Chapter 18: The Promise and The Past

2.3K 129 8
                                    

GUNS AND ROSES By Hayley Dawn Harper
CHAPTER 18: THE PROMISE AND THE PAST
🔞🔞🔞🔞

Slash Herbev mengetuk pintu di hadapannya beberapa kali sebelum dia masuk ke dalam bilik itu. Dia menoleh kiri dan kanan. Dia mencari kelibat ibunya Lady Lilax di dalam bilik itu namun dia gagal mendapatkan ibunya. Slash seterusnya membuat panggilan di telefonnya. Dia duduk di sofa dan memerhatikan sahaja perhiasan yang ada di dalam bilik ibunya.
" Mom?"kata slash. Dengan keadaan suara sedikit gundah namun masih ada sedikit berbaki harapan.
" yes slash. Kamu sudah ada berita baru tentang Charlotte?"kata Lady Lilax. Lama slash tersedu apabila mendengar pertanyaan daripada ibunya itu. Dia sebenarnya tidak tahu untu menjawab pertanyaan ibunya.
" She's dead mom." Kata slash perlahan. Suasa di dalam talian diam. Hening dan hanya kedengaran hunyi kedua dua mereka menarik nafas masing masing.
" Immposible slash. It's can't be like this. " kata lady Lilax. Slash tunduk. Dia mematikan talian telefon itu. Dia bangun dari sofa dan dia meninggalkan bilik ibunya itu.

Oshea dan Alanis berjalan di sekitar pinggir kota dan mereka singgah di gerai makanan yang selalu mereka kunjungi sewaktu mereka masih di zaman sekolah menengah lagi. Makanan dan minuman kegemaran mereka masih ada di jual disitu dan mereka memesan makanan yang sama.
" Your face never change even a little.. you still the innocent little girl that always stay with me.. like before." Kata oshea.
" I grown up. Like a lots." Kata Alanis. Oshea hanya tersenyum memandang wajah itu. Sudah lama dia menanti untuk mereka berdua mampu bersama sama seperti itu semula.
" We have a lots of things to tell to each others. After this.. maybe." Kata Oshea kepada alanis.
" ya.. i guess so." Jawab alanis. Mereka berdua menghabiskan makanan mereka dan meninggalkan tempat itu kemudiannya. Oshea membawa alanis masuk ke dalam keretanya. Dia membawa kereta itu jauh dari kawasan Bandar Serizawa. Jauh daripada kesibukan kota metropolitan itu.

Hexodus memberhentikan kedua orang Tua yang sedang duduk dalam keadaan yang sangat bersedih. Mereka berdua saling memegang erat tangan masing masing.
" Saya minta maaf.. Encik Riordan dan Puan Dolores. Kita perlu melakukan hal seperti ini kerana kita perlu melindungi identity alanis kepada sesiapa pun. Kita tidak mahu sesiapa tahu yang dia itu adalah waris tunggal kepada Herbev. " kata Hexodus kepada mereka berdua. Penjelasan panjang lebar yang dibuat oleh Hexodus tentang asal usul dan keadaan sebenar alanis membuat Encik Riordan dan Puan Dolores mula memahami mengapa Alanis tiba tiba membuat keputusan untuk meninggalkan mereka di ladang Bunga Ros 2 tahun yang lalu.
" Saya benar benar rindukan alan.. bila kami berdua boleh berjumpa dengan dia.. dimana alan berada ketika ini? Kamu pasti Herbev tidak akan menganggunya lagi?"tanya Puan dolores. Mereka sepasang suami isteri nampak begitu risau akan keadaan alanis.
" dia baik baik sahaja. Dia tahu menjaga dirinya dengan baik. Namun saya tahu, selagi merek tahu bahawa dia itu waris tunggal Herbev maka selagi itu mereka akan menghantui dia." Jawab Hexodus.
" Bagaimana mereka boleh tahu, bahawa alanis itu adalah kanak kanak kecil yang ditinggalkan di tepi jalan sewaktu ketika dahulu? Kami berdua tidak pernah memberitahunya kepada sesiapa pun." Kata encik dolores. Hexodus hanya diam. Dia mengangkat bahunya.
" dan sekarang, mereka sudah tahu bahawa Kanak kanak kecil itu adalah alanis. Bagaimana mereka akan berhenti untuk terus mengejar alan??"tanya Encik Riordan lagi. Dia masih tidak memahami tujuan utama rancangan daripada Hexodus itu.
" Siapa tahu mereka akan berhenti memburu dia apabila mengetahui bahawa Gadis yang mereka buru selama ini hanyalah seorang gadis biasa yang tidak mempunyai kaitan dengan Herbev? Mereka pasti akan berhenti mencarinya selepas itu." Kata Hexodus.
"Bagaimana kami harus memberitahu mereka bahawa alanis itu adalah anak kecil yang kami temui dahulu sudah meninggal dunia dan mereka memburu gadis yang salah?!" Tanya Puan Dolores pula. Hexodus hanya diam.
" Tidak lama lagi.. Herbev pasti akan datang ke tempat ini dan ingin mendapatkan kepastiannya sendiri tentang hal ini. Kamu harus mencuba menyakinkan dia bahawa kamu adalah benar dan tidak mereka cerita sahaja." Kata Hexodus.
"Baik lah. Kami akan cuba sedaya upaya kami untuk kebaikan Alanis di masa hadapan." Kata mereka berdua akhirnya.

GUNS AND ROSESWhere stories live. Discover now