Chapter 9

1K 86 17
                                    

"Ibu!" Sehun melangkah masuk dengan muka yang merah. Jihyo juga pelik dengan sikap anaknya. Kenapa Sehun marah marah dan memanggil namanya sebegitu.

Semua orang berlari dan berkumpul di ruang tamu apabila mendengar suara Sehun seperti marah. Risau juga mereka. Pernah sekali Sehun marah besar, dan dia akan menyakiti dirinya sendiri.

"Kenapa dengan kamu Sehun?" tanya Jihyo. Risau melihat anaknya seperti itu.

"Apa yang ibu dah buat pada Hayoung?!" Taeyeon sudah tidak sedap hati apabila nama Hayoung disebut.

"Ibh tak buat apa apa pun"

"Ibu tipu. Ibu cakap betul betul"

"Betul ibu tak buat apa apa pun"

"Ibu dengan Taeyeon noona sama je. Hun malu ada ibu seperti eomma. Dan tiada ibu yang sanggup rosakkan kebahagiaan anaknya. Tapi ibu, apa ibu dah buat. Ibu rosak kebahagiaan Hun. Hun benci ibu!"

"Sabar Hun. Kesian ibu. Mana Hun tahu ibu yang buat semua ni" Baekhyun cuba menenangkan hati Sehun.

"Hyung diam. Hyung tahu tak, isteri hyung dan ibu dah bersekongkol untuk kenakan Hayoung. Dan kau Taeyeon. Kau ingat aku tak nampak apa kau buat pada Hayoung pada malam party hari tu. Aku tak sangka aku dapat kakak ipar macam kau. Hati kau memang busuk. Aku tak tahu apa masalah kau dengan Hayoung-"

Bugh!

Belum sempat Sehun menghabiskan katanya, Baekhyun sudah memukulnya terlebih dahulu. Semua yang berada di situ juga terkejut melihat Baekhyun.

"Kau jaga sikit mulut kau Sehun. Taeyeon ni masih kakak ipar kau lagi. Mana rasa hormat kau pada dia. Kalau kau tak nak hormat dia sebagai kakak ipar kau, setidak tidaknya kau hormat dia sebagai isteri aku" Sehun mengusap darah di bibirnya.

"Macam mana aku nak hormat kalau perangai mengalahkan syaitan!" Baekhyun hendak memukul Sehun untuk kali kedua tapi sempat dihalang oleh Taeyeon.

"Dah lah awak. Kalau awak pukul dia pun tiada guna. Dia dah bencikan saya" Chorong dan Tzuyu menyampah mendengar kata kata Taeyeon.

"Tahu pun kalau aku dah benci kau. Kau sedar sikit, kalau hyung aku tak kutip kau dari rumah anak yatim tu, kau tak kan pernah rasa duduk rumah semewah ini!" Sehun berlalu pergi dari situ. Air mata Taeyeon tumpah. Entah dia betul² terasa hati dengan kata² Sehun atau dia berpura pura menangis kerana semua berada di situ. Chorong dan Tzuyu sudah masuk ke bilik masing².

"Husband. Betul ke Taeyeon unnie buat semua tu" tanya Yuri apabila masuk ke bilik mereka.

"Tak tahu lah siapa yang betul. Ini kali kedua Hun marah besar dengan eomma. Tapi husband tengok hari tu eomma bukan main lagi nak bermenantukan Hayoung. Sekarang ni, lain pula"

"Wife rasa betullah cakap Hun. Ni mesti dia ada buat apa² pada Hayoung. Kesian Hayoung"

"Tak tahulah wife. Sekarang dah pukul 12.00 malam. Husband nak tidur. Esok husband kerja. Meh sini husband nak peluk"

"Husband ingat wife ni bantal peluk husband ke. Suka hati nak peluk² orang"

"Kalau bantal peluk pun apa salahnya. Wife kan isteri husband. So, tak salah kan kalau husband nak peluk isteri husband sendiri"

"Okay okay husband menang. Wife malas nak gaduh dengan husband malam² ni" Yuri berbaring di tepi Luhan dan memeluk suaminya.

...

Sehun duduk di sofa apartment nya. Dirinya kelihatan tidak terurus. Tangannya berdarah. Mungkin dia memukul dinding biliknya semalam untuk melepaskan geram.

