Keesokkan harinya, Ferris sdh menghantar parentsnya ke Kuching Airport. Dia dinasihati menjaga si kembar dan Risya dgn baik. Dia kembali ke hotel utk menjemput Risya krn mrk akan ke site bersama. Risya hanya bersikap selamba shj spjg berada di site. Dia xnk pekerjanya nampak keakraban mrk di site walaupun Ferris sll menegurnya. Ferris pelik dgn sikap Risya bila mrk berada di site dan dia rasa kecewa dgn sikap acuh tak acuh, Risya ketika melayan tegurannya.
Ferris yg terlalu kecewa, hanya berdiam diri spjg perjalanan blk ke hotel. “Ferris, sllnya awk byk berckp. Knp diam je”, tanya Risya. Ferris mls menjwb dan hanya mendiamkan diri. Risya pelik melihat Ferris yg sdh xnk berckp dan menonong msk seorg diri lalu meninggalkannya yg sdh kluar Dr ketenya. “Ferris, apa slh sy sampai awk xnk berckp dgn sy lg”, tanya Risya lg sebaik mrk sampai di tingkat penthouse family Ferris. Ketika dia mengejar langkah Ferris, Risya terjatuh. Dia menangis di situ krn mrh dgn dirinya.
Ferris yg terdgr tangisan kecil Risya, segera menghampirinya. “Meh sy tlg”, Ferris memecahkan kebisuannya. “X pyh la! Sy sedar, sy menumpang! Sy dh dpt bilik kat hotel lain. Sy nk kuar dr sini, arini juga!”, mrh Risya yg berbohong slps menolak pertlgn Ferris. Dia bgn lalu msk ke biliknya dan mengemas semua pakaiannya. Ferris tersedar kesilapannya sebaik ternampak Risya keluar dr biliknya dgn beg pakaiannya. Dia menarik tgn Risya dr pegi. “Mama dan papa dh amanahkan sy jaga awk. Sy tau awk tipu sbb awk sll dgn kami, mana ada ms cari tempat lain. Sy mrh sbb sikap awk sgt berlainan dkt site dan dkt sini”, terang Ferris.
“Awk membisu td sbb mrh dgn sy la. Knp x tanya. Sy dkt site mmg pentingkan professionalism berbanding dkt rumah @ dgn kwn2. Pls understand my attitude ok”, ujar Risya yg terpujuk dgn sikap trus terang Ferris. “Biar sy tlg awk mskkan beg awk dlm bilik. Awk ni mmg x reti menipukn”, ujar Ferris. Risya mengangguk malu. Risya trus mandi dan solat slps pergaduhan kecil dgn Ferris. Ferris msk ke biliknya. Dia pun mandi dan solat.
“Kak Risya, lapar la. Pkl 8.00 mlm nnt ada tuisyen pulak”, rengek Alia dan Aria sebaik ternampak Risya ke dapur. “Tlg akak potong bawang dan cili kering ok”, ujar Risya. Dia mengeluarkan udang dan sotong utk msk tomyam seafood. Serta sayur bayam yg akan digorengnya. “Kak Risya, abg Ferris alah pd seafood. Akak kena msk sesuatu yg lain utk dia”, ujar Alia. Risya mengeluarkan ayam dan msk lemak cili api utk Ferris. Risya meminta Alia dan Aria menghidangkan makanan sementara dia membuat jus oren. Dia juga menyediakan air putih lalu dihidangkan.
Ferris yg br keluar slps solat Isyak, mkn bersama si kembar dan Risya. Slps mkn mlm, Ferris menukar pakaian utk menghantar si kembar ke pusat tuisyen. “Ferris, sy ikut awk. Seram duk rumah sorang2”, ujar Risya jujur. “Awk x pnh tinggal sorang2 ke? Hbs tu, dkt kondo awk tinggal dgn sape?”, tanya Ferris. “Maid sy ada. Sy kehilangan parents sy sbb accident ms jemput sy lps amik keputusan SPM. Sy sll ditemani jiran2 @ kwn sy sehinggalah sy blaja dkt Korea. Dkt Korea pun sy tinggal dgn kwn”, jelas Risya.
