Part X

58 1 0
                                    

Risya sdh mengarahkan housekeeper membeli bhn2 keperluan utk rumahnya sblm ketibaannya spt yg disenaraikannya. Kaum perempuan sibuk menyediakan lunch kecuali mak buyung Raihana tidak dibenarkan oleh mama dan umi. Lunch mrk ringkas shj krn Risya akan membawa mrk ke ladang slps lunch. Ladang yg seluas 10 ekar itu terbahagi kpd 3 bhgn. Satu utk ternakan, sayur2an dan buah2an. Skrg mmg sdh musim memetik buah2an dan sayur2an. Risya sdh memberitahu pengurus ladang yg mrk akan turut serta.

Mrk menukar pakaian yg sesuai dan terbahagi kpd 2 kumpulan. Parents angkat Risya, Adam dan Raihana memetik buah manakala yg lain memetik sayur bersama Risya. Mrk enjoy dgn tugasan mrk. Risya sdh berpesan kpd pengurus utk pack buah2an, sayur2an, daging kambing dan lembu serta fresh milk dr lembu mrk utk dihantar ke M'sia. Satu dihantar utk Daniel, Mar, Jes, Wahida, Qaliph dan dirinya. Hampir sejam lebih mrk meluangkan ms di situ sblm beralih ke ladang ternakan. Ladang ternakan membela lembu, kuda, kerbau, kambing, biri2, ayam, itik dan angsa. Mrk memberi mkn utk ke smue haiwan itu. Mrk juga memerah susu lembu dan kambing.
1st time mrk merasakan suasana di ladang ternakan bersama.

"Ms ko dgn Swift bbrp minggu lps, ko sbnrnya dh ke sini dulu ke?", tanya Wahida. "Yup. Lps selesai uruskan mslh projek, aku ke sini dulu. Blum msnya aku nk dedah pd media", ujar Risya. "Oppa ada idea, kita buat variety show mcm invisible youth ttp hanya artis2 kita shj terlibat. Di mana mrk blh buat kerja2 di ladang, kebajikan dan post dkt web kita", cdg Minho. "Good idea oppa. 1st, tanya mrk dulu. Klu setuju, oppa buat arrangement dgn kru produksi kita. Shooting every weekend je. Risya xnk bdk2 tu pnt. Lps dh siap, bgtau Risya", ujar Risya. Minho bersetuju.

Mrk juga melawat pusat penyembelihan lembu, kambing, biri2, itik dan angsa. Risya sdh menyuruh pengurusnya menyediakan set barbeque di situ utk mrk memanggang daging yg disediakan fresh bersama sayur2an serta buah2an di rumah ladang milik Risya. "Rumah ni, sesuai sgt utk shooting juga syg. Bdk2 tu, tinggal dkt sini. Shooting kru blh tinggal dkt mansion sbb xnk kamera rosak kena hujan", ujar Minho. "Rumah ni cuma tempat rehat Risya lpskn penat slps buat keje kat ladang dan mandi je. Xde pape pun kat sini", jelas Risya. "Nnt oppa suh org2 oppa blikn brg2 keperluan dkt sini. Rumah ni cukup luas utk dieorg tinggal dan tido. Mrk blh memasak juga sbb oppa nampak dapur juga", ujar Minho.

"It's up to you oppa. Story board tunjukkan dkt Risya termsk nama rancangan sblm proceed production ok", arah Risya. Minho bersetuju. "Wahida, Risya mmg rapat ke dgn Minho?", tanya Datin Yatimah dan Dato' Firdee serentak. "Wahida x tau sgt tp Rai dgn Adam tau. "Rai, Adam, Risya mmg rapat dgn Minho ke?", tanya Pn Sarimah dan En Razman serentak. "Mrk mmg rapat mcm adik dgn abg. Ms blaja dulu, Minho dgn Adam la bodyguard sy, Risya, Minjee dan Yuri. Xde sape brani usik kami klu dieorg ada sbb tkt dgn atlet Judo university humban mrk. Minho oppa dh bertunang. X lama lg nk kawin", jelas Raihana.

"Ooo... Pttlah Risya x kisah Minho panggil dia syg @ darling. Dh mcm adik-beradik mcm Risya dgn Mar dan Daniel. Klu jumpa, ada nk disakatnya", jelas parents angkat Risya serentak. Mrk ketawa bersama. Slps seharian, mrk kembali ke rumah persinggahan. Mrk membersihkan diri dan yg blh solat, mrk berjemaah. Mrk ddk berborak sblm msk tido x lama kemudian.

Keesokkan harinya, mrk menaiki cruise mengelilingi pulau2 kecil di Jeju. Mcm2 yg mrk beli. Tiba2 Daniel facetime Risya. "Risya!!", jerit Daniel dan Mardiana. "Korang dating ke?", usik Risya. "Lunch date. Ko anta byk buah2an, sayur2an, daging dan susu smue aku frozenkan sbb Daniel x tau nk buat pe. Kat umah aku pun aku dh suh adik aku frozenkan. Thanks Risya", ujar Mardiana. "Your welcome. Parents korang ckp, jgn jumpa sll sbb x manis", usik Risya diikuti gelak tawa parents mrk. "Bkn sll pun. Ko dh lama sorok dia ms tunang. Ni je ms aku nk manja2 dgn dia", ujar Daniel selamba.

