5 - Lätkässä

351 42 9
                                    

Valinnaisen kuvaamataidon ryhmä koostui pelkistä tytöistä, joten tuntien yleiset puheenaiheet olivat vaatteet ja pojat. Muutama tyttö istui hiljaa koko tunnin ajan tehden kiltisti töitään, mutta suurin osa karkasi jatkuvasti aiheesta ja tunti meni niitä näitä jutellessa, sillä kuvaamataidon opettaja Selma Korpi ei välittänyt siitä, mitä oppilaat tekivät tunneilla.

"... ja sellanen oli mun viikonloppu Jimin kanssa. Ette voi uskookkaa, mut kun se oli krapulassa, niin sen liikkeet oli sellaisa suloisen horteisia, vähän nii ku joku talviunilta heräävä eläin. Miten joku voi olla darrassakin niin söpö?" Nelli ihmetteli.

"En tiiä", Nellin kaveri Alisa sanoi.

"Mut joo. Miten teidän viikonloppu meni?" Nelli kysyi.

Alisa alkoi selostamaan tarinaa siitä, kuinka hänen oma poikaystävänsä Joel oli ollut viikonloppuna ihana ja vienyt hänet kahville. Alisa rakasti kilttejä poikia, jollaisen perikuva Joel todellakin oli; vaaleat ja siististi kammatut hiukset, kauluspaita päällä, yhdeksikköjä ja kymppejä koulusta, ei koskaan puhunut pahaa kenestäkään.

Elena oli heidän kolmikostaan ainoa, jolla ei ollut poikaystävää. Se häiritsi häntä hiukan, varsinkin kun Alisa ja Nelli molemmat puhuivat poikaystävistään niin usein, melkein joka päivä. Alisa ja Nelli olivat sanoneet Elenalle, että tämänkin pitäisi hankkia poikaystävä. He olivat jopa järjestäneet Elenalle treffit rinnakkaisluokkalaisen Jaakon kanssa viime viikolla. Elena ei kuitenkaan pitänyt Jaakosta. Jaakko soitti rumpuja hyvin, mutta hän oli muuten hiukan hidas ja epäurheilullinen. Sitä paitsi, Alisa ja Nelli eivät tienneet, minkälaisiin poikiin Elena kävi kuumana.

"Elena?" Nelli kysyi.

Elena havahtui. "Mitä?"

"Alisa puhui just sen viikonlopusta ja esitti kysymyksen. Etkö sä kuuntele ollenkaan?" Nelli kysyi kuulostaen hiukan turhautuneelta.

"Anteeks, mä en kai jotenki kuunnellu äsken", Elena vastasi.

"Huomaan", Nelli vastasi. "Alisa, kysy uudestaan."

"Mä yllätyin eilen, kun Joel sanoi, että se aikoo värjätä hiuksensa", Alina sanoi. 

"Oho", Elena sanoi esittäen kiinnostunutta, vaikka hän ei tosissaankaan välittänyt. "Minkä väriseks?"

"Pähkinänruskeeks. Mä tiedän, se kuulostaa kivalta, mut mua pelottaa, et siitä onkin tulossa joku ihme pahis, joku ällö paha poika joka vaan kapinoi. Ootko sä sitä mieltä, että sen pitäisi värjätä ne hiuksensa? Jos mä sanon sille, että se ei saa, niin ei se värjää. Mutta mä en ole varma, pitäiskö mun."

Elena hämmästyi. Miten Alisa kehtaisi määrillä poikaystäväänsä noin? Törkeää. "No, eihän mikään hiusten värjäys tarkota sitä, että siitä olis joku pahis tulossa. Anna vaan värjätä, jos se itse haluaa. Sitä paitsi, sunkin on pakko myöntää, että se todellakin ois aika hottis ruskeilla hiuksilla."

"No joo, mikspä ei. Kiitti avusta", Alisa sanoi kälättämään Nellin kanssa jälleen jostain turhanpäiväisestä. Elena ei jaksanut heitä. Pyörikö heidän koko maailmansa vain heidän poikaystäviensä ympärillä? Toisaalta, eivät Elenankaan ajatukset aina kaukana pojista pysyneet...

"Elena. Sä et taaskaan kuuntele", Nelli sanoi ja kuulosti jo melkeinpä vihaiselta.

"No?" Elena kysyi.

"No, ei mitään tärkeetä. Mutta sä näytät koko ajan niin unelmoivalta etkä osaa keskittyä, että tän täytyy tarkoittaa jotain", Nelli tokaisi.

"Ihastumisen ensimmäisiä merkkejä", Alisa sanoi ja hymyili vienosti.

"Kerro meille, kuka se on", Nelli sanoi.

Hitto. Hän oli paljastunut. Mutta toisaalta, ystäville ei valehdella. Ja Nelli ja Alisa osaisivat pitää sakaisuuden. Joten miksi hän ei voisi kertoa?

"Okei okei. Tehän tiedätte Mikaelin?" Elena kysyi.

"Kumman? Saarisen Miken vai Varisniemen Miksun?" Nelli kysyi, mutta tyrskähti nauruun. Alisa ja Elena nauroivat mukana, eri lempinimien lisäksi Mikaeleja erotti aika monta asiaa. Mikael Saarinen oli lyhyt ja lihava poika A-luokalta, jolla ei ollut juuri kavereita. Mikael Varisniemi sen sijaan oli heidän luokallaan. Ja vähintäänkin puolet luokan tytöistä kuolasi hänen peräänsä. Miksu oli komea ja pitkä — ja hän pelasi jääkiekkoa. Se oli Elenan salainen mieltymys.

"Mitä luulet, höntti", Elena nauroi, mutta vakavoitui sitten. "Sen perään on varmasti niin moni muukin, että sillä on valinnanvaraa tytöistä. Ja sen ihailijakuntaan kuuluu varmasti moni kauniimpikin."

"Äläpä höpötä. Girl you're lookin' gorgeous", Alisa sanoi. "Sä voit iskee sen tosta vaan."

"Jep. Ja arvatkaa mitä? Miksun tiimillä on tänä iltana peli jäähallilla", Nelli myhäili.

"No niin, arvatkaa, minne me sitte tänä iltana suunnataan", Alisa sanoi ja iski silmää.

Voi ei, Elena mietti. Mihin tässä vielä päätyisi?


(Kiitos taas tuhannesti, kun luit! Suokaa anteeks todella huono sanaleikki luvun nimeen ja Elenan ihastuksen harrastukseen liittyen.)

Suhteet solmussaМесто, где живут истории. Откройте их для себя