Majlis perkawinan Wahida berlangsung lancar. Slps majlis selesai. Mrk berkumpul beramai2 di gazebo rumah Wahida slps Isyak utk mendgr citer sbnr perkawinan Risya dan Ferris. Psgn itu x dpt melarikan diri. "Sblm kiteorg citerkan, tlg rahsiakan dr parents kita. Mati kami kena penggal nnt", ujar mrk serentak. Kwn2 mrk berjanji. "Hari yg kami ckp nk kuar lunch berdua tu, mmg kami kuar lunch. Lps lunch, kami sama2 merancang nk berdua2an je dan blk esk. Kami msg skali lg ckp kami tidur dkt Miri sbb pnt mmg btul. Bygkan seharian kami berjln2 dkt Miri", kata2 Risya terhenti lalu minum air.
"Lps msg 2nd time, kami off hp. Kami asyik bergembira je. Kemudian kami terjumpa Qalish dkt Miri Esplanade Park ms jln2 waktu ptg", sambungan Ferris terhenti. Dia meneguk air dr gelas isterinya. "Pttla Risya tanya psl Qalish smlm. Apa kena mengena Qalish dlm citer korang?", soal Wahida. "Dia antara punca kami kena tangkap basah. Qaliph, bgtau Qalish yg aku dh kawin dgn Ferris dan jgn bgtau mcmne kami kawin", Risya memberi amaran. "Aku setuju. Kita kena ajar adik aku tu", ujar Qaliph geram. "Qalish ajak kami dinner. Sblm pegi dinner, aku dh sewa dua bilik hotel utk aku dan Risya sblm kami ke Taman Awam Miri. Kami jumpa Qalish dkt kapal dia", kata2 Ferris terhenti lg. Risya memberi suaminya air.
"Dia nampak je ikhlas pd pandangan aku tp Ferris nampak yg dia buat muka x ikhlas blkg aku. Ferris yg sedar, ada kelainan dgn minuman kami. Dia minta air lain dr waiter utk aku dan dia. Ferris nampak muka Qalish keruh je, lps Ferris minta minuman lain. Aku asyik mkn dan berbual langsung x tau apa yg dh jd. Bila Ferris suh aku minum air dia, aku minum je", Risya terhenti lalu disambung Ferris, "Nsb baik dia ikut je tanpa soal dan nampak sgt muka bengang Qalish rancangan dia gagal. Slps dinner, aku trus ajak Risya blk. Ms mkn td, aku lupa nk tukar gelas air Risya. Dia ada terminum skit air yg ada ubat tidur. Air aku, aku dh tuang dkt sapu tgn utk diuji. Nsb baik dia tertido lps kami blah", kata2 Ferris terhenti lg.
"Lps tu, apa jd?", soal mrk serentak. “Aku terpaksa angkat Risya dan biar dia tidur dlm bilik aku. Aku x brani nk selongkar beg dia. Aku letak dia atas katil, aku tido kat sofa. Aku tersedar bila pintu bilik kena ketuk berulangkali dgn kuat. Aku buka pintu bila tgk Risya dh bgn. Aku terkedu dgn Risya bila org dr pejabat agama dtg. Mrk dpt report ttg kami berdua2an. Mcmne dieorg x curiga klu keadaan kami yg serabai sbb br bgn tido. Nk x nk, aku call parents aku utk settlekn mslh”, jelas Ferris pjg lebar. “Pdn muka, lain kali blkgkn family. Nsb baik family bgs”, ejek Daniel. “Ko ingat, kami nk ke perkara mcm tu terjadi”, mrh Ferris lalu menyekeh kepala Daniel geram. Daniel mengaduh skt.
