Slps solat maghrib, mrk sekeluarga mkn bersama. “Ferris, Risya, kami nk bgtau yg korang kena blk dgn si kembar esok. Kami ada urusan, bln dpn br blk”, umum papa Ferris. “Papa, kami pun ada temujanji esok. Ssh la mcm ni”, rungut Ferris. Risya memujuk suaminya spy bertenang. “Flight korang, mama book mlm. Pkl 9 mlm. Korang nk berjln, silakan. Kami bnrkan tp siap packing dulu”, jelas mama Ferris. “Ok mama, papa. Abg terkejut, sbb kami ada janji nk bw kwn Risya pegi register hospital. Kwn Risya dr Korea nk bersalin dkt sini”, ujar Risya lalu menggenggam erat tgn suaminya. “It's ok. Kami dh msk sgt dgn perangai Ferris. Korang kena pack mlm ni, sbb esok pg, kami trus ke KL. Kami dh pack beg kami”, ujar papa Ferris.
“Ok, pa. Jap lg kami pack”, ujar Ferris. Mrk kembali ke bilik msg2 slps meja mkn. Ferris membantu isterinya membasuh pinggan dan mengemas. “Abg, tlg panggil Alia dan Aria. Dieorg ckp nk tlg Delina sediakan something special”, pinta Risya. Syg nk buat apa? Blh abg tlg skali?”, tanya Ferris. “Abg dh byk tlg syg arini. Nnt x surprise la”, ujar Risya lalu mengucup pipi suaminya. Ferris akur lalu memanggil si kembar dan kembali ke biliknya. Risya mengeluarkan lamb ribs yg dimarinatenya dan meminta Alia membentukkan spt lollipop sblm dibekukan. Selesai tugas, Risya dan si kembar kembali ke bilik msg2. “Abg... Abg dh solat Isyak blum?”, Risya mengejutkan suaminya yg sdg tido. Ferris langsung x menjwb soalan isterinya, trus ke bilik air mengambil wuduk. Dia menanti isterinya krn spt biasa, mrk solat berjemaah.
Slps solat, “Abg mrhkan syg ke?”, soal Risya. “Abg x mrh tp geram je. Apa yg syg rahsiakan sgt”, rajuk Ferris. Risya ketawa kecil melihat telatah manja suaminya. “Abg taukan syg blk umah kejap sblm pegi pool td. Syg bwk blk daging dr dlm peti kat umah syg skit. Esok abg tau”, ujar Risya msh berahsia. “Ok. Abg x kira, mlm ni syg kena denda. Jgn nk lari. Pintu abg dh kunci”, usik Ferris nakal yg sdh mengunci pintu dan sengaja menindih isterinya. Risya mula cuak melihat tindakan suaminya walaupun pg td, mrk dh melaluinya. Ferris membacakan doa utk menenangkan isterinya sblm mrk bersama.
Keesokkan harinya, “Syg, bgnla. Kita solat subuh sama2”, kejut Ferris dgn memberikan ciuman pd dahi isterinya. Risya bgn dgn menarik comforter menutupi tubuhnya yg tiada seurat benang dan pakaian mrk bersepah2 di dlm bilik membuatkan Risya malu2. “Abg... Tlg ambilkan towel syg”, pinta Risya. Ferris segera mengambilkan towel isterinya lalu membalut towel pd isterinya dan memeluknya erat. “Syg, you so damn gorgeous last night. I want you every night”, bisik Ferris nakal membuatkan muka Risya memerah lalu terus melarikan diri ke bilik air sebaik berjaya melepaskan diri. Ferris ketawa kecil lalu mengemas katil dan mengutip pakaian mrk yg bersepah dgn hanya bertuala shj.
Risya yg br selesai mandi, menyuruh suaminya mandi. Ferris segera msk ke bilik air sementara Risya sdg mengeringkan rambutnya yg panjang melepasi bahu slps berpakaian. Sebaik suaminya keluar, dia mengambil wuduk utk berjemaah. Slps solat, Ferris menarik isterinya ke katil mrk semula. “Abg.... Jgnla... Syg nk siapkan breakfast... Papa dgn mama blk arini”, Risya menolak lembut tubuh suaminya. “Kita blum mengemas apa2 lg, syg. Syg nk abg kemaskan pakaian kita”, bisik Ferris nakal. “Abg letak je, baju abg atas katil. Nnt syg kemas baju syg sendiri”, Risya berkata malu2 sblm kuar dr bilik. Ferris akur dan meletakkan pakaiannya di atas katil sblm kuar membantu isterinya.