“Jomlah. Sy bwk awk ronda Kuching sementara tunggu bdk2 ni hbs tuisyen”, ujar Ferris gembira krn Risya sdh mula meluahkan isi hatinya ttg dirinya serba sedikit. Ferris membawa Risya ke Kuching Waterfront. Risya ternampak bbrp souvenir yg cantik tp dia sdh rambang mata dan tidak tau nk memilih yg mana satu. “Ferris, sy nk bli souvenirs utk parents Daniel dan Mar serta kwn2 sy. Blh tlg pilihkan tak?”, rayu Risya. “Ok tp awk kena setuju dgn pilihan sy”, ujar Ferris. Risya mengangguk setuju. Brg yg dipilih Ferris, kebykannya brg yg dia suka menyebabkan dia trus bersetuju.
“Sy nk cari hadiah utk perkahwinan kwn sy tp x tau nk cari apa. Awk ada suggestion?”, tanya Risya. “Kat sini byk kraftgn je. Esk kita cari dkt Boulevard Mall @ awk nk tempah kraftgn unik, blh je buat kat sini tp amik ms la”, ujar Ferris. “Blh ye. Sy ada idea. Pinjam telinga kejap”, ujar Risya. Ferris membongkok mendgr bisikan Risya. Risya mahukan sebuah frame gambar yg sederhana tp terukir nama psgn pengantin. Ferris bersetuju. Mrk membuat tempahan segera slps Risya membuat designnya lalu diberi kpd pengukir. Slps itu, mrk ke pusat tuisyen mengambil si kembar.
Slps subuh, Risya menyediakan breakfast iaitu mihun goreng. Dia juga menyediakan roti telur. Risya membuat air Milo. “Assalamualaikum and morning kak Risya”, sapa Alia dan Aria. “Waalaikumsalam and morning. Jom breakfast dgn akak sblm pegi skolah”, ajak Risya. Mrk trus ddk di meja. “Morning Delina”, sapa Ferris yg br blk berjogging. “Breakfast skali Raykal. Sy dh siapkan breakfast ”, ajak Risya. “Sy nk mandi dulu. You all go ahead. Sy breakfast kendian”, ujar Ferris yg trus msk ke biliknya. Risya bersarapan bersama si kembar. Risya menghantar mrk ke bwh krn mrk dijemput driver.
Risya naik ke atas lalu bersiap utk ke site. Slps Risya bersiap, dia menemani Ferris yg sdg bersarapan. Hari ini, mrk akan melihat rumah pokok yg sdh siap dan lengkap dgn perabot. “Raykal, pls jgn tersasul panggil sy Delina. Nnt yg lain ingat kita couple. Panggil mcm biasa, pls”, rayu Risya. “Sy tau la Delina. Kita dh berjanji akan professional dpn pekerja”, ujar Ferris. Sebaik tiba di site, Risya dan Ferris menaiki rumah pokok utk melihat susun atur perabot di dlm rumah itu. Katil disusun berdekatan tingkap. Secara bersebelahan. Almari pakaian berhampiran tingkap dan meja TV terletak di tgh sementara toilet di sebalik pintu msk. “Interesting. En Mikael mesti suka cik Risya. Sy rasa mcm nk trus je buka resort ni cpt”, ujar Ferris. “Jgn risau, En Ferris. Resort ni, akan siap spnuhnya dlm jangkamasa di tetapkan iaitu 2 bln”, ujar Risya.