“Abg... Dhla... Lgpun mmg slh kita walaupun bkn 100%. Syg lega dpt citer hal sbnr”, pujuk Risya. “Sbnrnya.... Aku ada confession nk buat....”, ujar Minho takut2 bila smue kwn2 dan tunangnya memandangnya. Dia memandang Daniel meminta tlg. “Psl kes tangkap bsh korang, tu keje aku dan Daniel pun terlibat”, akui Minho. “Oppa!! Daniel!! Apa yg korang buat?”, jerit Risya. “Daniel suh oppa upah org ekori korang aritu. Daniel jumpa oppa ptg tu dkt Kuching airport”, kata2 Minho terhenti. “Pttla Minho tiba2 ilang. Abg kenapa x ckp yg abg dtg sana”, mrh Mar pula. “Abg ada keje dkt sana sbnrnya. Bila Minho ckp nk jumpa, abg suh dia jemput tanpa pengetahuan Mar. Kami yg plan tangkap basah tu, bila dpt report dr org kami yg korang tido satu bilik”, jelas Daniel.
“Korang plan mcmne?”, soal Qaliph. “Aku panggil bbrp kwn2 aku yg tinggal kat sana utk menyamar sbg pegawai agama. Psl wartawan tu, Minho punya keje”, ujar Daniel. “Wartawan tu pun penyamar. Aku upah bbrp org tempatan berpakaian mcm wartawan”, akui Minho. Jimin memukul tunangnya yg nakal krn terlibat dlm rancangan itu. Mar pun melakukan perkara yg sama. “Buat keje x bgtau org. Menyusahkan org pula. Kecian Risya dan Ferris kena kawin mcm tu”, mrh Mar dan Jimin. Daniel dan Minho meminta maaf pd tunang mrk serta Ferris dan Risya. “It's ok. Benda dh jd. Kami dh kawin pun. Ms x blh diundur kembali”, pujuk Risya.
“Btul ckp isteri aku ni. Kita nk raikan pengantin baru ni. Lupakan jela. Kami dh maafkan pun”, ujar Ferris memeluk bahu isterinya erat. “Jomlah msk tido, hari dh lewat ni. Esok nk hantar kwn2 Korea kita ni blk”, ajak Wahida. “Risya, aku dgn Adam x blk tau. Aku nk bersalin kat sini. Buat sementara ni, Reina unni uruskan kafe spjg ketiadaan kami. Kami ddk umah kamu ye”, rayu Raihana. “Ok. Aku tinggal dgn hubby aku dkt tempat yg sama tp lain tingkat je. Minho oppa, tlg Reina unni uruskan kafe”, ujar Risya slps memastikan suaminya msk ke bilik mrk. Risya msk ke dlm biliknya slps berpamitan dgn mrk. “Syg bincang apa dgn kwn2 syg td?”, soal Ferris. “Syg ngantukla, bang. Esok syg bgtau abg”, ujar Risya berahsia lalu berbaring dan memeluk pinggang suaminya erat.
“Abg tau syg blum tido lg. Cpt bgtau, klu x abg geletek syg”, ugut Ferris yg sdh bersedia menggeletek isterinya yg memeluk pinggangnya. “Syg bgtau esokla. Syg mengantuk dan pnt sgt ni”, pujuk Risya manja dgn mata kuyunya. Dia merebahkan kepalanya di dada suaminya yg terdedah lalu memejamkan matanya. Ferris mengalah lalu mengusap rambut isterinya yg lurus dan pjg melepasi bahu yg berbaring di dadanya lalu mengucupi dahi isterinya dan tertido bersama isterinya. Subuh itu, Risya bgn awal dr suaminya yg msh tido. Dia mengejutkan suaminya utk solat subuh berjemaah. “Syg nk goda abg ke subuh2 mcm ni. Pegi pakai bj dan kita solat bersama lps abg mandi”, bisik Ferris slps bgn melihat Risya yg hanya berkemban dgn tuala. Risya mencubit lengan suaminya sblm berlari ke almari menukar pakaian. Ferris ketawa kecil melihat telatah isterinya lalu mandi dan bersiap utk solat subuh berjemaah bersama isterinya.
