Hoofdstuk 7

76 4 0
                                    


                  
Ik fietste samen met Eline naar school. We kletsen zo vrolijk de hele weg dat het leek alsof Maaike op school stond te wachten, maar die gedachten werd bruut verstoord door het herdenkingsplekje bij onze kluisjes. Ik herinnerde me dat de brief in mijn tas zat, maar ik wou hem er neer leggen als ik alleen was.

Het was 2 uur en ik had eigenlijk tekenen, mijn favoriete vak met de favorieten lerares. "willen jullie tegen mevrouw de Vries zeggen dat ik nog even naar de wc moet." Lieg ik. Eline, Zoë en Kate knikte en liepen naar het lokaal.

Ik stond voor de herdenkingsplek. Er stond een foto van Maaike die uitgezocht was door haar ouders. Er lagen  overal bloemen en er stond een groot boek waar je iets in kon schrijven. Ik had de brief in mijn hand. Het voelde fijn en idioot om er aan te schrijven.  Ik bleef staren naar de foto. Er rolde tranen over mijn wangen. Ik voelde een hand op mijn schouder.

"je mist haar he?" ik hoorde de stem van mevrouw de vries. Ik keek haar aan en knikte, en keek terug naar de foto. "wat heb je daar?" vroeg mevrouw de Vries en ze keek naar de brief. "dat is uuh.. een brief voor Maaike.." mijn wangen werden rood en ik keek naar beneden. "wil je hem voorlezen?" ik weet niet waarom maar ik knikte. Stotterend begon ik te lezen. L..li..lieve M.. Maaike.

Toen ik klaar was keek ik in de betraande ogen van mevrouw de Vries. "Dat was mooi Fleur." Ik legde de brief bij de bloemen en draaide me om. Ik en mevrouw de Vries liepen naar het lokaal. Zo gek ik ken mevrouw de Vries beter dan mijn eigen mentor. Ze is rond de 30 jaar en had twee kinderen.

"hoe wist u eigenlijk.." "je bleef te lang weg dus ik gokte dat je hier was."zei mevrouw de Vries voordat ik klaar was met mijn zin, en ze gaf me een knipoog ik glimlachte terug.

                   

Toen ik thuis kwam lag er een enveloppe op het aanrecht. Fleur Jansen. Ik opende hem
                 

Wij zijn intens verdrietig omdat we onverwacht afscheid moeten hebben nemen van onze lieve Dochter, Zus en vriendin

Maaike Louise van der Laan

28 mei 2000 – 11 september 2015

Jacqueline, Peter, Marcus en Maartje van der Laan

De crematie vind plaats op  vrijdag 15 september om 14:00 uur

verder kwam ik niet en begon te huilen. dikke tranen stroomde over mijn wangen

Gepest door liefdeWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu