Risya yg sampai awal di perkarangan ofisnya dilarang msk oleh seorg pengawal membuatkan Risya melenting krn dia sdh menunjukkan kad kerjanya sbg arkitek di situ. "Maafkan dia cik Risya. Dia pekerja baru dan x knl cik", jelas Pak Man ketua pengawal menegur pekerjanya. "Xpe Pak Man. Sy jrg2 ke sini. Bz kat Korea dgn projek sampai ada pekerja x knl sy", ujar Risya lalu trus ke pejabatnya.
Risya mengarahkan P.A nya di M'sia segera ke biliknya dan memanggil semua yg terlibat dlm paperwork projek di Sarawak ke bilik mesyuarat jam 9.30 pg. Wahida yg br tiba terkejut melihat Risya dgn wajah tegangnya. Wahida x pnh melihat Risya sebegitu. Risya mengajak Wahida dan Jeslina breakfast bersamanya. Mrk breakfast di cafe syrkt mrk shj. Wahida dan Jeslina x berani berbual dgn Risya. Mrk bersarapan dlm keadaan senyap.
"Assalamualaikum and good morning. Sape2 yg blum knl sy, sy Risya, Director of this company. Sy biasanya uruskan company di Korea tp sy blk krn projek Sarawak sbb paperwork korang mcm sampah!!", jerkah Risya. Smue staf terlibat terkejut. "Kami dh ikut smue kriteria yg boss pinta", jwb Encik Sufri sebaik shj menghulurkan paperwork kpd Risya.
"All your work dh sy bacalah. Smuenya x memuaskan. Projek ni, due date submit paperwork next weekkn. Sy nak korang yg terlibat dgn paperwork stay dgn sy sampai paperwork siap. Sy xnk dgr bantahan. Korang amik smue brg yg korang perlukan utk buat paperwork ni dan dtg ke bilik mesyuarat semula", arah Risya tegas. Smue staf terlibat trus ke work station mrk. Risya, Wahida dan Jeslina trus ke bilik Risya.
"Ko dtg mengejut Risya. Kedtgn ko dgn muka tegang dan marah buat kiteorg terkejut tau", ujar Jeslina. "Keje dkt Jeju Island mslhnya dh selesai. Aku baca paperwork baru yg ko send kat aku Wahida trus baran aku. Buat keje mcm sampah. Benda mcm tu nk present dkt client. Korang amik staf x tapis ke?", jelas Risya menyindir. "Amboi, sesedap rasa je menyindir kiteorg. Kiteorg ikut result la", jelas Wahida.
"Lusa, suh smue staf dr pegawai bwhn ke pegawai atasan termasuk security jumpa aku. Aku nk interview dieorg. Klu x memuaskan, aku turunkan jawatan", arah Risya pd Jeslina selaku Pegawai Management serta Human Resource. Jeslina mengangguk lalu kluar dr bilik Risya ke biliknya.
Smue staf yg terlibat dlm paperwork Sarawak, berkumpul di bilik mesyuarat. Seramai 5 org terlibat dlm penyediaan paperwork tu. Risya membuka laptop Applenya dan memerhatikan mrk membuat persediaan. "Boss, smue dh sedia", ujar Sufri. Risya memasang laptopnya dan menunjukkan kesalahan mrk dr skrin di dpn diperhatikan mrk lalu memeriksa kesalahan mrk. Mrk mula membetulkannya. Risya memerhati dan membetulkan keslhn2 kecil mrk.
Risya tlh membuat pesanan online ke Mangkuk Tingkat utk lunch mrk. Mrk berhenti seketika utk lunch. Slps lunch, mrk yg blh bersolat trus ke bilik solat utk solat Zuhur. Slps solat, mrk menyambung semula kerja. Risya meneliti setiap keje yg dilakukan mrk krn dia msk lebih awal dan menulis point yg tertinggal di atas kertas utk ditambah. Mrk yg nampak kertas segera menambah point yg diberi Risya. Risya memerhati dan menegur dgn membetulkan bbrp ayat yg lebih bersesuaian.
Jeslina sdh mengeluarkan dan menampal notis pemberitahuan interview dgn big boss mrk lusa di setiap billboard ofis mrk. Smue staf kecut perut krn ada staf yg kali pertama berjumpa Risya dan ada yg pnh berjumpanya. Mrk berbisik2 krn kejadian yg team paperwork Sarawak dijerkah Risya pg td. "X pyh nk berborak sgt. Big boss dtg nnt, baru kecut korang smue. Buat kerja", arah Jeslina lantang. Smue terdiam dan meneruskan tugasan.
Risya meminta Cafe menghantar kuih-muih dan air teh @ kopi ke bilik mesyuarat. Keje terhenti seketika. "Sape yg nk fresh up, blh kluar nk solat ke, regangkan bdn ke or anything. Now is 4.30 pm and back in here sharp 5.30 pm. Kita minum ptg sblm sambung keje ok", arah Risya. Smue bersetuju. Risya meneliti paperwork yg separuh siap td dan berpuas hati dgn hasilnya. Risya kluar dr bilik mesyuarat trus ke bilik Jeslina mengambil fail2 data pekerja lalu diletakkan di pejabatnya. Dia ke bilik Wahida yg sdg berkemas utk blk.
