Risya yg br lps bersarapan di kafe, memulakan tugas menyemak akaun dan data2 pekerja. Risya berpuas hati dgn prestasi kafe mrk. Dia juga memeriksa kebersihan dan stok bhn2 mentah dan dia berpuas hati dgn cara pengendalian Reina unni. Dia meminta diri utk ke ofis slps melakukan pemeriksaan. Risya melakukan kerjanya spt biasa sblm sesi interview dgn Fikri bersama ketua arkitek dan ketua HR. Fikri dtg 5 min lbh awal utk membuat persediaan. Sebaik shj setiausaha Risya, Chelin membawanya msk ke bilik Risya utk sesi interview, Fikri terasa gugup. “Fikri, you can relax before we start our interview. Just take your breath, ok”, tegur Risya yg menyedari body language Fikri yg gementar. Fikri merelakskan bdnnya slps itu menarik nafas dan melepaskannya perlahan2. Bila sdh tenang, dia memberikan isyarat kpd Risya supaya memulakan interview. Fikri berjaya menjawab semua soalan yg diajukan oleh para interviewer. Fikri confidence yg dia pasti berjaya dpt bekerja di firma arkitek terkemuka dunia ini sebaik melihat muka para interviewer berpuas hati sblm blk ke rumah.
Slps sesi interview bersama Fikri, Risya berehat seketika sblm ke kafe semula. Risya ke cat cafe utk bermain dgn kucing kesygnnya, Luna sambil memakan cheesecake kegemarannya. Risya ke dapur kafe utama utk membantu Reina dan chef2nya memasak utk private lunch artists Minrisy Ent. Mrk menyediakan mknan kegemaran setiap artis tersebut. Risya berpuas hati dgn menu2 yg bakal dihidangkan sebentar lg, sebaik shj mrk muncul. Semua artis bersama Minho menggunakan laluan khas bwh tanah yg menghubungkan ofis mrk dgn kafe. Laluan itu mmg sentiasa digunakan mrk utk mengelakkan paparazzi dan fanatic fans. Risya juga membuat laluan br yg menghubungkan dorm, ofis dan kafe utk kemudahan mrk. Artists mrk sgt berterima ksh pd Risya.
Mrk yg tlh tiba di private room cafe bersama Minho tlh duduk di kerusi dan meja yg dikhaskan utk mrk. Risya keluar bersama server yg lain utk menghidangkan makanan lalu duduk bersebelahan Minho. Risya melayan shj kehendak artistsnya dan Minho hanya mampu bersabar shj. Slps lunch, mrk kembali ke ofis. Kumpulan Rush dan Bubbly keluar krn ada showcase dan bbrp org pelakon ke shooting drama mrk dan yg lain sdg sibuk berlatih. Risya memulakan perbincangan dgn Minho dan main manager artistsnya. Dia memeriksa jadual keje setiap artis sblm menuju ke white board utk menandakan tarikh selama seminggu dan membandingkan dgn setiap artis utk dibuat mix n match agar jadual mrk x bertindih.
Risya memilih utk memulakan dgn boy or girls group diikuti dgn mix of solo singer dan actor or actress mrk. Group mix kena ada 5 org utk sesi pengambaraan tersebut yg akan start shooting mulai hari sabtu dpn. Minho merayu supaya Risya stay utk shooting pertama variety show company mrk yg bertajuk ‘Minrisy Artists Youth Farm’. Risya berjanji akan memberitahu mrk esok sebaik shj dia berbincang dgn suaminya. Minho bersetuju. Para main manager kembali ke tempat mrk. Risya pula terus pulang ke rumah. Dia menghubungi keluarga mertuanya krn dia merancang utk kidnap suaminya dan meminta tlg mrk menjaga si kembar seminggu. Mrk bersetuju. Risya tersgt gembira dan segera mengemas pakaiannya utk blk ke Sarawak. Dia menaiki jet peribadinya dan landing di Subang sblm menaiki Air Asia dr situ ke Sarawak. Risya sdh mengarahkan staf jet peribadinya jgn pulang terlebih dahulu dan berehat shj sehingga mendpt arahan drnya.
