3 tahun berlalunya perkahwinan Fathi dan Aisyah Sumayyah. Namun, Allah ingin menguji bahtera rumah tangga mereka. Aisyah yang cuba untuk mengandung buat kali ke-2 tahun ini gugur lagi seperti gugurnya dua janin pada tahun sebelumnya.
Tak lekang dek sejadah dan jasad Aisyah disiang hari dengan solat dhuhanya, dimalam hari dengan solat tahajjud disertai solat hajat. Bermunajat dan memohon agar Allah mengurniakannya zuriat, mempermudahkan jalan mendapatkan zuriat dan memohon agar Allah sentiasa bersamanya dan suaminya tatkala melihat keluarga bahagia.
"Aisyah...", panggil Fathi dari atas katil yang terjaga sepertiga malam menyaksikan si isteri sedang bermunajat demi kebaikannya dan isterinya.
"Ya, abang ?", jawab Aisyah segera, dibukanya telekung, dilipatnya sejadah dikaki katil.
"Abang haus...", Aisyah mengangguk tanda memahami suaminya yang inginkan minuman.
Aisyah menuruni anak tangga kemudian ke dapur. Dibancuhnya susu kambing dan dicampur sedikit kurma yang tersedia dikisar oleh Aisyah setiap subuh bagi menjadi stok minuman sunnah mereka berdua. Setelah 10 minit kemudian, Aisyah membawakan secawan susu kambing campuran manisan tamar ke biliknya.
"Abang... nah air.", dihulur dengan lembut kepada suaminya. Aisyah melabuhkan punggungnya diatas katil dan melihatkan si suami minum dengan enaknya cukup membuatnya tersenyum. Biasanya Fathi mengajaknya berkongsi air, fikir Aisyah, Fathi terlalu haus agaknya malam itu.
"Abang ingat tak masa kita mula-mula kahwin dulu ? Aisyah buatkan abang susu dan tamar ini jugalah...", Aisyah mengimbau kenangan disaat malam pertamanya bersama Fathi.
"Ingat. Sungguh tawar.", ujar Fathi. Kecil hati Aisyah hanya Allah yang tahu namun dipendam.
"Abang juga suka bila kita berkongsi minuman bersama.", ujar Aisyah lagi.
"Eh, apa yang awak merepek malam-malam ni ? Tidurlah. Saya kerja esok. Awak pun kerja esok.", arah Fathi sambil menarik selimutnya membalut tubuh membelakangi Aisyah.
Aisyah hanya akur dan merebahkan kepala di bantal. Dihadapkan wajahnya melihat belakang badan Fathi. Sudah masuk 2 bulan Fathi tidak menghadapnya ketika tidur. Aisyah hanya menganggap Fathi mungkin rehat dengan lebih selesa begitu.
---
Usai solat subuh, Aisyah melajukan langkahnya ke dapur bagi menyiapkan sarapan buat suami tercinta yang bakal pulang dari masjid sebentar lagi.
ktung! ktang! ktung!
Bersungguh Aisyah menyiapkan nasi goreng sotong pagi itu. Digorengnya juga beberapa biji kuih karipap frozen yang dibuat olehnya. Dibancuh teh hijau delima kegemaran pasangan itu.
"Assalamualaikum", Fathi menjejakkan kakinya kedalam rumah.
"Waalaikumussalam. Abang ! Yeay abang dah balik", Aisyah melemparkan senyuman manis melupakan luka semalam dan cuba menguntum kebahagiaan baru.
"Eh, apa awak ni ?! Macam budak-budaklah !", ujar Fathi. Aisyah hanya tersenyum menutup kesedihan dan luka yang ditoreh dalam lagi.
"Abang, mari sarapan dahulu...", ajak Aisyah yang sudah menarik kerusi meja makan yang sudah berbulan lamanya tak diduduki oleh suaminya.
"Tak perlulah. Abang nak pergi kerja. Dah lewat dah ni.", mula menaiki anak tangga. Aisyah akur dan menyiapkan bekal makanan sarapan buat suaminya.
"Abang... ni untuk makan nanti ya ? Nanti lapar pula jika buat kerja tanpa menambah tenaga.", jelas Aisyah menghulur beg kain berisi makanan dipintu rumah.
"Ish... Ada saja lah awak ni.", "Ya lah. Nanti saya makan.", Fathi menarik beg itu dari tangannya. Belum sempat Aisyah menghulur tangan untuk bersalam dengannya, Fathi sudah bergegas ke pintu kereta Porsche nya dan menuju ke Hospital Kuala Lumpur.
• SOTD : Setanggi Syurga by In-Team
YOU ARE READING
Bukan Milik Hakiki [sequel Suamiku Ustaz]
RomantizmSekuel dari cerita, "Suamiku Ustaz"™ © Karya Insan Buku ini berkisarkan cerita Islamik. Moga kalian juga mendapat santapan ilmiah dari buku ini. Segala kekurangan dari saya, insan biasa. Aasif jiddan. Jazakumullahu kheir || DISCLAIMER || Watak, kar...