Slps itu, Ferris kembali semula ke hotelnya krn ada urusan. Risya berada di site menyiapkan kejenya. “Assalamualaikum, Raykal. Jom kuar lunch. Delina dh xde keje kat sini tp dlm bilik ada byk keje Delina nk siapkan. Jemput Delina, pls”, rayu Risya manja ketika menghubungi Ferris. “Waalaikumsalam. Ok, Raykal jemput Delina skrg. Tunggu Raykal dkt tempat biasa, lps tu kita lunch”, ujar Ferris. Dia segera kuar dr hotel menjemput Risya di site. “Delina, sy dh call driver yg kita jemput si kembar. Kita lunch dgn dieorg ok”, ujar Ferris. “Sy ok je, Raykal. Jomlah kita pegi jemput dieorg”, ujar Risya. Ferris memandu ketenya ke sekolah Alia dan Aria utk menjemput mrk.
Mrk lunch di Kuching Waterfront. Slps lunch, Ferris blk ke pent house hotel bersama mrk. “Delina, sy kena blk KL arini. Ada urusan penting dkt sana. Awk taukan site kat manakn. Awk drive guna kete sy. Ni kuncinya. Jaga diri awk dgn bdk2 tu baik2 Ok”, ujar Ferris. “Ok, Raykal. Have a safe trips”, ujar Risya sedih. “Hey... Don't cry babygirl. Sy akan blk sini juga nnt”, pujuk Ferris lalu mengesat airmata Risya yg tumpah di pipinya. “Abg Ferris, abg buat apa sampai kak Risya menangis”, tanya Alia dan Aria. “Abg x buat papela. Ptg ni, abg kena blk KL la. Abg rasa sbb tu kak Risya sedih”, ujar Ferris selamba.
Risya geram dan malu2 lalu trus ke biliknya. Dia mandi dan solat. Dia berehat lalu tertido krn kepenatan. “Kak Risya, abg Ferris dh nk pegi airport ni. Kami nk pegi hantar dia”, jerit Alia dan Aria sambil mengetuk pintunya. “Bg akak 5 min. Akak siap skrg”, ujar Risya yg kelam kabut menukar pakaian utk menghantar Ferris ke airport. Dia membuka pintu dan melihat si kembar ketawa dan mrk msh blum bersiap. “Akak suka abg Ferris ye. Dia tgh mengemas beg sbb tu kami sengaja menyakat akak td”, ujar Alia dan Aria. “Nakal ye, adik2 akak ni. Akak x tau sama ada akak suka @ tak tp akak selesa berkwn dgn abg Ferris kamu”, jelas Risya. “Bgsla tu. Akak ada perasaan pd abg tp tlg jgn kecewakan dia sbb abg x pnh ada gf selama ni. Ms abg kecik, mama dan papa abg terlalu bz sampai abaikan abg. Selama ni, abg x pnh hiraukan kami dan parents dia. Sjk akak ada, abg berubah”, jelas Alia dan Aria.
“Alia, Aria, cpt siap. Abg dh siap mengemas ni”, panggil Ferris. “Kejap, bang. Bg 10 min utk kami bersiap”, ujar mrk yg berlari ke bilik menukar pakaian. “Delina, awk nk hantar sy skali?”, tanya Ferris sebaik terpandang Risya yg memakai jeans dan blaus berwarna biru laut serta selendang rona yg sama spt bajunya. “Yela. Hbs tu, awk xnk sy hantarkan ke. Klu xnk, sy duk umah je, Raykal”, rajuk Risya yg bgn utk msk ke biliknya. “Eh!! Jgnla mcm ni, Delina. Sy x ckp x blh. Sy suka adalah. Kita ddk dulu, tunggu si kembar tu”, ujar Ferris sambil tgnnya menarik Risya ddk. Tgnnya langsung x melpskan Risya dan matanya terlalu asyik merenung Risya.
YOU ARE READING
Bahagiakah Aku?
General FictionNur Delina Risya seorg gds yg hidup sebtg kara slps kematian ibu bapanya dlm kemalangan jln raya ketika menjemputnya mengambil keputusan SPM. Dia melanjutkan pelajaran di Korea dlm bidang architecture sehingga peringkat PhD. Dia menggunakan kepakara...