Ferris hairan krn dia langsung x dpt menghubungi isterinya mula terasa bimbang. Dia keresahan walaupun dia sdh berada di rumah. Dia terkejut melihat parentsnya berada di rumah. “Papa, mama, knp blk x bgtau Ferris?”, soal Ferris. “Keje dh selesai. Lgpun, rindukn si kembar”, ujar papa dan mamanya dgn selamba. “Assalamualaikum”, seseorg memberi salam. Ferris yg membuka pintu berdiri kaku bila melihat wajah isterinya di muka pintu. “Siapa bg salam Ferris?”, soal Mikael Ruthden. “Risya br blk ni pa, ma”, jelas Risya yg sdh menyalami dan mengucupi pipi suami tercinta sblm bersalam dgn mertuanya. “Ferris, buat pe tercegat dkt situ. Tutup pintu dan duduk sini”, arah Khalisah. Ferris tersedar lalu duduk disisi isterinya. Dia selamba mencium pipi isterinya yg dirindui walaupun br 2 hari je terpisah. Parentsnya hanya bersabar shj dgn kemanjaan yg ditunjukkan anak mrk pd isterinya yg sdh memerah pipinya menahan malu diperlakukan sebegitu.
“Syg kata blk lambat lg, knp cpt sgt blk?”, soal Ferris berbisik. “Syg rindukan abg. Syg msh ada keje dkt sana tp ada something yg syg nk explain dkt abg”, bisik Risya. “Just explain now syg. Abg x sanggup kehilangan syg lg tau. Cukupla sekali”, bisik Ferris. Mrk berdua berbls renungan tanpa menyedari yg mrk skrg berada di dpn parents suaminya. “Ehem... Ehem... Brp lama lg korang nk bercinta ni. Risya kata nk explain something”, tegur Mikael. Mrk tersedar dr dunia mrk dan tersenyum simpul. “Risya nk abg ikut Risya blk Korea seminggu dan nk minta tlg papa dan mama jgkn Alia dan Aria blh tak?”, pinta Risya. “Blh sgt Risya. Papa dgn mama dh selesaikan keje dkt KL dan mmg nk settlekn keje dkt sini je”, ujar Khalisah. “Klu mcm tu, settle problem. Kami minta diri dulu”, ujar Risya lalu mengajak suaminya ke bilik. Dia mengemas pakaian suaminya segera. “Syg, just explain to me why it so suddenly?”, tanya Ferris menarik isterinya ke katil slps isterinya siap mengemas. Risya menarik nafas sedlm2nya dan melepaskannya perlahan2. Risya mengeluarkan bisnes card sbnrnya lalu diberikan pd suaminya. Ferris terkejut sebaik membaca apa yg tertulis pd kad itu. Dia mula menjauhkan diri dr isterinya. “Dh brp lama syg rahsiakan dr abg psl ni!! Knp x bgtau awal2!!”, mrh Ferris.
“Syg.... X tau nk bgtau mcmne... Syg... Dh agak abg akan mrh mcmni”, ujar Risya menangis teresak2 bila dimarahi suaminya. “Syg anggap abg apa!! Brg mainan ke!!”, mrh Ferris lg. “Syg... X anggap mcm tu pun... Syg btul2 cintakan abg... Klu abg nk buang syg.... Syg.... Syg pegi je.... Klu tu yg..... Abg....”, Risya yg menangis teresak2 terus terhenti kata2nya sebaik bibirnya dikucupi suaminya. Ferris mendalami lg ciuman mrk agak lama krn x sanggup lg mendgr kata2 dan tangisan isterinya. Risya kelemasan dlm pelukan dan ciuman ghairah suaminya tlh berhenti menangis. Ferris mengesat airmata isterinya dgn jari kasarnya. “Sorry sbb mrh syg. Bila abg tgk syg menangis, abg rasakn yg syg ada sbb rahsiakan perkara mcmni. Syg explain semuanya dr A to Z. Abg nk tau”, ujar Ferris sambil memeluk bahu isteri tercinta. Risya menceritakan semua kisah hidupnya. Ferris berpuas hati dgn keikhlasan hati isterinya membongkar rahsia hidupnya. Parents Ferris yg terkejut mendgr suara Ferris melengking ketika mrk berehat di ruang tamu bimbangkan nasib menantu kesygn mrk. Mrk pergi ke bilik anak mrk dgn tujuan membantu tp bila mendgr jeritan mereda, mrk terasa lega.
