"Aduhh kau ni tak boleh pakai ahh. Apa kata kita naik ke bilik Eunseo dan cari sebarang bukti. Aku jumpa diari lama tu pun dalam bilik Eunseo" cadang Eunwoo. Mereka terus ke bilik Eunseo. Bilik Eunseo masih tersusun kemas dan rapi walaupun keadaan biliknya berhabuk. "Aku jumpa diari lama tu kat atas lantai" jelas Eunwoo. Inseong pula terus memerhatikan lantai. Dia tiba-tiba terbau sesuatu yang sangat busuk. "Kau ada terbau sesuatu tak?" soal Inseong. "Ha'ah ada. Bau tu macam datang dari bawah katil tu je" balas Eunwoo. Inseong pula memberanikan diri menghampiri katil. Dia terus menolak katil tersebut. "Ada pintu rahsia?" Inseong hairan. Eunwoo pula memberanikan diri membuka pintu rahsia itu. Mereka terkejut besar. "Ma....ma...mayat..." Inseong terkejut. "Patutlah bau busuk semacam je" kata Eunwoo. "Apa yang kita patut buat sekarang?" soal Inseong. Belum sempat Eunwoo berkata apa-apa, tiba-tiba kakinya dipegang oleh mayat tadi. Eunwoo mula panik. Inseong mula memijak-mijak tangan mayat tadi. Mereka berdua bergegas lari ke pintu.
"Pintu tak boleh bukak" kata Inseong. Eunwoo mula merempuh pintu sekuat hati. "Bro mana mayat tadi?!" soal Inseong panik. Mayat tadi sudah hilang. Eunwoo terus merempuh pintu sekuat hati. Pintu akhirnya berjaya dibuka. Eunwoo dan Inseong pula jatuh ke lantai. Seseorang telah membuka pintu dari luar. "Kamu okay?" soal seorang lelaki pertengahan usia. Eunwoo dan Inseong terus lari ketakutan. "Tu kan ayah Eunseo!" kata Inseong. "Aku tahu tapi dia tak sepatutnya hidup balik" kata Eunwoo tercungap-cungap. "Yang penting skrg kita kena keluar dari sini" tambah Eunwoo. Mereka berjaya sampai ke pintu depan tapi malangnya pintu terkunci. "Abang, siapa mereka tu? Kenapa mereka masuk rumah kita?" "Abang pun tak tahulah sayang. Apa yang abang tahu mereka tu orang2 baik" Mereka terdengar suara sepasang suami isteri sedang bersembang. Eunwoo dan Inseong menoleh ke belakang. "Tak...tak mungkin..." Eunwoo terkejut. Inseong pula diam seribu bahasa. "Anak-anak, kenapa anak-anak nampak takut ni?" soal si Isteri. "Kenapa kamu berdua takut tengok kami berdua ni. Pak Cik dan Mak Cik bukannya hantu" kata si suami pula.
Eunwoo pula berani maju ke hadapan. "Pak Cik dan Mak Cik sebenarnya dah mati. Saya tahu bunyinya gila tapi pak cik dan mak cik memang dah lama mati. Eunseo je yang selamat dalam accident tu" terang Eunwoo. Kedua-dua orang itu sebenarnya ibu dan bapa Eunseo. "Apa? kami dah mati? Bi..biar betul...." Puan Son terkejut. Eunwoo pula menjelaskan apa yang berlaku dengan lebih terperinci. "Jadi kami berdua dah mati dan ada anak perempuan nama Eunseo tapi kenapa kami tak ingat langsung pasal dia?" soal Encik Son. "Saya rasa pak cik dan mak cik dah hilang ingatan sebab kepala pak cik dan mak cik terhentak kuat masa accident haritu. Sebabtu pak cik dan mak cik tak ingat Eunseo" Inseong membuat andaian. "Betul kata Inseong tu. Pak cik dan Mak cik pula berkeliaran dalam rumah ni sebab pak cik dan mak cik tengah cari sesuatu tapi pak cik dan mak cik sendiri tak tahu kenapa atau siapa. Sebenarnya pak cik dan mak cik rindukan Eunseo" jelas Eunwoo. Encik dan Puan Son terdiam sebentar. Air mata mula membasahi pipi mereka. Keadaan menjadi senyap sunyi seketika.
"Pak Cik dan Mak Cik tahu tak Eunseo dapat dari mana diari yang warna pink tu?" soal Inseong. "Diari tu Pak Cik jumpa kat jalan lama tempat yang sama kami accident" jelas Encik Son. "Tempat tu!" Eunwoo terfikir sesuatu. "Tolong bawak kami jumpa Eunseo. Kami dah rindu sangat kat dia" pinta Puan Son. "Kami janji akan temukan Eunseo dengan pak cik dan mak cik secepat mungkin" kata Eunwoo. Encik dan Puan Son terus tersenyum. Mereka berdua terus keluar dari rumah itu. "So apa langkah kita seterusnya?" soal Inseong. "Kita dah tahu asal usul diari lama tu. Skrg kita fokus diari baru pulak" kata Eunwoo. Inseong hanya menggangguk. Eunwoo masih menyimpan diari baru Eunseo. Eunseo pula kelam-kabut mencari diari barunya malam itu. Eunwoo perasan Eunseo kelihatan resah gelisah. "Awak tengah cari apa tu?" soal Eunwoo. "Buku" balas Eunseo ringkas. "Buku apa? Buku rujukan? Buku latihan?" soal Eunwoo lagi. "Buku kecik warna coklat" balas Eunseo yang masih sibuk mencari diarinya. "Buku kecik warna coklat? Buku apa tu?" soal Eunwoo lagi. "Haihh awak ni banyak tanyalah. Buku tu sebenarnya diari saya emmm" jelas Eunseo.
YOU ARE READING
The Diary [Malay FF]
FanfictionKehidupan Eunseo berubah 360 darjah setelah kematian ibu bapanya. Mujurlah dua sahabat baiknya, Eunwoo dan Inseong sentiasa berada di sisinya. Namun begitu, kejadian misteri mula menimpa Eunseo setelah dia menemui bukan satu tapi dua diari dalam mas...