#turn a new leaf

19 1 0
                                    

Drama pow kisas kalah. Sipi je lagi. Nombor empat. Tak apalah, kalian sudah buat yang terbaik! Yang penting, enjoy atas pentas, that's more than enough. Sekarang ni hanya trial SPM yang menanti kami di hadapan. 

Sekali lagi, di musolla...

"Mi..."

"Aku nak minta maaf. Aku sebagai sahabat kau, aku rasa aku patut tegur kau. Aku harap kau tak marah kalau aku tegur kau. Aku bukan nak menyibuk hal kau. Aku just... nak tolong kau. Itu je. Tapi, kalau kau rasa tak suka, benci or what-so-ever, tak apa. Aku..."

Dia menarik tanganku lalu menciumnya. Aku tergamam. "Mi... janganlah macam ni." Aku cuba untuk menariknya tetapi dia tetap berkeras. Tanganku terasa basah. Tanpa mengangkat muka, dia berkata, "Aku yang patut minta maaf. Aku yang salah. Aku banyak buat salah. Sorry sangat. Aku selalu kecewakan kau. Broke our promise. Langgar peraturan."

Aku menarik tanganku. Dia mengangkat wajahnya. Basah dengan air mata. Aku mengusap kepalanya. "Mimi, aku cuma nak nasihatkan kau. Fikir dulu sebelum bertindak. Fikir baik buruknya. Mama selalu cakap, buat apa-apa, tanya diri, betul ke tindakan aku ni? Cuba fikirkan cara yang lebih baik, mesti ada. Dah banyak kali aku cakap kan. Aku tak suka kalau nama kau naik dalam disiplin, sebab kau kawan aku, sahabat aku. Siapa lagi yang nak tegur kau, kalau bukan aku?

Tapi, benda dah jadi kan. Nak buat macam mana. Yang lepas tu, biarlah berlalu. Let bygone, be by gone. Lepas ni, fokus untuk study, SPM nak dekat dah. Bukan SPM je, trial is just around the corner. Aku tak nak aku seorang je berjaya. Tak best. Aku nak tengok, kau juga berjaya sama-sama. Ah, aku ni, membebel je lebih."

Dia tergelak kecil dalam sedunya yang bersisa. "Thanks. By the way, aku tak kisah sangat fon yang tu kena rampas. Sebab aku ada dua fon. Satu lagi tu dah bagi dekat cikgu. Hehe, jangan marah."

"Eii, kenapa tak cakap! Jangan gatal-gatal nak minta yang tu pula. Fokus study!"

"Ok, bos!"

"Dah lah nangis, cewek! Kau ni murah sangat air mata. Jeles aku tau."

"Hugs?"

Aku tersenyum lega. 

Forever: A Journey Of Friendships Where stories live. Discover now