“Abg, syg mandi dulu. Pnt tau, blk2 ingat nk bermanja dgn abg tp kena mrh lak td”, rajuk Risya yg mencapai tualanya utk ke bilik air. Ferris menarik tuala dr tgn isterinya dan sengaja menanggalkan baju yg dipakai isterinya sehingga berbogel lalu ditutupi dgn tuala di tgnnya. Dia mengurung isterinya di dlm almarinya sementara dia juga menanggalkan pakaiannya. “Abg, jgnla kurung syg. Syg nk mandi ni”, pujuk Risya. “Just wait syg. Abg nk punish isteri abg yg nakal ni”, ujar Ferris yg sdh bertuala lalu membuka almarinya. Dibuka pintu almari lalu dicempung isterinya dan dibawa ke bilik air. Risya terjerit2 diperlakukan sebegitu oleh suaminya. Ferris hanya memekakkan telinga sehingga berada dlm bilik air. Dia menutup mulut isterinya dgn ciuman pd bibir mungil isterinya sambil mandi bersama. Slps mandi, Risya keluar dulu krn dia nk solat jamak sementara suaminya solat Asar slps itu. Slps solat, Risya yg keletihan berbaring di atas katil diikuti suaminya yg br lps solat. “Syg nk tido ke?”, tanya Ferris melihat isterinya memejamkan mata. “Syg pntla. Semuanya sbb abg la. Buat syg nangis dan denda syg. Syg br je sampai sini. Mlm ni nk bertolak blk sana”, ujar Risya keletihan sambil memeluk pinggang suaminya yg berbaring di sblh.
“Baik x pyh blk klu syg letih mcmni”, mrh Ferris. “Syg nk explain psl diri syg dan kidnap abg sbb tu syg blk khas utk abg. Syg dh tempah heli amik kita mlm nnt dan naik jet peribadi syg blk ke Busan”, ujar Risya manja. “Plan xnk bgtau abg dulu. Blk terus kemas beg abg, kena mrh, menangis dan pnt. Lps tu nk bertolak ke Busan mlm ni gak. Mlm ni, abg punish syg sepuas hati. Biar syg kepenatan sampai x blh bgn”, ujar Ferris kegeraman dan memeluk erat Risya. “Abg... Syg lemas la. Syg ikut je kehendak abg tp bgla syg rehat jap”, ujar Risya cuba melepaskan diri. Ferris melepaskan isterinya. Risya membaringkan kepalanya di dada suaminya lalu tertido. Ferris turut tertido slps bergdh manja dgn isterinya. Mrk terjaga bila pintu bilik mrk diketuk agak kuat. Ferris bgn dr katil lalu menarik isterinya bersama utk membuka pintu. “Dh nk maghrib ni, pegi mandi dan siap utk solat”, marah Mikael pd suami isteri itu. “Ok pa. Thanks kejutkan klu x terbabas sampai ke maghrib. Kami mandi dulu, tunggu kat bilik solat”, ujar Ferris sementara Risya msh memeluk erat pinggang suaminya dan terlena dlm dakapan suaminya. “Syg, jgnla tido blk. Kita mandi solat maghrib dan berkemas. Nnt abg suh staf bersiap sedia utk pendaratan heli kita. Pkl brp dieorg sampai?”, tanya Ferris lembut. “Pkl 9 mlm dieorg sampai. Kita sempat dinner dgn parents dan si kembar. Jomla mandi”, ujar Risya manja slps mengambil tuala mrk berdua lalu menarik suaminya ke bilik air.
YOU ARE READING
Bahagiakah Aku?
General FictionNur Delina Risya seorg gds yg hidup sebtg kara slps kematian ibu bapanya dlm kemalangan jln raya ketika menjemputnya mengambil keputusan SPM. Dia melanjutkan pelajaran di Korea dlm bidang architecture sehingga peringkat PhD. Dia menggunakan kepakara...