"Kesian,Hana kan?Soal Alice sambil menunjukkan wajah sedih.
"Kesian kesian jugak?Aku punya hadiah mana?"Kata Qiera yang buat muka comel.
"Dah jadi mak orang pun nak manja dengan kita orang ke?Kau pegi lah manja-manja dengan suami kau tu?Kita orang nak balik ni?"Kata-kata Alice sudah cukup membuatkan Qiera rasa merajuk.
"Bye,sayang semua!!muah ciket!!"Kata Qiera sambil melambaikan tangannya.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
"Auntie,!!"Tiba-tiba Hana memeluk erat sambil menangis makciknya yang tengah menyapu sampah di halaman rumah teresnya itu.
"Kenapa ni Hana?Ya Allah,jom masuk dalam"
Hana Zahra melabuhkan punggungnya di sofa itu sambil menceritakan segalanya dari A sampai Z.
"Sabarlah,Hana.Auntie tak suka kamu menanggis macam ni"Pujuknya.
HANA ZAHRA menanggis sepuas-puasnya.Dari kecil sampai besar, makciknya lah yang membesarkan Hana dan kakaknya Hani selepas kematian kedua ibubapa mereka.
HANA termenung seketika di dalam biliknya.Sampai bengkak matanya sebab menangis tadi.Dia cuba melelapkan matanya tapi tak boleh kerana hatinya tidak tenang.
"Arhh,kenapa dengan aku ni?!"Hana marah pada diri sendiri dan kakinya dari tadi menyepak bantal-bantal dan segala benda yang berada dibawah kakinya.
KEESOKAN PAGI
HANA ZAHRA keluar dari biliknya setelah mandi dan kini menuju ke meja makan untuk 'breakfast'.
"Hana,mata kamu bengkak tu?"Soal Makciknya.
"Oh tidak!" Hana pergi mendapatkan cermin untuk melihat rupanya lalu dia mengambil cermin mata hitam makciknya untuk men'cover' matanya.Yelah takkan nak pergi kerja dengan rupa camtukan?.
"Ni Hana,minggu depan birthday party anak Hani?Jangan lupa beli hadiah tau?"Pesan makciknya bukan tak tahu Hana tu cepat lupa orangnya.
"Okeyh"!Jawab Hana mengiakan soalan itu.
Hana Zahra sesampai dia di tempat kerja.Dia cepat-cepat meletakkan motrnya di parking lalu Hana memakai cermin dan pergi berjalan memasuki bangunan itu.Tiba-tiba..
"Bamm"
Oh tidak!Hana Zahra terlanggar oleh seseorang dan Hana terjatuh tersembam mukanya sampai mencium lantai.
"Ouchhh,arghhh!"Hana mengerang kesakitan.
Lalu Hana Zahra lantas bangun dan cuba untuk memarahi orang itu.Tetapi Hana terpana dengan wanita yang berdiri di hadapannya sambil menunjukkan wajah yang bongkak.Hana rasa rendah diri.Mana tidaknya wanita berpakaian elegant dan berkaca mata hitam sedangkan Hana dahlah pakai baju warna-warni masuk dalam seluar,memakai seluar slack belang-belang hitam putih dan stokin pun warna hijau tetapi dia berbeza sedikit dari hari ini kerana pakai kasut baru dan berkaca hitam jugak!!
"Hurmmm,huhh"
Tiba-tiba wanita itu berlalu pergi dengan sambil menunjukkan muka yang sombong.
"Eh!perempuan ni?wehh!!aku belum habis cakap lah?!!!"
"Aduh!hidung aku?"Kata Hana sambil mengurut hidungnya yang telah kemerahan itu.
"Alamak!aku dah lambat ni!??"Kata Hana cuak.
Sampai di ofis...
"Hana,awak ke sini sekejap?!"Arah Encik Samad iaitu bos Hana.
"Kenapa awak pakai kaca mata dalam ofis ni?Tolong bukak?"
"Aduh!takkan dia tahu aku semalam cabut kerja?Kak Sofia tak cover aku ke?Kata hati Hana yang cuak takut dikenakan tindakan.
Terpaksa jugaklah dia membuka cermin matanya.Dengan semua tertumpu padanya dan En Samad kerana menunggu kata-kata yang hendak dikeluarkan dari En Samad.Ada yang tersengih-sengih menahan ketawa setelah melihat rupanya yang tak ubah seperti badut dengan mata bengkak dan hidung merah.
"Ada apa bos?"Soal Hana.
"Tahniah,Hana Zahra awak dinaikkan pangkat kebahagian kewartawan penyiaran.Saya harap awak suka kerja awak nanti.Ini suratnya"Ucapan bosnya itu membuatnya terasa susah untuk dipercayai.
HANA ZAHRA banyak kali menghantar resumenya ke bahagian penyiaran tetapi banyak kali jugak di'reject' tapi semua itu tidak mudah mematahkan semangatnya.Tepukan dan ucapan tahniah dari rakan-rakan sekerjanya tidak putus-putus diterimanya.
Kemudian Hana Zahra duduk semula dikerusi dan mengemaskan barang-barangnya kerana esok dia akan berpindah.
"Akak,betul ke nak pergi tak seronok lah ofis ni?Siapa nak belikan makanan untuk kita orang?Siapa Arfan nak buli?"Kata Arfan sambil buat muka sedih.
"Hishh,budak mulut tu jaga sikit!!.Hana, kita orang semua cukup sifat kita orang boleh beli sendiri kalau tak suruh je si mulut puaka ni"Kak Sofia mencelah kerana tak ingin Hana rasa serba untuk pergi.
"Bye,guys.Takpe aku akan selalu lepak dgn korang"Kata Hana.
YOU ARE READING
I'm Pretty Ugly
RomanceWatak Utama Hana Zahra Setelah cintanya dikhianati,Hana bertubi-tubi menerima nasib yang malang selepas kehadiran seorang yang berdendam dengannya,"aku rasa ini semua karma yang telah aku buat masa lalu" Hafidz Omar "Awak perempuan yang hodoh yang...