Risya menyediakan baked macaroni dan mee goreng dgn seteko air Milo dan kopi. Ferris membantu isterinya menghidangkan sarapan krn isterinya sdg sibuk di dapur. Isterinya sdg menggoreng lamb ribs special serta menggoreng kuih. Slps disejukkan, dia ke meja mkn utk bersarapan bersama ahli keluarga suaminya. Slps bersarapan, Risya menyibukkan diri di dapur. Dia menyediakan bekal utk mama dan papa mertuanya. Dia juga menyediakan bakul picnic mrk dgn pelbagai bhn mknan serta air sejuk dan jus Oren krn mrk ada perancangan slps ke hospital nnt.
Slps parents Ferris pulang, Risya menyuruh Alia dan Aria membawa pakaian lebih. Si kembar akur. Risya kembali ke biliknya utk mengemas pakaian. Ferris sengaja mengganggu isterinya mengemas dgn ciuman2 nakalnya. “Abg... Jgnla... Nnt lama pula Rai dan Adam menunggu kita”, pujuk Risya lalu menolak lembut bdn suaminya. Ferris kuar dr bilik mrk stlh bersiap dan pura2 merajuk dgn isterinya sebaik isterinya memanggilnya sblm dia kuar. Risya yg sdh siap mengemas dan menukar pakaian trus ke ruang tamu utk memujuk suaminya yg pasti sdg merajuk dgnnya.
“Abg... Abg mrhkan syg ke? Sorilah...”, pujuk Risya manja. “Dh, jom kita bertolak. Dieorg tunggu dkt carpark. Alia, Aria, cptlah”, ujar Ferris mendatar sengaja mendera perasaan isterinya. Risya hanya mengekori suaminya bersama Alia dan Aria. Di dlm kete, psgn itu senyap dan hanya melayan celoteh si kembar. Risya give up nk memujuk suaminya. Sebaik tiba di hospital, Adam yg memandu kete Risya mengekori Risya ke kaunter pendaftaran. Risya membantu mrk menguruskan semuanya. Risya meninggalkan mrk krn Adam menemankan Raihana utk pemeriksaan. Risya melarikan diri secara senyap sebaik suaminya langsung x nampak kelibatnya.
Risya ke taman hospital lalu duduk di situ dan menangis sepuas2 hatinya krn lynan dingin suaminya. “Syg, syg x pape ke? Knp menangis ni?”, tegur Ferris yg sbnrnya perasaan isterinya melarikan diri ke situ. “Abg peduli apa!! Abg bkn sygkan Delina pun!! Delina nk blk sendiri. Abg bwk la si kembar berjln”, mrh Risya yg lari dr situ dgn mengesat airmatanya. Ferris mengejar isterinya dan memaut tubuh isterinya erat. “I'm sorry syg. Abg yg slh. Bila syg langsung x berckp dgn abg, abg rindukan suara syg yg manja. I'm so sorry syg”, bisik Ferris sambil mengucupi dahi isterinya. Risya yg malu bila ada org lalu lalang yg memerhati tingkah mrk. “Jomlah pegi jumpa dieorg. Si kembar mesti resah tgk kita ilang”, ujar Risya msh malu lalu menarik tgn suaminya ke tempat mrk tinggalkan si kembar.
“Abg dgn akak pegi mana? Kami cuak bila korang tinggalkan kami td”, mrh Alia dan Aria. “Slhkan akak ye dik. Dia yg larikan abg”, gurau Ferris. “Abg... Akak pegi toilet td. Terjumpa dgn abg lak”, bohong Risya yg memukul lengan suaminya yg nakal. Si kembar hanya mengangguk. X lama slps itu, Adam dan Rai kuar. Mrk menuju ke Sunway Lagoon. Risya dan Rai ditinggalkan di kabana mrk sementara Ferris dan Adam membawa si kembar bermain di water park dan outdoor park. “Asal td, ko jln menonong dan uruskan semua yg ptt kami uruskan sendiri?”, tanya Rai. “Gdh2 manja dgn Ferris. Dia mengada2 sgt”, ujar Risya sambil tgnnya lincah mengemas makanan di tikar dr bakul picnic. “Pttla. Bila dh reconcile, suka tunjuk perangai manja ko dgn suami ko dpn kiteorg ek", sindir Rai.
