26

105 6 0
                                    

Mereka semua masuk dan mengelilingi katil ayah mereka.

Tiba-tiba seorang lelaki berkot putih masuk.
"Boleh saya jumpa sekejap dengan wakil keluarga.Seorang saja sudah cukup"

"Biar aku pergi.Korang jaga ibu,jaga ayah"Kata Hafizi.

Dia berjalan keluar dari bilik ayahnya dan memasuki bilik doktor.

"Kenapa..?"Hafizi tidak menghabiskan kata-kata sebab dia nak panggil nama je.

"Haris.Nama saya Haris"Doktor memberitahu namanya.

"Kenapa kau panggil aku?"Hafizi buat macam kawan lama je.

"Ouh senang kan aku kau."D.Haris cuba menenagkan suasana.

"Motif kau panggil aku?"Hafizi tanya lagi.Tak sabar betul la mamat sekor ni.

"Aku panggil kau sebenarnya nak cakap pasal ayah kau tu."D.Haris memberi jawapan yang ditunggu Hafizi.

"Kenapa dengan ayah aku?"

"Macam ni la.Ayah kau sakit tulang belakang.Tulang belakang dia retak sebab hentakkan kuat.Mungkin dia akan sedar dalam 4-5 hari macam tu sebab kepala dia retak.Ada darah beku lagi.Kitorang dah keluarkan darah beku tu.Jadi mungkin stabil la."

"Ouh.Itu je ke?"

"Lagi satu.Jangan berharap sangat la dekat kami ni doktor-doktor.Kami cuma bantu orang je.Yang lain Allah punya kerja.Ingat ye jangan berharap"

Hafizi mengangguk dan keluar dari bilik doktor tu.

****

"Doktor cakap apa Haf?"Pn.Sofiee bertanya.

"Doktor eyh..hmm..apa dia cakap tadi eyh..Ahaha Haf lupa la ibu nanti bila Haf ingat Haf cakap"Hafizi mengelak soalan dari ibunya.

Pn.Sofiee mengangguk.Situasi yang macam sekarang ni kalau dengar cerita dari Hafizi mungkin lagi sedih Pn.Sofiee jadinya.

Amier dan Najmi menarik Hafizi keluar dari bilik ayah mereka.

"Apa doct cakap?"Amier yang mula bicara.

"Hmm?"Hafizi buat-buat tak faham.

"Doktor cakap apa?"Najmi dh hilang sabar.

"Tak cakap pape la.Jangan sibuk urusan aku la"Hafizi menolak kedua-dua darah dagingnya ke tepi.

Mereka hanya melihat dan takboleh buat apa-apa.

***

10:20 p.m.

"Ibu kita balik dulu eyh.Kesian ayah nak rehat"Amier memujuk ibunya pulang.

"Tapi ayah nanti sorang-sorang"Ibunya memberi alasan untuk menolak.

"Tak de la.Tengok Haf ade.Kita balik dengan Asy eyh"

Ibunya mengangguk dan keluar dari hospital untuk pulang ke rumah.

****

BrotherhoodWhere stories live. Discover now