♡BAB EMPAT BELAS♡

49 3 0
                                    

"Na,mana satu yang sesuai aku pakai?"Soal Alice seperti hendak keluar bertemu janji.

"Yang kanan!"jawab Hana dengan menunjukkan baju yang berada ditangan kanan Alice sambil tangannya menyuap keropok ke mulut.

"Ice,betul ke lelaki tu kacak?"Soal Ayana yang dari tadi duduk di meja alat solek milik Alice.

"Korang nak pergi mana sebenarnya nih?Sebut lelaki bagai?"Soal Hana yang duduk dihujung katil Alice sambil memerhatikan gerak geri mereka berdua.

"Kita orang nak pergi 'blind date' ramai-ramai!!"Jelas Alice yang sibuk memilih skirt.

"Hurmmm....Ice macam mana aku nak makeup?Yang mana kena pakai dulu?"
Tanya Ayana.

"Weh!Aku nak ikut?"

"Wahh,Hana betul ke?"Soal Alice.

"Betullah,okey sekarang ni aku kena pakai baju apa ni Ice?"

"Ice,kau tolong makeupkan aku susahlah!"Rungut Ayana yang tidak reti untuk berhias.

"Okey,baby kesayangan semua minta biar satu-satu ye?"Jelas Alice yang serabut dengan olahan rakannya.

Hafidz Omar menunggu Kai di meja makan dalam sebuah restora yang bernama Swallow.Kemudian Kai datang  dengan membawa seorang lagi rakan.

"Hafidz,lama tak jumpa kau?"Lalu Kai menyapa Hafidz.

"Ye,Oh hai Kai,dan kau Hamzahkan?"Kemudian Hafidz menghulurkan salam.

"Diorang tidak sampai lagi ke?"Kai mengapai telefon jenama Iphone dan cuba untuk menghubungi seseorang.

Kemudian ada seorang perempuan dengan rupa yang menawan yang medekati mereka lalu menyapa.

"Hai,ini Kai kan?Oh ini kawan-kawan u ke?"Sapa perempuan itu.

"Oh,Maria?Betul tak?"Kai meneka nama wanita itu.

"Yes,it's me!"Jawab Maria ringkas.

"Hana,cepatlah masuk kereta nanti mereka tertunggu pulak?"Arah Alice dengan bicara yang lembah lembut.

"Okey!"

Sampai sahaja ke destinasi mereka bertiga melangkah masuk ke restoran Swallow.

"Na,sekejap?"Alice memberhentikan Hana dan lalu membuka cermin mata yang dipakai oleh Hana.

"Kau nih!!"Rungut Hana.

"Jom!"

"Mana kawan u yang lain Maria?"Tanya Kai.

"Huh!Tu pun mereka!"Respon Maria sambil menunjukkan beberapa orang wanita yang yang melambai tangan ke arahnya.

"Yang itu ke?!"Hampir terbeliak Hafidz setelah melihat wanita itu.

"Iyalah,mereka!Kenapa?"Jelas Maria.

"Cantiklah kawan u!"Respon Hafidz.
 

"Huh!Itu pun diorang?"Kata Alice sambil melambaikan tangan.

"Jomlah!"

"Hai!"Sapa Alice kepada tiga orang lelaki itu.

Mereka melabuhkan punggung dikerusi berhadapan dengan pasangan masing-masing.

"Alice,apa test kau ni?"Bisik Ayana kepada Alice.

"Kenapa pulak?"

"Kenapa ketiga-tiga mereka macam dungu semacam!"Bisik Ayana lagi.

"Aku pun tak tau sebenarnya....Layan jelah"Bisik Alice untuk Ayana menerima kenyataan.

Hana Zahra dari tadi menbatukan diri  kerana memerhatikan rupa jejaka yang di hadapannya.Pemakaian jejaka itu tak ubah seperti seorang 'nerd'.Dahlah rambut belah tengah.

"Arghh!Kenapa dia pandang aku macam tu?"
Gumam Hana dalam hati kerana Hana merasakan rupa lelaki dihadapannya jika tersenyum tak ubah seperti perogol bersiri.

"Siapa nama u?"Soal Hafidz menanyakan nama wanita dihadapannya.

"Oh,nama I Qistina!"Jawabnya.

"Oh,patutlah cantik macam orangnya!"Puji Hafidz.

"Order?"Tanya pelayan itu kepada mereka sambil memberikan menu.

"Ishh!kenapalah nasib aku malang berjumpa orang yang seram macam ni.Dari tadi tersenyum!"Bisik hati Hana yang takut melihat muka lelaki dihadapannya.

"Tengok kat meja sana tu dapat dating dengan lelaki-lelaki kacak,smart lagi?Aku?Eh!sekejap macam pernah aku jumpa mamat tu?"Bisik hati Hana lagi sampai terperasaan wajah seseorang.

"Alamak!kenapa mamat tu ada kat situ pulak?"Bisik hati Hana apabila mengetahui jejaka itu ialah Hafidz Omar.Lalu dengan menggunakan buku menu itu dia terus menyembunyikan mukanya.

"Order miss?"Soal pelayan wanita itu yang terlalu lama menunggu Hana memesan sesuatu.

Kemudian Hana memesan air sahaja tetapi masih menutup wajahnya dengan buku itu.Tiba-tiba ketika pelayan itu hendak mengambil semula menu itu dengan pantas wajah Hana bertukar kerisauan teramat sangat terus dia bermain tarik menarik menu itu dengan pelayan.Tetapi akhirnya Hana mengalah.Kemudian Hana tidak putus asa menutup wajah kali ini pasu bunga dihadapannya untuk menghiasi meja tersebut menjadi mangsa.

"Fidz,kau tengok perempuan kat meja hujung sana yang tengah berebut menu tu?Kelakarkan?"Kata Kai sambil menunjuk kearah Hana.Dia rasa lawak dengan telatah wanita itu.

"Macam pernah aku kenal perempuan tu?Sekejap ye?"Hafidz bangun dari tempat duduknya lalu menuju ke arah meja dihujung itu.

Hafidz Omar tercegat di hadapan Hana yang sedang menutupi wajahnya.Yang lain dimeja itu hanya menjadi pemerhati.

"HANA ZAHRA!!!!"Hafidz memanggil Hana.Kemudian dia mengalihkan pasu bunga itu.

Hana Zahra masih tidak putus asa.Setelah tempat penyembunyiannya diketahui dia kemudian bergerak menyorok di bawah meja dan membuat semua orang disitu terkejut dan lalu bangun dari tempat duduk.

Setelah Hana Zahra masuk ke bawah meja membuatkan orang ramai disitu  ketawa dengan kelakuannya.Hana sebenarnya mengelakkan berjumpa dengan Hafidz kerana terasa malu tetapi sekarang ini dia malu dengan semua orang.

"Diam!!!"Jerit Hafidz kepada orang ramai yang mentertawaan Hana.

Lalu dia pun menjenguk ke bawah meja dan kemudian masuk untuk bertemu dengan Hana.Entah mengapa tiba-tiba hatiya tidak menentu setelah menatap wajah Hana.

"Kau tahu tak?Kau nampak pelik sangat?"Hafidz memulakan bicara.

"Apa maksud Tuan?"

"Maksudnya,aku cintakan kau!"

"Huh!"

Degupan jantung Hana Zahra seolah-olah hendak terhenti.Mereka saling menatap wajah antara satu sama lain dengan diiringi alaunan lagu Bruno Mars yang bertajuk When I Was Your Man.





I'm Pretty UglyWhere stories live. Discover now