Part 6

142 14 0
                                    

" Dinner's ready ! " Younghee mengetuk sudip di atas meja memanggil penghuni2 rumah untuk dinner ..

Wonwoo duduk bersama2 dengan mereka dan mula menghirup sup yang tersedia di atas meja .. " Siapa buat ni ? " tanya Wonwoo memecahkan sunyi ..

" Aku ! Sedapkan .? " Younghee dengan semangatnya jawab penuh bangga ..

" Tak . Tawar . " Wonwoo berkata selamba sambil menghirup sup itu lagi . Senyuman yang terukir di bibir Younghee mula pudar ..

" Oppa ! Tengok dia ni ... Ee ! " Younghee mengoncang bahu Scoups membuatkan makan malam Scoups terganggu ..

" Yah ! Yah ! Cuba jangan gaduh .. Wonwoo .. Makan je .. Cuba jangan cari gaduh dengan Younghee .. " Scoups berkata pada mereka . Younghee menjelir lidah pada Wonwoo tanda kemenangan kerana Oppanya membela dia .. Wonwoo hanya menjeling malas nak layan ..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tokk .. Tokk ..

Ketukan pintu bilik Leo yang bertalu2 menyebabkan Leo terganggu dari kerjanya . Leo bingkas bangun dari duduknya dan membuka pintu biliknya .. " Huh ? " Leo memandang sekeliling tetapi tiada siapa .. " Haish .. Mesti Younghee ni . Kaca orang je tahu . " Leo menggeleng kepala beberap kali dan ingin masuk kembali ke dalam biliknya .

" Huh ? " Leo mengambil plastic yang tergantung di depan pintu biliknya . Lalu di lihat isi dalam plastic tersebut . Ada ubat sapu dan plaster . Leo mengambil nota yang terselit lalu di bacanya .

Komawo .

~ Shina ~


Leo tersenyum sinis lalu meandang ke arah bilik Shina yang tidak jauh dari situ sebelum masuk ke biliknya ..

•~~~~•~~~~•~~~~•~~~~~•~~~~•~~~~•

Bilik Younghee

Shina sedang baring di dalam bilik Younghee kerana kebosanan duduk di dalam biliknya .. Shina sedang baring bersebelahan dengan Younghee sambil bermain dengan phone nya . Younghee pula seperti biasa sedang mendengar lagu melalui mp3 nya ..

Ding .. Ding ..

Phone Younghee berbunyi menandakan ada text masuk . Younghee mengambil phonenya untuk membaca text yang baru sahaja diterima ..

" SHINA !! Aku dapat offer kerja sambilan .. ! " Younghee menjerit teruja kerana mendapat tawaran .. Shina terkejut mendengar jeritan Younghee .. " Nae ? Kat mana ? Bila kau pergi interview . " Tanya Shina pada Younghee ..

Younghee terdiam sambil menggigit bawah bibirnya . " Karaoke ? Ouh , aku suruh classmate kita cari kan .. " Younghee tersenyum sumbing kerana dia tahu Shina tidak akan membenarkannya ..

" WHAT !? Kau gila apa !!? No ! Aku tak benarkan .. " Shina berkata dengan nada yang tegas ..

" Ahh .. Wae .. " Younghee mencuka apabila kawan baiknya tidak membenarkan dia bekerja .. " Aku kerja sebulan je .. Aku janji ! " Younghee memandang kawannya dengan penuh harapan agar kawannya membenarkan dia bekerja ..

Shina memandang Younghee lama .. " Okay fine .. " Shina mengalah dan membenarkan kawannya berkerja .. Younghee menjerit kegembiraan apabila kawannya membenarkan dia bekerja ..

" Tapi .... Aku tak rasa Scoups oppa kasi .. " Shina berkata sambil melirik pada majalah yang dia sedang baca
. Sekali senyuman yang terukir di bibir Younghee mati ..