“Syg nk pegi mana, temankan abg. Mlm td syg tido awal, x tunggu abg”, bisik Ferris lembut slps mrk solat. “Sori... Syg pnt sgt. Syg nk tlg dieorg dkt dapur siapkan breakfast, pls”, bisik Risya. “Nope. Abg x bnrkan. Abg nk denda syg pg ni. Syg kena lyn abg”, bisik Ferris dgn tgnnya merayap2 menanggalkan pakaian isterinya. Risya akur dgn kehendak suaminya. Mrk keluar bersama slps Jes memanggil mrk utk bersarapan. “Ada org tu, sllnya dia yg plg awal bgn tp arini lewat lak dia bgn”, usik Daniel. Merah pdm muka Risya bila diusik sebegitu lalu menyorok disisi suaminya. “Ko klu x usik bini aku sehari x sahkan. Klu dia lambat pun, aku ada dgn dia. Knp sibuk”, Ferris berpura2 mrh. “Pdn muka. Sibuk je hal org”, ejek Wahida. “Dahla tu. Jgn nk bergdh dpn rezeki. Jom mkn”, ajak Qaliph.
Slps sarapan, mrk menghantar Minho dan Jimin ke KLIA krn mrk pulang ke Korea. Adam dan Raihana tinggal di rumah Risya sehinggalah dia bersalin. Risya akan berpindah ke rumah suaminya. Ferris menemani Risya mengemas pakaiannya di rumahnya bersama Adam dan Raihana. “Korang jaga umah aku dgn Bik Narti baik2 tau. Aku pegi dulu”, ujar Risya. Ferris membantu isterinya mengangkat begnya. Sebaik tiba di rumah Ferris, Risya tertarik dgn interior design dlm rumah suaminya dan keluasan rumah suaminya. “Luasnya umah abg. Abg renovate ke?”, tanya Risya. “Ye syg. Abg luaskan ruang tamu dan bilik2 yg ada. Abg suka ruang tamu yg besar”, jelas Ferris sambil memeluk pinggang isterinya dr blkg slps meletakkan beg isterinya di dlm bilik. Risya ke dapur dan memeriksa peti ais dan segala keperluan memasak yg tiada. “Byk brg xde dkt dapur dan mcm x berusik langsung dapur abg”, tegur Risya. “Abg jrg2 memasak tp sekali sekala bersihkan dapur juga. Kemudianlah kita settlekan. Kita rehat dulu”, ujar Ferris keletihan.
Risya bersetuju lalu berehat bersama suaminya di bilik mrk. Tiba2, telefon Ferris berbunyi. “Hello. Sape ni?”, tanya Ferris yg msh mamai. “Ferris, ni papa la. Kami nk blk KL dgn si kembar. Flight kami pkl 2 ptg dan kami trus ke rumah kamu tau”, ujar En Mikael. “Knp tiba2 blk pa. Ok, kami ada kat umah. Kami tunggu je papa, mama dgn si kembar”, ujar Ferris mengelabah slps memutuskan talian. Risya menenangkan suaminya yg sdg mengelabah dgn ciuman lembut di pipinya. “Jom bersiap, kita keluar shopping”, cdg Risya. Ferris bersetuju lalu bersiap segera. Mrk ke shopping mall terdekat. Risya dan Ferris ke bhgn bhn basah terlebih dahulu. Mrk memilih ayam, daging, ikan dan sayur2an serta buah2an. Kemudian beras dan bbrp bhn asas memasak. Risya juga memilih bbrp peralatan memasak, pinggan mangkuk serta gelas minuman. Ferris yg ke toilet, berjumpa isterinya di kaunter byrn. Dia membuat pembayaran dan membantu isterinya mengangkat brg. Slps itu, mrk trus blk ke rumah.
YOU ARE READING
Bahagiakah Aku?
قصص عامةNur Delina Risya seorg gds yg hidup sebtg kara slps kematian ibu bapanya dlm kemalangan jln raya ketika menjemputnya mengambil keputusan SPM. Dia melanjutkan pelajaran di Korea dlm bidang architecture sehingga peringkat PhD. Dia menggunakan kepakara...