"Aku tak kan maafkan kau Taeyeon! Kau dah buat orang yang aku sayang pergi. Kau dengan ibu tiada beza. Aku akan buktikan yang kau betul betul salah. Kau ingat aku tak tahu selama ni kau yang selalu bagitahu ibu perkara yang tak baik kalau ibu. akan menerima menantu baru. Kau ingat kau baik sangat!" Sehun memukul meja kaca di depannya. Bersepah kaca dibuatnya.

...

Seminggu kemudian, Sehun masih tidak pulang ke rumah mewah itu. Taeyeon juga masih dengan perangainya. Kemarahan dia pada Hayoung semakin membuak buak.

Hari ini Jihyo dan Gary akan ke Singapore atas urusan kerja disana. Semua gembira kerana Jihyo tiada di rumah selama beberapa hari.

Selepas Jihyo bertolak ke airport, mereka semua menari gembira. Wendy dan Bomi memulakan aksi mereka.

"Zuyu nak ikut unnie pergi jalan jalan?" tanya Chorong.

"Boleh juga. Boring di rumah"

"Jom"

...

Eunji dan Arin sedang berbual bual sambil bermain bersama Hera. Budak kecil itu juga gembira kerana dapat bermain dengan Arin. Bomi dan Wendy pula sedang berkaraoke di ruang tamu atas. Itulah kerja mereka apabila Jihyo tiada.

"Unnie. Arin ada satu cadangan. Itupun kalau unnie setuju"

"Apa cadangan Arin?" tanya Eunji.

"Arin ingat, nak ajak family kita pergi bercuti. Dah lama kita tak pergi bercuti"

"Eomma. Hera nak pergi juga boleh?"

"Boleh sayang. Nanti eomma bawa Hera pergi"

"Nak pergi mana?" tanya Taeyeon yang datang sambil membawa gelas di tangannya.

"Arin cadang nak pergi bercuti. Itupun kalau mereka semua setuju"

"Bagus juga idea tu. Jom lah kita bagitahu semua" kata Taeyeon.

Semua berkumpul di meja makan setelah diberitahu Taeyeon. Suami² mereka juga pulang untuk mendengar berita yang hendak disampaikan oleh Taeyeon.

"Apa yang noona nak bagitahu kami semua?" tanya Sejun.

"Unnie jangan cari pasal. Eomma tahu nanti susah kita semua" kata Wendy.

"Dengar dulu apa unnie nak cakap. Ok. Sebenarnya, Arin ada bercadang untuk pergi bercuti esok. So, siapa-"

"Setuju!!" semua bercakap serentak. Arin hanya ketawa kecil.

"Amboi! Belum habis cakap lagi dah setuju"

"Yelah. Kita semua dah lama tak pergi bercuti" kata Namjoo pula.

"Baiklah. Kalau semua setuju, esok pagi kita bertolak ke- sekejap. Sebenarnya, kita nak pergi mana?" semua ketawa.

"Korang bagi cadangan" sambung Taeyeon lagi.

"Taman Tema" Dino.

"Japan" Namjoo

"Singapore" Seulgi.

"Sunway Lagoon" Tzuyu.

"Pulau Jeju" Suho.

"Busan" Chanyeol.

"Kita pergi hutan jelah. Nak?" tanya Jungkook. Semua melihat Jungkook.

"Kenapa tengok Kookie macam tu? Kookie tersalah cakap ke?"

"Cukup! Sekarang macam ni. Korang pilih satu tempat je dari semua cadangan tadi. Unnie akan sebut nombor dan korang perlu angkat tangan. Tempat mana yang paling banyak undian, tempat tu kita akan pergi" Taeyeon mula sebut tempat tempat tadi.

Taman Tema - 8
Japan - 2
Singapore - 6
Sunway Lagoon - 10
Pulau Jeju - 11
Busan - 3

"So, keputusannya, esok pagi kita akan bertolak ke Pulau Jeju"

"Yeay!" semua bersorak gembira.

Apa akan jadi di Pulau Jeju nanti? Tunggu chapter seterusnya. Hope suka.

#MASHIE에이핑크

[C] Big Family 대가족 (MALAY) Where stories live. Discover now