"Asy aku nak hotspot boleh?"Amier memulakan perbualan di dalam kereta.
"Ambil phone aku buka sendiri"Najmi meyuruh Amier membuka talian sendiri.Dia tengah memandu kot agak-agak la.
"Kau nak buat apa hotspot bagai ni Am?"Hafizi yang sibuk menukar siaran lagu bertanya.
"Game"Ringkas balasannya.
"Game apa?!"Serentak dua kembar itu bertanya.Teruja la tu.
"J Revolusi"Jawab Amier.
"Best ke game tu?"
"Baru nak download"
"Kau download guna data aku! sial la kau ni" panas telinga Najmi mendengar.
"Ala aku bayar la nanti.Jangan kedekut sangat."
"Aku pastikan kau bayar.Kalau tak siap kau."Najmi memberi amaran keras kepada Amier.
"Ye,ye.Bising la kau ni.Hotspot je pon."Amier membuka phone Najmi dan membuka hotspot.
Dalam 25 minit mendownload game J revolusi tu.Amier hanya bermain dengan kerusi Najmi.
Lepas je habis download.Amier terus bukak game tu.Main la dalam 5 minit.
"Bosan.Lembap."
"Kau kenapa? tebiat ke?"Amier menegur.
"Game ni hah.Lembab sangat.Malas aku main.Bazir duit je aku download.Nak bayar data kau"Rungut Amier.
Najmi hanya tersenyum nampak gigi.Suka bila Amier marah.Nampak comel.
"Dah la.Tido.Tengok Haf tido dah"Najmi memberi cadangan kepada Amier yang sedang marah.
"Hmm"Kemudian matanya ditutupkan rapat.Bermimpilah dia.
****
"Opah jom pergi rumah Papa"Syakila mngajak nenek Syarf.
"Naik apa nak pergi sana?"Nenek Syarf tanya lagi.
"Kan papa dah belikan orang kereta.Takkan nak naik moto buruk tu lagi"Sedap cita rasa mulut dia je sebut moto ego tu moto buruk.
"Amboi mulut kau.Nak kena sumbat cabai?.Pak ngah dah bagi kira untung tau"Kata nenek Syarf.
Syakila hanya mengangguk.
"Opah,orang nak pergi beli barang jap.Opah nak kirim apa-apa tak?"Tanya Syakila.
"Hmm..Beli aiskrim dah lama tak makan"
"Amboi selera budak-budak dia dah datang dah"
"Tak nak beli tak pe."Nada merajuk mula menyusuli suasana.
"Ye la.Orang beli.Duduk rumah diam-diam"
Nenek Syarf hanya mengangguk dan tersenyum.Geli hatinya melihat cucunya yang sedang membesar menjadi seorang perempuan.
VROOM..VROOMM..
Moto milik Syakila tidak lagi kedengaran.
"Aku nak masak la"Nenek Syarf menuju ke dapur.Pertengahan jalan,dia terdengar suara yang agak menarik untuk didengar.
"Aku tau.Kau sabar je.Ini memang kerja senang"
"Kau ni.Keluarga tu jarang balik.Macam mana nak tau rahsia diorang"
"Plus,anak-anak kembar diorang tu tengah siasat kes kita tau"
"Kau tanya aku siapa yang kena tangkap?.Budak-budak kau yang jual benda haram tu la.Kau pikir diorang guna otak?"
"dah la.Ada orang dengar"Suaranya di bisikan sedikit.
" bunuh dia?! kau gila apa?"Masih dalam intornasi berbisik.
Nenek Syarf yang mendengar terus menuju ke dapur.
"Nenek~"Hanis memanggil Nenek Syarf dengan suara paling lembut.
Pusing je Nenek Syarf memandang Hanis satu tusukan terasa di ususnya.Tersembur darah keluar dari mulut.Kawasan bawah diafragma berdarah tak henti-henti.
"Sampai ha..hati k..au Hanis"Tersedak-sedak sebutan dek darah yang banyak di mulut.
"Nek..nenek dah nak mati.Ikut Hanis eyh.La illah ha illallah"
"Allah..hu..akhbar..Han..is..Kau...nanti akan.....tertang
..kap..Hanis..Allah..huakhbar.."Berakhirlah nyawa seorang nenek di rumahnya.
****
Syakila pov..
Opah nak aiskrim.Perisa apa ek sesuai.Coklat la.Baik beli tiga.Satu aku,satu opah,satu lagi Hanis.
No no no.Aku dua.Diorang satu.Padan muka.Haha.Tapi kalau beli aiskrim dalam mangkuk lagi murah.Dapat ramai.Mangkuk la.
Aku ambil aiskrim mangkuk.Bawa pergi kaunter.
"Berapa kak?"
"4 Ringgit 50 sen dik"
Aku keluarkan note 5 ringgit.Lepas tu bagi kat akak kaunter tu.
Dia bagi aku baki 50 sen.Aku ambil masuk kat mainan pusing-pusing tu.
Aku dapat la.Laser kecil.Malas aku lama-lama aku balik terus rumah.
Masa aku balik rumah,aku tengok moto Hanis takde maybe dia keluar kot.
Aku masuk je rumah.Sunyi.
"Opah! Oo opah! Orang dah bawak aiskrim ni untuk opah!"Aku jerit la nak panggil opah.Tapi tak bebalas.
Aku simpan aiskrim dulu nanti cair semua makan air ja.
On my way to kitchen,aku terpijak cecair warna merah.Hati aku mula tak sedap.
Aku lari pergi cari punca darah tu kat dapur.Aku tengok takde apa-apa.Aku jenguk kat pintu belakang rumah.Bila aku pandang tepi dinding opah dah tesandar layu.
Aku tak tau nak buat apa.Opahlah satu-satunya orang yang selalu dengan aku.Maafkan Syakila sebab tak sempat nak lindungi opah.
Aku duduk di sisi opah yang berdarah.Air mata jernih jatuh ke pipi tidak henti-henti.
Otak aku baru dapat cerna dalam 30 minit lepastu.Aku terus call papa.
"Hello? Papa? ba..lik sin..ni..Opah da..h tak..d..de..Syakila takut.."Nafasku masih teresak-esak.Menahan sedu.
"Bila? Tak pe.Nanti papa datang.Syakila tunggu je ya"En.Hashim juga kaget suaranya.
****
Yes..Im sorry..
-Brotherhood-
YOU ARE READING
Brotherhood
FantasyAsyraaf Najmi abang kembar.Pendiam.Agak suka pendam perasaan.Panjang akal.Handsome lebih sikit dari Hafizi. Asyraff Hafizi adik kembar.Seorang yang memahami.Tegas.Cool.Kasar sikit bahasa dia.Tak pandai berkata-kata.Handsome. Amier Naufal.anak bongsu...