“Jeles ke... Aku x kisah pun tgk ko sll je bermanja dgn Adam dpn kiteorg. Bila aku, ko nk kutuk lak”, gurau Risya. Rai mencubit pipi Risya geram krn menyakatnya. “Risya, bila projek baru dkt Johor nk mula. Sementara aku dgn Adam ada dkt sini, kiteorg blh tlg”, ujar Rai. “Aku tunggu Mar email proposal draft. Lgpun ada ms 2 minggu lg. Aku xnk push team kita. Blueprint dr sketch terbaik kita blum sempat aku buat. Mlm ni aku bertolak ke Sarawak. Ko suh Adam ke ofis kita di Shah Alam esok utk buat lakaran dlm bilik aku dgn pertlgn Jes dan arkitek2 yg xde projek. Klu dh siap, email dkt aku. Nnt aku emailkan sketch kita”, ujar Risya pjg lebar.
“Ok. Ko jaga diri dkt sana tau. Jumpa ms kawin Mar dgn Daniel tau”, ucap Rai. “Yela shbtku. I will miss you”, ujar Risya lalu berpelukan dgn Rai. “Syg.... Lapar la....”, rengek Ferris manja yg muncul tiba2 di dpn mrk. “Keringkan bdn dulu. Syg hidangkan utk abg”, ujar Risya. Ferris mengikut arahan isterinya. Dia trus mkn hidangan yg disediakan. Tidak lama kemudian, Alia, Aria dan Adam menghampiri mrk. Mrk sdh mengeringkan bdn lalu mkn mee goreng serta side dish yg disediakan Risya. Slps berehat dan solat Zohor, Risya mengikuti suaminya serta si kembar utk bermain permainan outdoor sementara Adam menemani isterinya di kabana.
Byk permainan yg mrk main tp Risya menolak menaiki roller coaster dan buggy jumping walaupun dipaksa. Dia melarikan diri sepantas kilat. Risya cuma mengambil gambar mrk yg bermain. Ferris sengaja menutup mata isterinya dan mengheretnya bersama si kembar di hdpn rumah hantu. Sebaik shj Ferris mengalihkan tgnnya, dia hampir terjerit sebaik tiba di pintu msk rumah hantu. Dia memeluk erat lengan suaminya sebaik mrk msk. Ferris berjln perlahan sementara si kembar sdh ke dpn. Tiba2 muncul kelibat hantu di dpn Risya, membuatkan dia terjerit lalu memeluk dan menyembamkan mukanya di dada suaminya dgn tangisan.
“Abg.... Jomlah kuar. Syg takutlah....”, Risya berkata sambil menangis tersedu2 di dada suaminya. “Abg x expect syg takut mcm ni. I'm sorry honey. Syg just peluk abg dan tutup mata sampai kita kuar dr sini”, pujuk Ferris lalu membawa isterinya kuar perlahan2 dr situ. Ada sesekali Risya membuka mata sambil memeluk suaminya ttp dia byk menjerit dan memeluk erat suaminya. “Abg, kita dh kuar ke?”, tanya Risya bila mendgr tiada lg bunyi menyeramkan. “Kita dh kuar, syg blh buka mata”, ujar Ferris. Risya membuka matanya dan terasa lega berada di luar rumah hantu. “Akak mmg tkt sgt ke? Kami relaks je?”, ujar Alia dan Aria. “Akak ada pengalaman bertemu hantu secara real sbb tu akak takut”, ujar Risya mengigil2. Ferris memeluk isterinya erat. “Jom jumpa Kak Rai dgn Abg Adam. Kita kena blk dan bertolak ke airport lps ni”, ajak Ferris.
YOU ARE READING
Bahagiakah Aku?
Ficción GeneralNur Delina Risya seorg gds yg hidup sebtg kara slps kematian ibu bapanya dlm kemalangan jln raya ketika menjemputnya mengambil keputusan SPM. Dia melanjutkan pelajaran di Korea dlm bidang architecture sehingga peringkat PhD. Dia menggunakan kepakara...