Loceng sekolah mula berbunyi menandakan waktu sekolah sudah tamat . Semua pelajar sibuk mengemas barang untuk pulang . Nami berlari anak menuruni tangga sebaik sahaja habis menolong Puan Mazlin di bilik guru .
"Tu pun kau , Nami !!" jerit Atasha yang sudah mula memikul beg sekolahnya . "Tunggulah aku jap !" rayu Nami sambil mengemas barang-barangnya . "Tak nak ! Bye !" Atasha berdegil lalu berlari meninggalkan Nami keseorangan . "NUR ATASHA FALIA !!" marah Nami . Nami duduk di tempatnya mengenangkan nasibnya ditinggalkan oleh sahabat sendiri .
'Tak guna punya sahabat !' getus Nami dalam hati .
"Assalamualaikum," sapa Adrian yang muncul entah dari mana .
"AAAAAAARGH !!" jerit Nami . Adrian ketawa kecil melihat reaksi Nami . "Nami,it's me, Adrian," ujar Adrian . Nami mengangkat wajahnya perlahan-lahan . Nami menghela nafas lega . Siapa tidak takut bila tiada orang di dalam kelas lepastu tiba-tiba ada suara menyapa . Mau tercabut jantung . "Adrian, please don't do that again ! I'm scared !" marah Nami .
"Hehehe . Sorrylah . Saya takde niat langsung nak takutkan awak . Awak tu yang terkejut," . Nami akui memang salahnya kerana menyangka Adrian itu hantu . "Ni nak Tanya . Bila nak balik ?" soal Adrian . "Nak baliklah ni . Saya keluar lambat sebab marah dengan Atasha," jawab Nami sambal memuncungkan mulutnya .
"Haihh . Nami, awak dah lupa ke yang kita nak balik sama-sama?" soal Adrian . Nami terdiam sejenak . Nami membulatkan matanya . "Ya Allah !! Betullah saya dah janji dengan awak . Ya Allah ! Sorry Adrian," ampun Nami . "Hahahahha. Sokaylah . Dah, jom balik ! Karang ada orang ketiga datang," usik Adrian sambil tersenyum nakal . Nami merenung tajam kearah Adrian . 'Memang nak kena betul mamat ni !' getus Nami .
Mereka berdua tidak sedar bahawa ada sepasang mata sedang memerhati mereka .
'Berani kau, Nami !! Aku takka sesekali biarkan Adrian jatuh cinta pada kau !! NEVER!!' bentak Farahani dalam hati . Hatinya berasa sungguh panas bila melihat Adrian mula curang dengannya .
Sepanjang perjalanan pulang, masing-masing hanya mendiamkan diri sehingga Adrian membuka mulut, "Nami, malam ni awak pergi dengan siapa?" soal Adrian . "Alone," balas Nami selamba . "Kenapa pulak alone? Tak pergi dengan classmates awak, ke?" Tanya Adrian lagi . "Actually , Afrine dah ajak saya pergi sekali dengan dia malam ni , tapi saya yang tak nak . Classmates saya pulak pakat gi ngan partner masing-masing," jelas Nami .
"Nak tak awak pergi dengan saya ?" soal Adrian selamba . Nami tersentak dengan ajukan soalan Adrian . "Habistu, awak nk letak mana si Farahani tu kalau saya pergi dengan awak?" Tanya Nami . "Nanti pandai-pandailah saya bagitahu kat dia," jawab Adrian sambal mengenyitkan matanya pada Nami .
Wajah Nami bertukar merah padam kerana malu apabila Adrian berbuat sedemikian rupa .
'Dah kenapa dengan Adrian ni ? Wayar terputus ke ? Bukan main lagi rapat dengan aku' omel Nami dalam hati . Perubahan sikap Adrian yang sungguh ketara membuatkan hati Nami tertanya-tanya .
Panas hasetti Farahani melihat kemesraan Nami dan Adrian . Buku lima digenggam .
"KURANG AJAR PUNYA PEREMPUAN ! Berani kau menggedik dengan Adrian , ya ?! Takpe . Kau happy la dulu sebab malam ni, akan aku tamatkan riwayat kau, Nami Aishah !" geram Farahani lalu beredar dari situ .
*****
Jam di dinding menunjukkan sudah pukul 6.30 petang . Nami masih mundar-mandir di dalam biliknya . Fikirannya buntu, pening mahu pergi dengan siapa ke majlis prom night di sekolahnya malam ini .
"Adrian ke Afrine ? Kalau aku pilih Afrine, kan Adrian pulak yang patah hati . Pergi dengan Adrian, kan kesian pulak kat Afrine," pening Nami .
Daun pintu bilik Nami dikuak perlahan-lahan . Wajah Naufal muncul .
"Akak, phone akak tertinggal kat ruang tamu tadi and then ada orang call . Nah," . Naufal menghulurkan Samsung J7 milik kakaknya . "Siapa?" soal Nami sambal periksa Call Log di dalam telefonnya .Nama Afrine berada di atas sekali . "Afrine ? Alahai , dah 10 kali dia call . Mesti penting ni . Kesian Afrine!" Nami menepuk dahinya mengenangkan sikapnya yang cuai kerana tertinggal telefonnya di ruang tamu .
"Thank you, Naufal," ucap Nami lalu menyuruh Naufal keluar dari biliknya.
Assalamualaikum, Afrine . Nami nak mintak maaf sangat sebab xangkat call Afrine . Nami tertinggal phone kat ruang tamu tadi . I am so sorry, Afrine ! -Nami
Waalaikummusalam . Hahahahah . Sokaylah. - Afrine
By the way, kenapa call banyak kali ? Macam penting je - Nami
Oh ya ! Saya xjadi nak pergi dengan awak malam ni . Saya pergi dengan Farahani - Afrine
Farahani ? Budak kelas 4 SC Alphavengers tu ?? - Nami
Hihi..Yes , she is . Sorry, Nami . Ada sesiapa ke nak pergi dengan awak ? Kalau xde boleh awak pergi dengan saya dan Hani -Afrine
"Hani," mulut Nami menyebut perkataan Hani . Dahinya berkerut . Nama 'Hani' itu seolah-olah pernah muncul di dalam hidupnya dahulu . Tanpa Nami sedari, air matanya jatuh mengalir membasahi pipinya .
Nami menerpa kearah sebuah laci yang sudah lama tidak disentuh . Laci itu dibuka . Nami mengambil sekeping gambar dari celah-celah diarinya .
Di dalam gambar itu, terdapat dua orang kanak-kanak perempuan sedang berpelukan . Wajah mereka menunjukkan bahawa mereka amat gembira waktu gambar itu diambil . Seorang memakai gaun berwarna putih manakala seorang lagi memakai gaun berwarna merah jambu . Mata Nami tertancap pada kanak -kanak perempuan yang memakai gaun berwarna merah jambu itu .
Rindunya dia pada waktu itu . Kanak-kanak yang memakai gaun berwarna putih itu adalah dia manakala disebelahnya adalah Hani . Satu-satunya teman rapat yang dia ada semenjak kecil .
"Hani, bukankah terlalu awal awak mati ? Kalau awak tak percayakan kata-kata Alisa , sudah pasti awak masih hidup sampai sekarang," kata Nami dalam nada yang pilu .
YOU ARE READING
Love Between Me And Him
Teen FictionNami Aishah. Jatuh cinta pada sahabat karibnya sendiri,Adrian Muzakkir. Nami tidak pasti bahawa cintanya bertepuk dua belah tangan atau tidak. Kata-kata rakan-rakannya mengenai Adrian menambahkan lagi kelonggaran keyakinan dia terhadap Adrian . Keha...