belakang kepalanya setelah Hyunsik memandang ke arahnya .
" Ada apa? Nak kahwin? " Soal Hyunsik meluru .
" haish bukanlah appa! " Jimin menepuk meja makan perlahan . Hyunsik tersengih melihat gelagat anaknya .
Hyunsik sedikit bingung melihat Jimin yang sepertinya ada sesuatu yang tak kena . Dia rasa Jimin mahu memberitahunya sesuatu .
" Jimin dah jumpa dia. "
Jelas riak terkejut terpapar di wajah Hyunsik . Dia memandang anak mata Jimin seolah olah mahu pengesahan daripadanya . Melihatkan Jimin mengangguk, Hyunsik yakin ayat yang dikatakan oleh Jimin tadi adalah benar .
" Dia? Dia tinggal di sini? " soal Hyunsik .
" Ya appa. Dia yang appa cari selama ni tinggal di sini. " jawab Jimin jujur .
Hyunsik mengukir senyuman nipis .
Akhirnya .
~
YOU ARE READING
BESTFRIEND. [YOONMIN]
Fanfic"Kawan. Apa itu kawan?" Min Yoongi, membesar dalam Keluarga serba tak kena. Masalah kewangan yang sedia ada dihimpit pula dengan sikap bapanya yang tidak bertanggungjawab, berjudi, kaki pukul dan sebagainya. Trauma yang dihadapi oleh Min Yoongi memb...