Part XII

60 1 0
                                    

Risya seorg gds yg mudah mesra dan dia berjaya membuang perasaan kekoknya atas nasihat Daniel. Dia sdh rapat dgn si kembar Alia dan Aria yg berusia 15 thn. Risya msh cuba utk rapat dgn parents Ferris walaupun dia selesa berbual dgn Ferris spt kwn. Risya dan Ferris kuar ke tapak pembinaan utk melihat progress pembinaan rumah pertama bersama papa Ferris, En Mikael Ruthden. Helena dan Arham, mendekati Risya lalu memberi report progress perbincangan sblm ini. Risya berpuas hati dan membenarkan pembinaan dijalankan. Pembinaan kali ini, byk membabitkan kerja pertukangan. Risya membawa bbrp pekerja petukangan dr Semenanjung dan dua lg pekerja dr syrktnya di Korea. Selebihnya pekerja tempatan.

Mrk melihat sendiri proses pertukangan berlaku. Slps berpuas hati, En Mikael blk ke hotel meninggalkan Ferris yg nk melihat sendiri rumah itu siap. Risya selaku ketua arkitek mengagihkan tugas dgn cekap. Dia memerhati serta menegur pekerjanya dgn mesra. Ferris hanya memerhatikan gerak-geri Risya yg cekap melakukan tugasnya. “Cik Risya, apa kata awk ikut sy sekejap”, panggil Ferris. Risya menghampiri Ferris. “En Ferris nk sy ikut encik ke mana?”, soal Risya. “Kita belikan lunch utk dieorg. Sy pun nk tgk rumah pertama siap”, bisik Ferris. “Ok tp rumah siap dlm jangka masa 3-4 hari. Ada lebih kurang 14 rumah lg perlu dibina”, ujar Risya. Mrk kuar membeli lunch utk diri mrk dan para pekerja. Risya sgt enjoy dgn tugasnya.

Ferris tidak pnh melihat org lain yg seronok bekerja spt team Risya yg pnuh dgn gelak-tawa dan mesra. Pekerja syrktnya sentiasa serius spt papa dan mamanya. Ferris merasakan suatu kelainan bila bersama mrk krn dia bkn org yg mudah mesra dgn org yg x dikenalinya. Selesai kerja pd lewat ptg itu, Ferris dan Risya kembali ke hotel bersama. Risya trus ke biliknya, mandi dan solat. Slps solat, Risya mengadap laptopnya memeriksa email. Risya menerima email dr Minho ttg tarikh persembahan Magic yg akan berlangsung pd 30/8. Dia juga menerima poster baru Magic utk membuat promosi. Dia emailkan pd Mardiana spy menguruskan ttg pengedaran poster dan billboard utk tujuan promosi. Jeslina emailkan yg mrk sdh memilih sebuah pusat latihan yg memberi khidmat latihan dan motivasi pekerja yg blh memuatkan 30 org pekerja. Jeslina memilih 29/8-31/8 iaitu selama 3 hari. Risya membls email memberi persetujuan. Dia menyuruh Jeslina mewakilinya dan memasukkan Tiara sekali utk kem itu.

Slps selesai tugasan kecilnya, Risya menghampiri Pn Khalisah. “Puan, blh x Risya nk gunakan dapur utk memasak”, ujar Risya sopan. “Ish... Ada panggil auntie mcm tu. Panggil je auntie Khalisah mcm si kembar. Uncle pun panggil je Uncle Mikael. Risya blh gunakan dapur. Nk auntie tlg”, jelas Pn Khalisah. “Thanks auntie. Blh juga tp kita tgk, bhn apa yg ada dlm peti ais dulu”, ujar Risya. Ada daging, ikan siakap dan sayur bendi. “Auntie, family auntie suka mkn apa? Kg @ western?”, tanya Risya. “Kami x kisah sgt tp auntie nk mskn kg. Bendi msk goreng belacan, ikan siakap msk sweet and sour dan daging msk lemak cili padi. Ok tak?”, cdg Pn Khalisah.

“Ok. Auntie kopekkan bawang dan lada kering sementara Risya siang ikan, daging dan potong bendi”, ujar Risya lalu memulakan kerjanya. “Kak Risya, auntie Khalisah, tgh buat apa tu?”, soal si kembar Alia dan Aria yg ke dapur mencari Risya. “Tgh msk dinner. Tlg auntie kopek bawang dan lada kering. Auntie nk tlg kak Risya spy cpt skit kita dinner”, ujar Pn Khalisah. Si kembar dgn sng hati mengambil alih tugas Pn Khalisah sementara Pn Khalisah memotong daging ketika Risya menyiang ikan. Slps siap bhn2, Risya menggoreng ikan sementara Pn Khalisah menggoreng bendi belacan. Risya sdh mula membuat sos masam manis lalu mengambil ikan yg digoreng td lalu dimasukkan ke dlm sos.

Alia dan Aria sdh menyediakan meja mkn lalu menghidangkan di atas meja. Risya sibuk memasak daging msk lemak cili api sementara Pn Khalisah sdg membuat air. “Mmm.... Sdpnya bau... Ayang msk apa?”, tegur En Mikael. “Ayang x msk apa pun. Cuma tlg Risya msk je. Smue dh siap, Jom kita mkn abg, Risya”, ajak Pn Khalisah. Risya menghidangkan daging di dlm mangkuk lalu hidangkannya di meja mkn. “Ferris, bc doa”, arah En Mikael. Ferris patuh arahan papanya lalu membaca doa. Dia ddk di sblh mamanya berhdpn dgn Risya.

