Suatu malam, sewaktu berlatih gamelan, Mimi berhenti mengetuk keromong. Aku tanya kenapa? Yalah, keromong dan gambang kan partner in crime, hehe, means memang alat yang penting dalam gamelan.
"Sakit belakang." Laa.. memang lah sakit belakang, dia duduk macam tu! Duduk melutut. Kalau aku pun kebas kaki.
Habis berlatih, dia mengadu sakit lagi. "Macam teruk je kau sakit belakang ni?"
Dia pun bercerita yang sebenarnya dia menghidap scoliosis. Aku baru dengar perkataan tu, sebab kami belum sampai tajuk tu dalam biologi, jadi tak tahulah penyakit apa tu. Aku ingat biasa-biasa je. Sakit tulang belakang, tulang belakang bengkok. Ternganga aku! Tapi lega, dia kata bengkok sikit je, tak teruk mana pun. Katanya sebab kemalangan.
Suatu malam, ketika sedang lena diulit mimpi, tiba-tiba aku terdengar satu suara, suara orang nangis. Aku malas nak buka mata, tapi orang yang nangis tu sebelah aku. Sebelah aku?! Aku bingkas bangun. Dalam kelam malam, pukul berapa entah, ada orang tekup muka dia di birai katil aku, menangis.
"Siapa ni?" aku goyang tubuhnya. Girl, of course!
Aku tak berapa dengar apa yang dia cakap sebab dia tersedu-sedu. "Mimi ke ni?" Dia mengangguk. Aku mencapai cermin mata, baru nampak sikit.
"Kenapa kau nangis ni? Mi? Kau jangan buat aku risau. Mi, ceritalah kenapa ni! Dah pukul berapa ni kau tak naik dorm lagi." Aku mula membebel. Mana taknya, hairan tengok dia turun tingkat bawah, merentas court badminton, datang dorm aku. Dorm dia blok sebelah tingkat tiga kot!
Lama dia nangis, bila reda sikit baru dia cerita. "Aku... sakit sangat... sesak nafas... aku tak tahan... sakit belakang..." air mata tak berhenti lagi. Aku usap belakang dia.
"Sesak nafas? Teruk ni. Pergi klinik nak? Tapi, pukul berapa dah ni? Warden pun dah tidur."
"Pukul 12. Tak nak. Aku... huh, manja je. Aku... nak call umi, tapi semua barang kat atas..." nangis lagi.
"Mi, dah lah, jangan nangis. Sabar ya, esok aku teman kau pergi klinik, hospital ke. Macam mana kau boleh end up dekat sini ni?"
"Aku tak larat nak naik atas, tadi aku study dekat bilik study aras bawah. Aku tak fikir sesiapa, aku ingat kau je, aku datang lah dorm kau. Aku nak call umi..."
"Tak apa, pinjam lah i-talk aku dulu. Call umi kau. Umi kau tak tidur lagi ke waktu ni? Takpelah, call je. Kalau tak larat nak naik dorm, tidur je dengan aku kat sini," aku menepuk katil aku. Katil ni cukup besar untuk dua orang. Dorm blok ni (blok F) memang berbeza daripada blok sebelah, katil satu tingkat je, blok sebelah (blok E) katil double decker.
"Thanks."
Dan malam itu, tak lena aku tidur teringatkan dia. Dia tak datang pun lepas tu, dia naik dorm agaknya.
Keesokan harinya, aku menanti dia di hadapan pagar asrama. Jam sudah hampir menunjukkan pukul tujuh pagi, lagi lima minit. Announcement kp (pengawas) 'attention to all aspurian, you are required to leave the hostel compund in five minutes' pun sudah dibunyikan.
Aku menanti lagi. Batang hidung dia pun tak nampak! Sehinggalah announcement '...leave the hostel compound now', aku pun pergi ke perhimpunan pagi. Tak nak nama naik dalam senarai lewat! Tak apalah, dia dah pergi assembly kot, aku tak perasan agaknya.
Aku masih mencari dia di barisan kelas 505. Tak ada.
"Nampak Mimi tak?" aku bertanya Maryam, dormmate nya.
"Tadi waktu ana nak turun pergi dewan makan, dia belum siap lagi. Sekarang tak nampak."
Mana dia ni? Dek terlalu risau, hati tak sedap, aku ponteng perhimpunan dan pergi semula ke asrama. Aku bertanya kepada kp yang bertugas di pagar asrama, katanya dia baru keluar tadi. Aik? Tak terserempak pun tadi?