" Ha'ah laa .. Mcm mana .. Shina .. Kau kena tolong aku pujuk oppa .. Please .. " Younghee berkata sambil menarik tangan Shina untuk pergi berjympa dengan Oppanya ..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ruang Tamu

Scoups sedang menonton tv bersama Wonwoo dan Leo .. Younghee dan Shina perlahan2 mendekati mereka di ruang tamu ..

" Haa .. Ni mesti ada something ni .. Apa dia .. " Scoups bertanya pada Younghee dan Shina yang kelihatan tidak tentu arah .. Scoups kenal sangat dengan adiknya ..

" Ermm .. Oppa .. Younghee dapat kerja .. " Younghee bersuara perlahan tanpa memandang oppanya .. Scoups berkerut .. " Kerja apa ? " tanya Scoups lagi ..

Younghee takut untuk menyatakannya .. " Karaoke .. " Younghee berkata lagi dengan nada lagi perlahan tetapi cukup ubtuk didengari oleh oppanya . " Bwo !? Yahh .. No . Oppa tak izinkan .. Younghee tahu tak kat situ bahaya !? " Suara Scoups meninggi tidak membenarkan adiknya kerja di situ ..

Younghee mencuka . " Alaa .. Opaa .. Younghee kerja sebulan je oppa .. Sambil kerja tu Younghee cari laa kerja lain . Please oppa ! Lagipun Younghee bosan duduk seorang2 kat rumah so apa salahnya kalau Younghee kerja . Please .. " Younghee memujuk oppanya bersungguh . Wonwoo , Shina dan Leo hanya memerhati tak mahu masuk campur .

" NO ! Oppa kata No .. That's mean No .. Muktamad . " Scoups masih berkeras tidak mengizinkan adiknya bekerja ..

Younghee bangun dari duduknya . " Fine ! Semua benda Younghee tak boleh buat ! Kalau oppa semua boleh je ! Younghee pun ada life Younghee sendiri ! Takkan Sampai Younghee dah kahwin , Younghee nak kena harapkan Oppa !? Younghee dah besarlaa .. Dah besar ..! " Younghee tidak mampu menahan amarahnya .. Lalu dia naik ke biliknya dan dihempasnya pintu dengan kuat .. Semua yang berada di ruang tamu terkejut dengan tingkah laku Younghee yang sangat berbeza dengan perwatakkannya yang selama ini orang nampak seorang yang lemah lenbut . Scoups melepaskan keluhan yang berat .

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

" Breakfast ! " Scoups memanggil penghuni di dalam rumah untuk breakfast sebelum memulakan tugas harian mereka ..

" Younghee ?? Tak breakfast .? " Scoups bertanya pada Younghee apabila melihat adiknya melangkah turun dari biliknya . Younghee mengendahkan oppa dan terus melangkah keluar dari rumah ..

" Haish .. Budak ni .. " Scoups menggosok belakang tengkuknya sambil mengambil bekas makanan .. " Shina .. Nanti ni bagi dekat Younghee tau . Pastikan dia makan tau .. " Shina mengangguk perlahan sambil menghabiskan suapan terakhirnya ..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sekolah

" Nah .. Scoups oppa bagi .. " Shina meletakkan bekalan di atas meja Younghee .. Younghee hanya menolak ke tepi dan membaringkan kepalanya .. Shina mengeluh .. Dia hanya membiarkan Younghee kerana Younghee tidak suka di ganggu apabila dia tiada mood ..

" Younghee .. Jom rehat .. " Shina mengajak Younghee untuk pergi rehat bersama tetapi Younghee menggelengkan kepalanya dan mebaringkan kepalanya di atas meja .. Shina tersenyum kelat .. ' Degil .. ' Sambil mengusap belakang Younghee dan berjalan keluar dari kelas untuk ke kantin .

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Balik Sekolah

Shina sedang mengemas barangnya di dalam bag . Tiba2 dia mendapat satu text lalu di bacanya .. " WHAT !? " Shina menjerit sebaik saja melihat text tersebut menyebabkan semua pelajar yang ada di situ memandang nya ..







HousemateWhere stories live. Discover now