“Ferris, mkn pelan2 la. Mcm dh lama x mkn je”, tegur mamanya. “Sdp sgt ma. Lgpun mama bkn sll msk lemak cili api ni. Mama tau kn faveret Ferris”, ujar Ferris yg sdh 2x tambah nasi. Risya tersenyum. “X sangka, muka mcm mat saleh tp lidah melayu”, bisik hati Risya yg seronok melihat Ferris mkn. “Bkn mama yg msk tp Risya. Mama tlg je”, ujar Pn Khalisah membuatkan Risya yg sdg minum hampir tersedak dan Ferris berhenti mkn slps licin pinggannya. “Kak Risya, tlg ajarkan kami math blh tak? Ada yg kami x fhm”, pinta Alia dan Aria slps hbs mkn. “Blh je. Nnt akak pegi bilik korang. Akak nk msk bilik, solat dulu”, ujar Risya yg meminta diri ke biliknya.

Ferris yg sdg menonton TV, ditegur papanya krn dia spt berangan shj bkn menonton TV. Ferris terkejut bila ditegur papanya. “Papa dh agak kamu bkn tgk TV tp duk berkhayal. Lusa papa dgn mama ada urusan dkt KL, next week br blk ke sini. Kamu tlg jaga Alia dgn Aria spjg ketiadaan kami”, ujar papanya. Ferris telan liur krn gementar. “Pa, Ferris nk jaga bdk2 tu sorang2 mmg pengsan la. Papa suh buat keje lain xpe lg”, jelas Ferris. “Minta je tlg dgn Risya sbb mama rasa dia xde mslh”, ujar mamanya. “Minta tlg apa dgn Risya auntie?”, tanya Risya tiba2 yg br kuar dr biliknya. “Lusa, auntie kena blk KL dgn uncle sbb ada urusan. Next week br blk sini”, jelas Pn Khalisah. “Risya ok je. Bdk2 tu dh mcm adik2 Risya”, ujar Risya sblm meminta diri ke bilik si kembar.

“Problem solved. Risya dh setuju. So kamu kena jaga mrk. Jgn nk usik anak dara org klu kamu tinggal berdua nnt tau. Papa tgk je, cara kamu pandang Risya td. Sjk bila kamu knl dia?”, soal En Mikael. “1st time, jumpa ms dkt kondo Ferris di Shah Alam. Lps tu, ms presentation proposal. Kami bertukar2 business card. Dia slh satu top architect dkt syrktnya. Kami sll ws sbb kdg2 dia xde kat M'sia sbb uruskan project di Korea. Dia br blk dr Korea”, jelas Ferris. “Pttla rapat. Ms dlm flight kamu sengaja tukar tempat dgn papa sbb nk ddk sblh diakan. Kamu sukakan dia ke?”, usik papanya. Ferris hanya tersengih malu.

Parents Ferris mengambil inisiatif utk berknln dgn Risya lebih rapat keesokkan harinya. Risya tidak ke tapak pembinaan krn dia terasa keletihan sbb sibuk dgn kejenya yg bertimbun yg perlu diselesaikannya mlm td. Ferris pula berada di tapak pembinaan. “Assalamualaikum and good morning auntie, uncle”, sapa Risya yg berpakaian santai shj. “Waalaikumussalam and morning. Risya x ke site ke?”, tanya parents Ferris serentak. “X auntie, uncle. Byk keje Risya uruskan mlm td. Letih br blk Korea x hilang lg”, ujar Risya. “Risya, uncle rasa Risya bkn architect sjkn. Risya own the company, btul x?”, soal En Mikael. “Klu Risya cari Ferris dia dkt site. Risya jgn risau. Kami blh simpan rahsia”, ujar Pn Khalisah. “Btul tu, uncle. Risya bg fake card dkt Ferris tp no phone je btul. Risya ada bg real card dkt secretary uncle. Uncle, auntie jgn bgtau Ferris tau”, rayu Risya. Mrk mengangguk setuju.

“Kak Risya, jom jln2”, ajak si kembar. “Akak x tau jln dkt sini la Alia, Aria. Klu org temankan, blhla”, ujar Risya. Ferris yg br blk dr site terkejut bila si kembar mengheretnya menghampiri Risya. “Abg Ferris, tlg temankn kami dan Kak Risya jln2. Boring la”, pinta mrk. “Abg pnt la. Knp x suruh driver je”, ujar Ferris yg terduduk di sofa keletihan. “Auntie dgn uncle kuar dgn driver td. Kak Risya, x tau jln. Pls, abg Ferris. Kami boring sgt”, rayu mrk. “Mcm nilah, awk pegi mandi dan solat dulu ye. Awk x yah drive, biar sy drive. Awk tunjukkan jln”, cdg Risya. “Xpelah. Biar sy drive. Bg sy setgh jam utk mandi, solat dan rehat. Bila sy kuar bilik, korang smue dh siap”, ujar Ferris.

Sebaik shj Ferris kuar dr biliknya, Alia, Aria dan Risya sdh bersiap. “You so beautiful and gorgeous”, bisik Ferris. “Thanks”, ujar Risya malu2. Dia cuma memakai dress labuh berwarna biru langit serta instant shawl bunga orkid biru shj. Alia dan Aria selesa dgn blaus dan jeans serta instant shawl corak abstrak yg sama. Mrk ke Boulevard Shopping Mall. Mrk shopping tudung dan kasut baru kemudian mrk menonton wayang cerita Jason Bourne yg terbaru. Mrk blk ke hotel slps mkn mlm.

Bahagiakah Aku?Where stories live. Discover now