Aku masuk semula ke dalam asrama, cuba mencari di dewan makan (dm). Ternampak kelibat seseorang berbaju sukan, duduk di pintu dm. Mimi!
Aku menghampirinya. Dia berbaju sukan, walaupun hari ini dia tiada kelas sukan. Mukanya kelihatan sedih. Dengan beg sekolahnya di sisi, dia menatap pinggan nasi goreng di tangan.
"Mi! Penat aku cari kau. Kau buat apa kat sini, tak pergi perhimpunan?" aku duduk di sebelahnya. Macam orang ponteng kelas aje gayanya!
Air matanya menitik, jatuh ke pinggan. "Mi? Janganlah nangis. Kenapa ni? Sakit lagi ke? Kau tidur dekat dorm eh malam tadi? Kenapa lambat pergi sekolah? Baju sekolah mana?" Nah! Bertalu-talu soalan aku tembak!
Dia diam lagi. Menangis lagi. Hai laa kawan aku seorang ni, air mata murah sangat! "Cerita dengan aku, kau kenapa?"
"Aku... sakit lagi bangun pagi tadi. Tak larat nak gosok baju sekolah. Tu yang lambat. Aku tak sarapan lagi ni..." hai laa, kesiannya kawan aku seorang ni. Aku usap belakangnya lalu menyeka air matanya.
"Mi, dah jangan nangis. Banjir nasi goreng tu. Makan cepat, nanti aku teman kau pergi klinik nak? Hish kau ni, buat aku risau je. Makan dulu, sarapan kan penting." Aku dah mula membebel.
"Anyway, thanks i-talk semalam. Sorry, habis i-talk kau aku guna. Nanti aku ganti."
"Tak payah. Makan je."
"Tak payah lah teman aku pergi rawatan. Susahkan kau je, nanti tertinggal kelas."
"Takkan kau nak pergi seorang?"
"Apa yang seorangnya, pak cik van kan ada sekali." Ish budak ni, buat lawak pulak!
"Taklah, Naina ada, dia pun nak pergi juga. Pening katanya," sambungnya.
"Betul ni tak nak aku teman?" dia mengangguk.
Aku menjungkit bahu. "Okey, then, aku teman kau habiskan nasi goreng ni."
"Tak payah, masuk kelas. Nanti lambat. Pergi cepat! Tak payah risaukan aku, pandailah aku jaga diri."
"Eleh, jaga diri konon, nanti sakit cari aku juga! Okey lah, aku pergi kelas dululah eh. Take care tau!"
Dia mengangguk. Haih, buat orang risau je budak ni!
Waktu rehat untuk solat zohor dan makan tengah hari. Aku melangkah ke bilik sakit.
Checkmate! Agak dah dia ada dekat sini. Lepas balik dari klinik, mestilah dia duduk bilik sakit. Aku mengejutkannya. "Mimi, bangun. Dah zohor dah ni. Tak nak balik makan ke?"
Dia terpisat-pisat bangun. "Mimi, kau okey tak? Sakit lagi tak ni? Orang semua dah balik asrama, makan, solat. Jomlah."
"Aku tak nak makan, tak lapar."
"Doktor bagi ubat apa? Dia cakap apa?"
"Alah, biasalah, x-ray, semua. Ubat yang sama je. Tu yang aku malas nak pergi klinik or hospital, ubat yang dia bagi berlambak aku ada dalam loker. Painkiller je. Tak ada apa sangat pun."
"Serius? Aku tengok semalam macam teruk sangat je."
"Aku okey. Kau pergilah balik dulu. Nanti nak mula kelas, kejut aku dekat sini." Dia kembali memejamkan mata. Okey? Dia ni mesti nak ambil kesempatan untuk tidur!
"By the way, doktor tu hensem tak?"
Dia membuka mata. "Wei! Gatal! Hehe... sorry, not this time. Doktor perempuan. Kau ni, aku sakit, doktor juga kau tanya." Dia kembali tidur.
"Tak nak solat dulu ke?" Dia menggeleng. Aku faham.
"Nanti aku kejut kau. Betul ni tak nak makan?" Dia mengangguk. Aku pun beredar.
Sejak itu, aku mula memahami 'sakit belakang' dia.
YOU ARE READING
Forever: A Journey Of Friendships
RandomAlong the journey of my life, I treasure friendship as much as I love chocolate. For me, friendship is a ship that carries you through the storm. Ini kisah aku, kau dan kita. Sebuah kisah suka dan duka sepanjang perjalanan tiga zaman mencari saha...