#14

4K 228 13
                                    

Mereka semua meneruskan perjalanan mereka mengikut arah yang betul. Siang bertukar malam dan laut menjadi gelap.

Mereka berehat di dalam gua berdekatan. Malam itu kesemua mereka tidur dengan lena kecuali Marina. Dia memandang permukaan laut dari lubang gua. Dia teringat akan neneknya di kampung dan hanya berharap yang dia dapat pulang dengan segera.

"Nenek, Marina akan sampai tak lama lagi," ujarnya. Dia tetap memandang permukaan laut itu.

Tiba-tiba, ada makhluk gergasi yang bercahaya mengganggu pemandangannya. Ia berenang dengan perlahan namun cukup pantas untuk menghilangkan diri dari pandangan Marina. Marina amat terkejut.

"Apa tu?" fikirnya. Dia memandang rakan-rakannya dan terus keluar dari gua, berenang untuk mendekati makhluk itu.

Dia melihat badannya secara dekat. Badannya bercahaya dan ia menarik perhatian Marina pada malam gelap itu.

"Awak ni apa sebenarnya?" fikirnya. Dia merapati makhluk itu dan tiba di bahagian mata haiwan itu.

"Paus?" fikirnya lagi. Haiwan itu berenang ke permukaan laut dan ia seakan-akan 'melompat' dari permukaan laut dan menjunam semula ke dalam laut.

"Tak sangka benda ni berlaku depan mata aku," fikirnya, kagum akan kehebatan ciptaan Tuhan.

Ikan paus yang bercahaya itu mula meninggalkannya.

Marina pandang ke permukaan laut tadi. Kelihatan seorang lelaki bersama bot kecilnya sedang berlayar bersama makhluk yang kelihatan seperti harimau.

"Apa dia buat tu?" fikirnya. Tapi dia tidak ingin mengganggu dan kembali ke gua tadi.

Dia masuk ke dalam gua dan mendapati kawan-kawannya masih nyenyak tidur.

"Cantiknya.." fikirnya lagi. Dia tidak dapat melupakan kejadian alam yang indah tadi.

                        *****

"Bangun! Bangunlah, Marina!" jerit Iselia, cuba mengejutkan kawannya itu dari tidurnya.

"Haa? Apa? Apa?" soal Marina, terkejut.

"Bangun pun. Dah, kita kena teruskan perjalanan kita," ujar Iselia lalu menarik tangan Marina.

"Malam semalam awak tak tidur ke?" tanya Iselia lagi.

"Haa? Tak adalah. Mungkin saya penat je," kata Marina, selamba.

"Penat? Sekarang ni kita kena teruskan perjalanan, nanti kalau penat sangat sampai tak boleh teruskan berenang, cakap aje pada saya," ujar Iselia lagi.

"Baiklah, saya faham. Saya tak nak jadi beban kepada korang semua," kata Marina dengan nada lembut.

"Awak bukan beban. Memang awak kena pulang ke kampung asal awak dan saya sebagai kawan awak, kena tolong awak," kata Iselia lagi. Marina hanya senyum.

"Terima kasih.." ucapnya.

"Dah ke? Kita kena bergerak sekarang," kata Katrina dari jauh.

"Baiklah kakanda!" jerit Iselia.

"Baik kita gerak sekarang," ujar Marina.

"Jom!"

Mereka berempat terus berenang. Mereka tiada lagi halangan yang datang untuk menyukarkan perjalanan mereka semua menuju ke kampung Marina yang terletak jauh dari kerajaan ikan duyung.

"Jauh lagi ke?" tanya Asmisya, kepenatan.

"Rehat sekejap!" kata Katrina.

Asmisya duduk sebentar di atas batu besar. Iselia dan Marina pula melihat batu karang dan rumpai laut yang ada di sana.

"Cantiknya tempat ni," kata Marina.

"Batu karang ni suci bagi kami," kata Iselia. Marina memandangnya.

"Suci? Batu karang ni ermm.. Tuhan korang ke?" tanya Marina. Iselia ketawa.

"Bukanlah. Cuma, ia adalah kecantikan yang sungguh hebat dan kami percaya, kalau kami pelihara batu karang ni, laut ni akan jadi lebih indah dan ikan duyung takkan terima apa-apa bala," kata Iselia, panjang lebar.

"Oh.. Saya tak tahu," kata Marina.

"Tak apa. Awak kena pulang secepat mungkin. Nenek dan penduduk kampung yang lain sedang menunggu awak," kata Iselia. Marina jadi bersemangat.

"Saya pun tak sabar nak jumpa mereka lagi," kata Marina.

Iselia pun meninggalkan Marina sendirian, membiarkan rakannya menikmati kecantikan batu karang yang dipercayai suci itu. Dia mendekati Asmisya.

"Nenek, Marina janji yang Marina akan balik," katanya dalam hati.

DuyongWhere stories live. Discover now