"Wahida, start esok ko x yah dtg ofis. Ko relaks dan buat je persiapan wedding ko. Aku lama kat sini. Aku nk take over projek Sarawak. Aku akan ckp dkt arkitek terlibat nnt", ujar Risya. "Ok. Aku setuju sgt. Dh 3 thn aku x berehat sjk byk sgt projek msk bila tau capability company kat sini mcm dkt Korea. Aku dgn Jes mcm org gila. Terpaksa tambah staf br tanpa siasat latar blkg. Ko fix problem ni, ok. Aku blk dulu. Assalamualaikum ", jelas Wahida. "Wait Wahida. Aku mmg blh fix problem tu, tp jgn mrh klu aku mengamuk", Risya memberi amaran.
"Your company. Aku dgn Jes share partner jer. Dieorg dh lemak. Ckp aku dgn Jes dh xleh pakai. Big boss main peranan. Lain kali kita sambung ok, bye", ujar Wahida berlalu pegi. Risya trus ke bilik solat utk solat Asar. Dia memerhatikan kbykn staf sdh kluar utk pulang. Team paperworknya sdh kembali dlm keadaan fresh. Mrk minum ptg bersama sblm menyambung tugas kembali. Mrk menyiapkan smuenya dlm ms dua jam. Risya meneliti dan membacanya. Dia berpuas hati dgn hasil paperwork mrk.
"Korang smue blh blk. Esok korang cuti. Sy dh ckp dgn Cik Jeslina. Lusa dtg mengadap sy dgn keadaan bersedia, sy akan interview all the staff here. Ada antara korang prestasi kurang memuaskan", Risya memberi amaran sblm mrk pulang. Mrk bersetuju. Risya kembali ke biliknya. Dia menghubungi seorg kwnnya yg mempunyai kemahiran memasang kamera litar tertutup iaitu Daniel utk berjumpanya di cafe condonya slps maghrib.
Risya trus ke cafe condonya. "Assalamualaikum Daniel. Nice to see you", tegur Risya. "Waalaikumussalam Risya. Nice to see you too. Dh 5 thn x jumpa sjk company ko dkt sini dh naik", bls Daniel. "Bz la. X menang tgn aku kat sana. Every week ada new project. Aku blk sini nk fix problem company. Lps selesai aku akan blk sana", jelas Risya. "Ko dr dulu x berubah. So sbb apa ko nk jumpa aku?", tanya Daniel.
"Aku nk ko follow aku pegi ofis aku psg hidden camera dkt ofis. Ko bwk tools ko yg aku mintakn", ujar Risya. "Of course. Ko blanje aku dinner dulu, sblm buat keje", ujar Daniel. "Ko oderla. Aku blanje. Aku yg ajak ko", bls Risya. Risya meminta diri ke toilet seketika.
Daniel yg sdg mkn, terkejut bila ditegur seseorg, " Daniel, ko buat pe kat sini. Ko jumpa awek ke?", Ferris selamba menepuknya. Daniel tersedak segera meminum airnya. "Ferris Raykal Ruthden, ko mmg x pnh berubah. Aku jumpa client. Dia gi toilet. There she is, see you next time", Daniel yg sdh selesai mkn, menarik Risya ke kaunter pembyrn dan segera beredar dr situ. Ferris terpinga2 dgn kelakuan Daniel. "Apsal ko tarik aku td. Nk trus pegi ke?", tanya Risya kepelikan. "Yup. Aku xnk ko jumpa kwn aku td. Dia tu weird skit", jelas Daniel yg sdg memandu ke ofis Risya.
Risya sdh mengarahkan pengawal membuka pintu utama dan berkawal di situ sehingga tugas mrk selesai. Risya membuka lampu dan mengarahkan Daniel memasang kamera di biliknya, Wahida, Jeslina, bbrp pegawai atasan lain, ruang kerja staf di setiap sudut dan setiap tingkat pejabat2 yg lain. Tugas yg mengambil ms 3 jam itu selesai. Daniel menghantar Risya blk ke condonya.
Ferris yg ternampak Daniel menghantar seseorg yg dr susuk tubuh org itu yg agak mencurigakan krn memakai baju berhood yg melindungi wajahnya. Ferris hairan krn x pnh nampak org itu bersama Daniel selama ini. Dia menegur Daniel. "Daniel, sape client ko tu. Aku x pnh nampak pun sblm ni", tanya Ferris ketika mrk keluar melepak bersama mlm itu. "Dia jrg blk sini. Dia bestfriend aku ms kat Korea. Dia public figure kat sana, jd dia xnk org tau dia bercuti dkt sini", bohong Daniel. "Pttlah pelik sgt. Jomlah blk. Esok aku keje. Bising papa aku, klu aku msk lambat", ajak Ferris. Daniel mengangguk setuju. Mrk berpisah ke kereta msg2 dan pulang.
YOU ARE READING
Bahagiakah Aku?
General FictionNur Delina Risya seorg gds yg hidup sebtg kara slps kematian ibu bapanya dlm kemalangan jln raya ketika menjemputnya mengambil keputusan SPM. Dia melanjutkan pelajaran di Korea dlm bidang architecture sehingga peringkat PhD. Dia menggunakan kepakara...