7. Cari idea

1.7K 236 116
                                    

#4. Dengar muzik/lagu
Kalau otak kau tengah jem, dengar lagu pun membantu juga untuk kau dapat idea. Kadang lirik dalam lagu tu pun boleh buat kau terinspirasi. Maksud lirik tu, perasaan penyanyi bila menyampaikan lagu tu, melodi lagu, semuanya ada cerita dan emosi yang tersendiri. Dengarlah apa-apa saja lagu yang kau suka.

Kalau aku, aku dengar je semua jenis lagu, kecuali dangdut. Tapi yang paling aku suka dengar masa aku menaip cerita adalah lagu-lagu klasik Inggeris dan semua jenis muzik techno. Lagu-lagu klasik Inggeris ni dia punya lirik memang kebanyakannya menusuk kalbu. Muzik techno pulak buatkan aku rasa bersemangat. Deep house music pulak buatkan aku rasa santai.

#5.Ubah rutin.
Perubahan dalam rutin harian juga boleh buatkan kau dapat idea baru. Sebagai contoh, kau selalu guna jalan A untuk ke pasar. Tapi hari ni, cuba kau guna jalan B pulak untuk ke pasar. Dalam perjalanan tu mungkin kau akan jumpa benda baru. Bolehlah kau masukkan dalam cerita. Mana tau sebelum ni kau asyik lalu jalan A pemandangan dia sama je, tapi bila lalu jalan B tetiba kau terjumpa mamat hensem atau awek lawa ke. Lepas tu berkenalan la pulak. Bertanya khabar apa semua. Terus kau ada idea nak masukkan dalam cerita. Kan bagus tu. Apa-apa pun kau kena hati-hati. Orang sekarang ni bukan boleh percaya sangat.

Contoh lain, kau selalu bangun pagi cukup-cukup je masa untuk kau bersiap dan pergi kelas atau kerja. Cuba esok kau bangun lebih awal beberapa minit atau jam. Kau perhatikan apa yang ada dekat luar waktu tu atau kau jogging/bersenam dekat luar. Cuba tengok apa yang kau nampak. Mana tau awal-awal pagi tu ada kucing yang datang meronda atau kau boleh tengok makcik-makcik yang gigih keluar awal untuk berniaga. Ada juga idea di situ kan.

#6. Catat mimpi.
Haa..kadang apa yang kau mimpikan pun berguna juga. Bangun subuh-subuh tu rajinkan la diri kau untuk mencatat mimpi. Tak kira lah sama ada mimpi best, mimpi seram, mimpi pelik atau apa-apa saja. Mimpi basah tak payah pun takpe kot.

Sepanjang menulis SINIS, aku banyak dapat mimpi bunuh orang dan mimpi seram. Dan ada juga yang aku guna dan terjemahkan dalam bentuk cerita kat dalam SINIS tu.

Sepanjang tinggal dekat rumah sewa yang sebelum ni aku banyak mimpi seram dan nampak muka hantu lah, hantu kejar lah apa lah. Yang itu mungkin aku nak guna untuk tulis cerita seram nanti. Banyak gunanya mimpi ni.

Kalau kau ada idea lain kau tambah lah dekat komen. Idea kau sangat dialu-alukan.

Nak Menulis?Where stories live. Discover now