GUNS AND ROSES By Hayley Dawn Harper
CHAPTER 2: BLUES FOR MY BESTFRIEND
🔞🔞🔞Alanis hanya tersedar dari tidur pagi itu apabila mendengar enjin kereta kedengaran dari luar jendela biliknya. Alanis segera bangun dan membuka tingkap biliknya dan dia menoleh ke luar perkarangan rumah. Ayahnya sedang memanaskan enjin kereta dan membasuh kereta Ford 4x4 miliknya.
"Selamat pagi papa.."sapa Alanis. Suara anak manja itu membuat Encik Riordan mendongak kepalanya ke tingkat atas rumah. Dan senyuman manis milio alanis membuat dia ikut tersenyum.
" selamat pagi Alan.. mari turun dan Bantu papa membasuh kereta.. " kata Encik Riordan. Alanis mengangguk. Dia masuk ke bilik air, memcuci muka dan memberus gigi. Dia mengikat rambutnya dan segera turun ke tingkat bawah. Ibunya Puan Dolores sedang sibuk mengubah bunga di ruang tetamu. Kelihatan banyak bunga ros di ruanh tetamu dan Alanis mengambil satu daripadanya dan menghidunya.
"Ohhh.. that's smell.. just like a drugs." Kata Alanis. Dia sedang menghidu bunga ros Berwarna Merah pekat. Warna ros kegemarannya.
"Kamu keluar dengan Oshea lagi semalam? Oshea bawa kamu jalan ke mana? Rasanya kamu
Balik sudah lewat malam." Kata puan dolores. Alanis hanya tersenyum penuh makna. Ibunya tersenyum.
"I know that feeling.. " kata ibunya. Alanis hanya diam dan memerhatikan bunga ros di tangannya.
"Oshea itu baik orangnya.. bersopan santun meski dia itu anak seorang Gangster.. bila kamu ada masa terluang, ajak oshea ke rumah.. ibu akan menyediakan makanan yang istimewa untuk dia." Kata puan dolores. Alanis hanya diam
Namun jauh di dalam hatinya dia berasa amat gembira. Ibunya seperti tahu dan faham akan perasaannya terhadap Oshea.
"I will mom.. but he always refused to go here.. he said he wanted to go but then he don't want to go again.." kata Alanis. Ibunya tertawa.
" mungkin dia segan dengan ibu dan ayah?"
" Maybe.. tapi tak mengapa mom.. next time i will try to bring him again.. he like roses too.." kata Alanis. Dia meletakkan semula bunga ros itu di atas meja dan dia berlalu keluar ke luar rumah. Dia baru teringat dia ingin membantu ayahnya membasuh kereta.
" Papa, saya tidak akan menyambung pelajaran saya selepas peperiksaan akhir sekolah tinggi.. saya sudah membuat keputusan." Kata alanis apabila dia mengambil tuala kecil di dalam baldi kecil yang berisi sabun untuk mencuci kereta. Encik riordan berhenti melap keretanya apabila mendengar kata kata itu daripada Alanis.
"But why? Papa mampu untuk menghantar kamu ke kolej Alan.." kata encik Riordan. Alanis hanya mengeleng.
" Saya tidak berminat untuk menyambung pelajaran papa.. saya bercadang untuk membantu papa dan mama di ladang bunga dan juga di kedai.. "
"Alan? Kamu seorang anak yang baik.. kamu juga sangat bijak.. sejak kecil kamu seorang pelajar yang baik.. papa takut kamu akan menyesali keputusan kamu di kemudian hari nanti."
"No papa. I already made my decision . After the final exam i will help you out.. " kata Alanis masih bertekad. Encik Riordan hanya mengangguk. Dia hanya memerhatikan alanis membantunya mencuci kereta itu sehingga selesai. Mereka sekeluarga menghabiskan masa hujung minggu di dalam rumah sahaja. Selepas mengubah bunga bunga yang ditempah khas oleh para pelanggan, puan dolores menyediakan makanan kegemaran Suaminya dan juga Alanis. Biskut kacang dan minuman Tea. Mereka menonton Rancangan Tv bersama dan Alanis Tertidur di pangkuan Ibunya.
" alan kata dia tidak akan menyambung pelajarannya selepas menamatkan sekolah tinggi.." kata Encik Riordan kepada isterinya. Puan dolores mengusap anak rambut Alanis . Dia memerhatikan wajahnya yang manis. Membelai pipi gebu mulus itu tanpa berkedip.
"Alanis bukan seorang anak yang biasa.. dia seorang yang luar biasa. Dia amat berhati hati dalam semua keputusan yang dibuatnya. Pasti dia
Sebab tersendiri mengapa dia tidak mahu menyambung pelajarannya." Kata Puan Dolores.
"Dia sangat menyukai ladang Bunga Ros.. " kata Encik Riordan. Puan Dolores tersenyum.
"Kamu masih ingat sejak kali pertama kita membawa dia ke ladang Bunga.. seharian dia berlarian memetik bunga ros dan tertidur di tengah ladang bunga kerana terlalu lelah.."
"Masa berlalu begitu cepat.. alan sudah besar.. sedikitpun dia tidak pernah melakukan perbuatan yang menyusahkan kita.. kadang kala saya rasa tekaan kamu memang benar tentang dia.."
"Tekaan yang alanis ini pemberian Tuhan kepada kita." Kata puan dolores. Encik riordan hanya mengangguk dan tersenyum. Memerhatikan Alanis yang terlelap di pangkuan isterinya.
YOU ARE READING
GUNS AND ROSES
ActionGUNS AND ROSES By Hayley Dawn Harper Genre: ACTION THRILLER FICTION ROMANCE Sinopsis ALANIS RIORDAN, Gadis yang hidup tanpa identiti sebenar. Ditemui ketika masih kecil dalam keadaan memilukan oleh pasangan suami isteri yang membesarkannya dengan pe...