"Wat gaan kopen"

332 27 1
                                    

Leila:

"Zeg dan!! Ik ben niet zo vroeg naar hier gekomen om te zwijgen ", zeg ik tegen Manal. Ze had me een bericht gestuurd dat ze me iets moest zeggen, wel ik wacht. "Wel, kijk", begint ze. "Ik en Mehdi praten", vertelt ze. Ik lach. "Met elkaar?"vraag ik en ze knikt. Ik zie haar rood worden. "Oké, ik denk dat iedereen dat al weet", zeg ik eerlijk. "Ja, maar kijk: we spreken soms af", gaat Manal door. "Leuk? Ik bedoel; HARAAM", zeg ik snel. Manal knikt. "Weet ik, maar het is niet dat soort haraam. We doen niks haraams buiten praten", leg ik uit. "Zoals bij Nona? Uiteindelijk gaat hij dat echt beu worden, vraag maar aan Nona", zeg ik.

Manal zwijgt een tijd. "Maar het is anders", legt ze uit. "Omdat jij het bent ofwa? Ik wil je niet ontmoedigen ofzo, maar ik vertrouw hem niet", vertel ik haar eerlijk. Manal denkt na. "Jij mag denken wat je wilt", zegt ze uiteindelijk. "Laten we het over iets anders hebben?"stel ik voor. Manal knikt en lacht. "Hoe was je date gisteren?"vraagt ze. "HET WAS GEEN DATE, maar goed hamdoelillah HAHAAHHAH", zeg ik en lach. Manal lacht ook. "En hem vertrouw je wel? Algerijnen moet je nooit vertrouwen", zegt Manal. "Juist ja, waar is je logica?"vraag ik. "Ik waarschuw je maar", zegt Manal, maar ik negeer haar logica.

De bel gaat en als ik een meisje de speelplaats op zie stappen, kijken ik, Manal, Salima en Nona haar aan. "Vriendin van Hamid", zeg ik ter informatie. "Weten we", zeggen ze allemaal haast tegelijk. "Waarom moet ze zo mooi zijn?"vraag ik. Als ik zo mooi was als haar dan zou ik echt niet samen zijn met Hamid. Ik bedoel; HAMID??? Als Hassan weer naar ons toe loopt, wordt Manal rood. "Niet naar ons komen", smeekt ze haast. "Waarom altijd hij?"vraagt ze. "Hebben we geschiedenis nu?"vraagt Hassan. "Check je agenda, a sahbi", antwoordt Manal. "Ewa, de vraag is; waar is mijn agenda?"vraagt Hassan. Hij grijnst, maar Manal kijkt hem niet eens aan. Ondertussen moeten ik en Salima lachen waardoor we er als een groepje idioten uitzien. 

"Aan jullie heb ik ook niks", zegt Hassan na een tijd. "Ja, alsof we iets aan jou hebben", kaatst Manal terug. "Ohh, relationship problemsssss", zeg ik en Hassan kijkt me raar aan waardoor ik moet lachen. "Doe normaal, moest dat echt?"vraagt Manal. "Als zij dat niet had gezegd dan had ik dat wel gedaan", zegt Salima die tranen heeft gekregen van het lachen. 

De lessen gaan snel voorbij en als het tijd is voor de middag pauze, stap ik met Manal even naar de wc's. "Ga je naar Mehdi?"vraag ik. "Shtttt, niet zo luid!"waarschuwt ze me. "Is dat nou een ja of nee?"vraag ik droog. "Ik weet het niet. Ik wil niet dat ik ruzie krijg met Nona, snap je?" Ik knik. "Snap ik, maar geloof me, het doet haar nu echt niks meer", zeg ik. Manal haalt haar schouders op. "Toch, aub nog niet tegen haar zeggen", smeekt Manal me. "Maar als ze jullie samen ziet en me iets vraagt, mag je niet van me vragen om tegen haar te liegen", zeg ik. Ze knikt. "Goed, maar enkel dan!" Ik knik. "Ja, je hebt mijn woord", zeg ik. "Dus wat ga je nu doen?"vraag ik weer. Manal zucht. "Ik heb beloofd om hem te zien", antwoordt Manal. "Wat moet ik zeggen als iedereen vraagt waar je bent?"vraag ik. "Zeg gewoon dat ik even wat ben gaan kopen ofzo, verzin iets", zegt Manal. We nemen afscheid en ik loop naar de meisjes. 

"Waar is Manal?"vraagt Salima. "Iets gaan kopen," antwoord ik. Salima en Nona knikken. Ze vermoeden niks aangezien ze weten dat Manal echt altijd veel eten koopt en toch blijft ze slank.

Het was Alles of niksWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu