22 - Lopullisia alkuja

395 49 40
                                    

"Hei, kuulitko sä? Malisen Niina on lesbo. Rosa näki sen eilen pussailemassa sitä yhden ammattikoululaisen kanssa", Janna selitti.

"Ai onko? Mutta sillähän on se poikaystävä, se Onni. Aika söpö vieläpä kaiken lisäks", Senni vastasi.

"No en mä tiedä sit et onks sillä toinen...", Janna vastasi.

"Ai että se ois bi ja sitten sillä on sekä tyttö- että poikaystävä? Ei sekää yhtään kivalta kuulosta", Erika päivitteli.

"Voi se niinkin olla. Joka tapauksessa ei se ihan hetero oo, ku ne kerran oli ihan innolla pussaillu siellä", Janna jatkoi.

"Ai missä?" Senni ihmetteli.

"En mä vaan tiedä, ei Rosa kertonu. Silti. Ällöttää ku meidän koulussa on tollasia kuvottavia lepakoita", Janna jatkoi.

"No äläpä. Entä jos se iskee meidänki kimppuun? Ei se voi tulla meidän pukuhuoneeseen, siellähän on puolialastomia tyttöjä", Rosa sanoi.

"Hyi ei, mä en halua kuvitellakaan", Erika puistatteli.

Juorut levisivät Rosalta ensin Jannalle, joka kertoi ne Sallille, Erikalle, Sennille ja Katille, jotka kertoivat ne Ellinooralle, Miljalle, Tuomolle ja Villelle, jolloin Mikko ja Onnikin (entiset yksinäiset olivat nykyään kavereita) kuulivat juorut.

Ennen pitkää koko 9. luokka saivat tietää juorut. Jotkut juoruja kuulleet eivät välittäneetkään niistä, tällaisiahan levisi joka päivä, jotkut uskoivat juoruja, mutta kohauttivat olkiaan ja antoivat Niinan elää omaa elämäänsä, mutta joidenkin kohdalla juttu äityi kiusaamiseksi.

Kun Niina käveli maanantaina kouluun, häntä odotti ikävät haukkumahuudot ja ympärillä kuiskiminen. Vaikka huutelijoita ja kuiskijoita oli vain muutama, tuntui kuin koko koulu olisi tuominnut hänet — ääneti tai ääneen.

"Moi", Niina yritti tervehtiä normaalisti maanantaiaamuna, muttei kukaan hänen entisistä kavereistaan vastannut aluksi mitään.

"No moi vaan", Rosa vastasi vittuilu äänessään.

"Hei onko kaikki okei? Sä kuulostit vähän vihaiselta", Niina huolestui, tietämättä, että hänestä oli juoruttu.

"On mulla kaikki okei. Sulla sen sijaan ei ole", Rosa sanoi ilkeästi.

"Ai, miten niin?" Niina ällistyi.

"Ai, joku ei ole tainnut vielä kuulla uutisia — vaikka sähän niiden aiheena olet. Lepakko", Kati sylkäisi.

Niina ei jaksanut enää piilotella tai yrittää selittää. Se ei olisi kunnollista elämistä. "No hyvä on. Mä olen lesbo. Onko nyt hyvä mieli, kun saitte mun niin kutsutun salaisuuden selville?"

"No ei todellakaan ole. Lähinnä oksettavaa, siis sellainen, että tollaisia on meidän koulussa –", Janna aloitti, mutta koulun kellot soivat ja Senni keskeytti.

"Vittu tunti alkaa mennään. Me ehitään antaa tolle lepakolle opetus myöhemminkin."

Tytöt lähtivät ja Niina käveli turvallisen välimatkan päässä heistä, olivathan he samalla luokalla ja menossa samalle tunnille.

Myöhemmin samana päivänä C- ja E-luokat olivat samalla käytävällä odottamassa tunneilleen pääsyä. Niinan haukkuminen ja julkinen nolaaminen ei loppunut, josta Onni närkästyi.

"Voi helvetti teidän kanssa", Onni aloitti.

"Kas, sieltähän se feikkipoikaystävä tuleekin", Janna irvaili. "Annatko pusun Niinalle? Paitsi niin, ei se haluu."

"Kuulkaapa", Onni sanoi ja valmistautui. "Mitä se teiltä on pois, vaikka Niina tykkääkin tytöistä? Ei se teiltä ole pois. Ei keneltäkään. Jos te luulette, että se käy heti teitä iskemään, niin teillä on kyllä aika suuret luulot itsestänne. Ette te nyt niin viehättäviä kuitenkaan ole. Kertokaa mulle yksi peruste miksi se haittais teidän elämää yhtään, että Niina on lesbo."

Kukaan ei vastannut mitään.

"No niin. Mä arvasin. Ja jos vittu kukaan muu ei nouse ylös Niinan tueks tällä paskalla luokalla, niin minä ainakin nousen!" Onni sanoi päättäväisesti.

Hetken aikaa oli taas hiljaista.

"Ja mä", Mikko sanoi ensimmäisenä.

"Kiitos", Onni kuiskasi nopeasti.

"Ja me", sanoivat Salomon ja Milja.

"Me", Joel ja Alisa sanoivat nousten myöskin ylös.

"Ja me", Elena sanoi ja nousi Mikaelin kanssa.

Ennen pitkää koko C-luokka nousi seisomaan.

"Niin. Vieläkö joku haluaa uhkailla ja kiusata Niinaa sen perusteella, mistä kukin tykkää?" Onni kysyi.

Eikä hän koskaan ollut nauttinut kysymystään seuranneesta hiljaisuudesta näin paljon.

(KIITOS RAKKAAT, tää tarina on saanut hurjasti voteja ja lukulistasijoituksia, enemmän kuin olisin osannut odottaakaan. Tää tarina loppui nyt tähän, meenpäs lisäämään completed-statuksen tälle kirjalle!)

~lukijapoika

Suhteet solmussaWhere stories live. Discover now