Leila:
Het is de laatste vak voor de middagpauze en we zijn er nog steeds niet uit of we naar Youssra's school gaan of niet. Manal wilt gaan (voor Mehid natuurlijk ) en Nona wilt niet gaan. Ik kan Nona ook ergens begrijpen. Ze had een verleden met Mehdi en het is vast ongemakkelijk voor haar. Ik begrijp haar volkomen omdat dat zo ook een beetje voor mij geldt. Niet dat ik ooit een relatie heb gehad met iemand, maar vroeger toen Hamid bij ons op school zat, leek hij veel interesse in mij te hebben. Het was ook wederzijds, hij was een lieve jongen, rustig (soort van knap). Dus elke dag spraken we elkaar. Een relatie noem ik het niet (mijn broers zouden me breken), maar ook omdat die we die relatie-dingen niet deden. We raakten elkaar niet enzo, we vonden elkaar gewoon leuk. We wisten van elkaar dat we elkaar leuk vonden, maar we zeiden het niet. Snap je? Hoe dan ook, hij begon te veranderen. Hij begon drusgdingen te doen en ook begon hij me te bedriegen! Niet dat we relatie hadden, maar we hadden een soort van iets. Dat hij me zomaar bedriegt?! Goed, ik ben eroverheen. Wie wilt die lelijke aap nu?
"Mevrouw, mag ik de oplossingen van die oefeningen, want ik was gisteren ziek", horen we allemaal Hassan zeggen. Hassan was gisteren niet naar school gekomen. Hij was 'ziek'. Hassan is ook zo dom, hij zegt dat hij ziek is, maar gisteren na schooltijd zag iedereen hem dicht bij school staan. "Juist ja, 'ziek'", zegt Nona en ik grinnik.
Als het luchpauze is, lopen we met z'n allen naar buiten waar we op de speelplaats elkaar aankijken. "Dus wat wordt het?"vraag ik. Salima kijkt naar Manal, Manal kijkt naar Nona en Nona haalt haar schouders op. "Maakt niet uit waar we naartoe gaan", zegt Nona. Manal lacht. "Laten we dan naar de school van Youssra gaan", zegt Manal. "Of de school van Mehdi", vervolgt Salima die naar Manal knipoogt. Manal draait lachend met haar ogen. "We begrijpen het, oké", zegt ze. We nemen de bus naar de school van Youssra, waar ze naar ons toe loopt. "Gurrlll", begroet ik haar. We zoeken een plaats terwijl we zien hoe een groep jongens, voetballen. "Waar is Mehdi?"vraagt Salima. "Ohlaa, iemand hier is geinteresseerd in Mehdi", zegt Manal. Salima lacht en zegt: "Ja, jij!" Ik word zenuwachtig, terwijl we hier zitten. Ik verwacht Hamid elk moment.
Ik heb letterlijk naar alle jongens gekeken, maar Hamid is er niet bij. Youssra volgt mijn blik en zegt: "Hij is er niet, blijkbaar." "Is hij ziek?"vraag ik. "Niet dat het me interesseert", voeg ik er snel aan toe. "Nee, maar hij is hier niet en meestal wel", antwoordt Youssra. "Beter voor hem", mompel ik. "Ik ga naar de wc, komt er iemand mee?"vraagt Nona. We kijken haar allemaal zwijgend aan. Nona rolt met haar ogen. "Goed, dan ga ik wel alleen. Ik ben zo terug", horen we haar zeggen en dan is ze weg.
