24

111 7 0
                                    

"Hei-hei abang aku panggil kau kenapa?"Amier tanya bila Nadia keluar.

"Dia tanya cerita yang kau bagitau dia tu betul ke tak"Nadia berjalan menuju ke bilik dapur.Bancuh paket Milo 3 in 1 tu.Bawak cawan pergi meja dia.Amier ikut je dari belakang.

"Kau nak apa ikut aku dari tadi?.Dah memang tak de kerja ke nak buat?"Nadia bercakap sambil menggoyangkan pen yng baru diambilnya.

"Takkan dia tak percaya aku?"

"Kau tu yang senang kena tipu"

"Maksud kau?"

"Abang kau mintak bukti tadi la.Please la pergi dari tempat aku"

"Ouh ye ke"Amier terus pergi meninggalkan Nadia.

'Anak sapa la ni menyusahkan orang'Nadia mengomel sendiri.

****

Bila Hafizi dah selesai hantar Syakila dia masuk balik pejabat.

Bila masuk pejabat dia terus masuk bilik dia.

Senang cite masing-masing buat kerja sendiri.

****

Rose pov

'Hei Rose kau dah cari ke belum maklumat tu.Dah banyak tahun aku bagi kau tau tak? Aku tau deadline kau minggu depan kalau tak tengok la kau'

Ikhlas
Boss

"Eyh orang tua ni ada makan kaki nanti dengan aku.Dia tak tau ke Si handsome tu jenis berhati-hati.Macam mana aku nak ceroboh bilik dia."

"Rose? Awak cakap dengan siapa?"Tanya Pn.Sofiee.

Alamak aku lupa pulak isteri dia ada dalam bilik aku.

"Takde siapa-siapa puan.Ni hah kawan saya suruh belikan mee hoon dia nak makan"

Tipu sekali sekala tak pe kan.

"Apa yang sampai ceroboh bilik?.Tua sangat ke kawan kamu tu?"Pn.Sofiee ni menyebuk pulak tanya-tanya

"Tak de la.Saya suka gurau macam tu dengan dia.Ni dia tak dengar berani la.Kalau depan-depan tak la."

"Kawan kamu dah tua ke?"

'Eyh pompan ni.Sibuk je tanya kang aku sumbat dengan phone ni kang'

"Tak de la tua mana pun puan dalam lingkungan 20 lebih je"

"Sama macam kamu la ni ye"

Aku angguk je la.

****

"Leganya! Habis dah kes yang susah tu."Amier mengeliat.

"Kepala hanggok kau.Kau tau tak kes tu hampir..Aku tekan kan HAMPIR selesai"Hafizi menepuk kepala Amier.

Dah budak tu tergosok-gosok kepala dia.

"Asy kenapa kau senyap je ni?"Amier tanya lepastu pandang Hafizi.

"Aku penat la.Balik umah aku nak tidur.Kau bawakkan aku biskut dengan air milo masuk bilik aku.Pastikan air milo tu suam"Najmi bagi arahan dekat dua-dua adiknya.

"Taik siak abang kau tu"Hafizi menunding jari kearah Najmi.

"Abang kau jugak"Amier lari sambil tergelak bila dia tepuk balik belakang kepala Hafizi.

"Sial la!"Hafizi dah kejar Amier.

Najmi dah hidupkan kereta dah.
Amiet apa lagi.Seat depan la.
Masuk terus kunci pintu kereta.Mana tak jahannam.

Bila dua-dua naik.Mereka pun gerak.

****

"Ye aku try tapi susah sikit.Kau faham la situasi aku"Hanis berbicara dengan pemanggil di phonenya.

"Ye la.Hmm ok"Talian diputuskan.

"Kau telefon siapa?"Syakila menyampuk.Dia bersandar di ruang pintu.

"Kau sibuk hal aku kenapa?Gedik"

"Eyh perempuan.Kau tau tak.Sebab kau aku terjerumus dalam benda mengarut ni"

"Aku tak suruh kau ikut pun kan.Kau yang tergedik-gedik"

"Kau ni puaka jugak eyh mulut.Aku tak tau lah kenapa opah boleh Kutip kau and bela kau.Kau tu tak layak langsung duduk dalam rumah ni.Kau patut duduk tepi tong sampah la"

"Eyh kau ingat baik-baik.Bil air aku bayar tau.So aku sebagai anak angkat opah kau yang bodoh tu ada hak nak duduk rumah ni"

"Hey! jalang! opah aku tu baik la.Kau kira kau punya bil air je.Bil elektrik,bil wifi,cukai pintu,cukai tanah,duit bank opah semua aku bayar tau.Setakat bil air.Aku boleh mandi kat paya la"

"Hoi sundal kau pikir aku batak sangat ke hah.Aku pon jarang guna wifi la"

"Ish betina ni.Laptop kau tu.Ada tanda wifi.Kau kata kau tak guna la.Pikir guna kepala otak la.Bukannya guna lutut"

Hanis geram dia keluar dari dapur,tutup komputer ribanya dan masuk dalam bilik.

Masa dalam bilik bunyi kedegang kedegung.Entah apa yang dia buat agaknya.

Bila keluar dia bawak bagasi roda besar.

"Kau nak angkat kaki dari bayar semua ni ke? Dasar miskin"Syakila terus duduk di ruang tamu.

'Perempuan memang nak kena.Tunggu la'Hanis terus pergi menaiki keretanya sendiri.

"Haih! Nenek Sya rindu nenek! bila la Sya nak ikut nenek!"Syakila menjerit.Satu rumah dengar.Suara halinlitar dia tu.

Syakila menangis di atas kerusi sambil memeluk lutut.Dia tertidur.

****

"Sya,kamu sabar ye cu.Nanti masa kamu tiba juga.Nanti kita boleh hidup sama-sama macam dulu kamu kecil-kecil dulu ya"Nenek Syarf muncul dalam mimpi Sya.

"Nenek,nenek jangan tinggalkan Sya lagi.Sya takut.Hanis jahat.Abang Am,Asy dengan Haf semua nak tolong Sya nek.Hanis pon dah keluar dari rumah ni"

"Sya nanti ade orang datang.Bagi dia makanan dengan air.Dia penat Sya."

Selepas itu Syakila terus bangun.Dalam msa yang sama.

"Assalammualaikum!"Satu suara menyapa dari luar.

****

Biane lambat love you all.

-Brotherhood-

BrotherhoodWhere stories live. Discover now