"Daniel, kamu jgn nk buat mcm2 selagi x kawin. Keje kat ofis ok", celah Dato' Firdee. "Ok, pa. Lunch date je pa", jelas Daniel malu2. "Ok la. Kiteorg blk M'sia Ahad ni. Flight pkl 9 pg, jemput dkt Subang Airport tau", ujar Risya lalu menamatkan perbualan. "Risya!! Mak aku dgn mummy Qaliph says thanks for the fresh presents from Korea yg ko anta. Dieorg duk enjoy mkn. Thanks again Risya", jerit Wahida teruja yg ditenangkan tunangnya. "Ibu aku pun ckp thanks. Mak aku duk msk kari kambing faveret ayah aku dgn adik beradik aku. Dieorg enjoy mkn buah2an dan sayur2an", ujar Jeslina. "Maid aku pun ws td ckp dia ada trime bungkusan aku anta kat umah. Aku suh dia amik skit bhn2 dan frozenkn yg lain", ujar Risya.

Mrk berseronok dlm perjlnan itu. Mrk kembali ke rumah pd pkl 6 ptg. "Risya, Reina unni ckp die trime byk daging lembu, kambing, biri2, ayam, itik, angsa, buah2an dan sayur2an. Aku suh die frozenkan dan guna klu perlu. Ko anta ke?", tanya Raihana dan Adam serentak. "Yup, aku dh bg no Adam pd pengurus ladang. Smue bhn2 amik dr ladang lps ni. Ko amik no pengurus ladang klu perlukan bhn lg", ujar Risya lalu memberikan no pengurus ladang. Mrk menerima packaging dr ladang yg sdh disimpankan housekeeper dlm freezer besar.

Risya meminta Minho, Adam dan Qaliph memanggang rusuk daging kambing dan lembu serta bbrp sayur2an yg keras. Di dlm peti kimchi, Risya mengeluarkan kimchi. Minjee dan Yuri membuat japchae dgn bantuan Raihana yg memberi arahan. Risya juga memasak stew ayam pedas bersama kimchi. Wahida dan Jeslina memotong buah pear Jeju, epal dan strawberry. Risya juga memasak telur bungkus ala Korean. Mama dan uminya cuma menyiapkan sos pencicah.

Mkn mlm yg ringkas tp mewah mrk nikmati. Slps mkn, mrk bersiar2 di taman yg berdekatan rumah singgah. Slps solat, mrk trus tido. Pagi2 lg mrk sdh berada di Olle Trail. Mrk menaiki kereta api yg perlu dikayuh. Mrk sdh menyediakan air dan snek krn Risya ada mengatakan yg aktiviti hari ini agak lasak. Mrk sampai ke penghujung trek dgn rasa fresh walaupun keletihan. Risya juga menyediakan kereta solar utk mrk gunakan utk bersiar2 bersendirian di Olle Trail. Mrk sdh berjanji akan berjumpa pd pkl 1 ptg utk kuar lunch bersama.

Sebaik mrk berkumpul, Risya membawa mrk mkn di restoran mknan laut kepunyaan seorg pekerja ladangnya. Sebaik mrk ddk, Risya berkata, "Attention all. At Jeju Island, I have one more farm for seafoods. You want to see. It's beside this restaurant. This restaurant own by my farm manager. Adam, you can take his no coz I just give him your no. I also just sent the fresh seafood to our own home in M'sia and cafe", umum Risya. Mrk teruja melihat seafood yg diternak Risya yg pelbagai. Slps menghubungi ahli keluarga mrk spy menyimpan seafood yg akan sampai di dlm freezer.

Risya bertanya parents angkatnya serta rakan2nya sama ada mrk sdh membawa smue brg2 mrk @ blum krn mrk blh bertolak blk M'sia esok slps menghantar rakan2nya yg menetap di Busan. Mrk mengatakan blum. Mrk berjln2 sambil membeli bbrp souvenirs Jeju Island yg menarik. Mrk blk ke rumah singgah dan mengemas utk blk ke Busan. Risya sdh memaklumkan kpd pengurusnya utk menyiapkan pesawat utk terbang ke Busan. Dia juga sdh memberitahu ttg penerbangan mrk ke M'sia esok pd pkl 9 pg utk menyediakan pesawat keesokkan harinya. Slps selesai mengemas, mrk ke Jeju Airport. Slps membuat pengesahan, mrk terbang ke Busan Airport. Mrk dijemput driver Risya dan Minho.

Mrk segera blk ke rumah, mengemas brgn mrk. Mrk yg blk ke M'sia, tido di rumah Risya. "Mama, paksu ckp dia dgn maksu akan hantar kita kat airport esok skali sbb dieorg pindah msk penthouse Risya esok", jelas Risya. "Bgsla. Ssh nk jumpa maksu kamu lg klu dia dkt sini. Bgs juga dia tinggal dgn kamu, anak2 dia ada yg dh kawin dan ade sorang msh blaja kat university. Mrk jrg2 ada ms utk melawat mrk. Sekurang2nya kat sini ada Adam, Rai, Minho dan rakan2 kamu yg lain utk berbual2 dan menjaga mrk", ujar Datin Yatimah.

Bahagiakah Aku?Where stories live. Discover now