Nona:
Ik loop naar de wc, maar als ik het gevoel heb dat ik achtervolgd word, stop ik. Ik draai me om en zie Mehdi naar me toe lopen. Heeft hij me achtervolgd?? "Nona", zegt hij en is buiten adem als hij bij me is. "Je moet echt dringend iets aan je conditie doen", zeg ik. "Ja", hoor ik hem lachend zeggen. "What do you want?" , vraag ik. Het boeit me eigenlijk niet wat hij van me wilt, maar ik wil in vrede naar de wc kunnen gaan. Misschien moet ik stoppen met zoveel water te drinken. "Ik wilde je zeggen dat je er prachtig uitziet", zegt Mehdi terwijl hij me 'verleidelijk' probeert aan te kijken. "I know, verder iets?"vraag ik harteloos. Ik wil niks meer van hem en Manal vind hem nu leuk. Ieuw, dit lijkt wel een driehoeksverhouding... "Hoe dan ook, ik weet dat je boos bent op me en...". Ik onderbreek Mehdi. "Honey, begrijp dat ik totaal GEEN gevoelen heb voor je. Geen goede en geen slechte. So get over it", zeg ik met rollende ogen. Mehdi bijt op zijn lip. Iets dat zogezegd aantrekkelijk moet voorstellen, maar als ik één wenkbrauw optrek als teken dat het me niks doet, kijkt hij weg. "Goed ehm.. dan ga ik maar", zegt hij. "Goed, bye", zeg ik.
Leila:
Als Nona terug komt, kijken we haar allemaal aan. "Wejoo, jij duurde lang, precies hele bevalling", zeg ik. "Beter dan opgesloten worden in de wc door Manal", zegt Salima droog die naar een lachende Manal kijkt. "En hoe voelde het toen al die muren op je afkwamen ?"vraag ik bhel psycholoog. Salima lacht. "Ik vertrouwde deze chick niet meer wanneer ik naar de wc ga, zo getraumatiseerd ben ik", zegt Salima. Manal is rood geworden door het lachen. Als opeens Mehdi voorbijkomt, is ze stil en neemt ze een rare pose aan. "Wat doe je, Manal?"vraagt Youssra. "Shtt, ik probeer aantrekkelijk te zijn", zegt Manal. Ik lach. "Dat meen je niet?? Je ziet er uit als oudje met serieuze rugklachten", zeg ik terwijl ik niet bij kan van het lachen.
De pauze gaat veel te snel voorbij. We gaan terug naar onze school waar we het nog twee uur volhouden. "Heuh?? Waar is mijn sjaal?"vraag ik als ik om me heen kijk en ik mijn sjaal nergens heen kan vinden. "Gezocht: rode sjaal", zeg ik tegen de anderen. "Misschien ben je die vergeten bij de school van Youssra", probeert Nona. Ik denk na. Dat kan.. ik weet het niet meer.
Na schooltijd word ik opgehaald door mijn vader. Hij zet me thuis af, maar moet zelf terug gaan werken. "MAMA???"roep ik door het huis. Mijn moeder komt tevoorschijn. "Ja?"vraag ik. "Ik ga even naar de stad om een nieuwe sjaal te kopen", laat ik weten. "Oh, heb je deze keer geen huiswerk? Geen toetsen?"vraagt ze. Ohh, shit! Natuurlijk heb ik weer iets te doen!! "Ik heb denk ik niet zoveel tegen morgen", zeg ik. Mijn moeder knikt en gaat terug naar de keuken waar ze doorgaat met waar ze mee bezig was. Ik eet snel iets waarna ik de bus neem naar de stad.
In de bus staar ik uit het raam tot ik gebeld word. "Youssra?"vraag ik. "Heey... ik heb nieuws", zegt ze. "Ik ben in de bus", zeg ik. "Oh, goed. Kom je naar station?"wilt ze weten. "Ja, ben er zo", laat ik weten. "Goed, ik sta op perron drie", zegt Youssra.
Op het station aangekomen, zie ik Youssra inderdaad. "Wat is jouw nieuws?"vraag ik na dat ik haar heb gegroet. "Je gaat het niet leuk vinden", waarschuwt Youssra me waardoor ze me nieuwsgieriger maakt. "Zeggg, wat is het nieuws?"vraag ik. Youssra opent haar mond en zegt...