Tambah pembaca di Wattpad - Follow

2.3K 255 60
                                    

Aku pun antara penulis baru dekat wattpad ni. Tak sampai setahun (aku start 5 September 2016) Mulanya memang aku pun rasa tergedik nak orang baca cerita aku. Jadi aku pun search dekat google, cara untuk buat orang notice cerita aku dekat wattpad ni. Antara cara yang aku dapat untuk tambah pembaca adalah dengan :


 
1. Follow orang

2. Baca cerita orang tu

3. Dah baca tu kalau best kau vote la atau komen.

4. Atau kadang-kadang, aku baca cerita orang tu dulu baru aku follow dia kalau cerita dia menarik. Kalau kau nampak, aku banyak follow penulis lelaki dari perempuan. Bukanlah sebab aku gatal, tapi sebab penulisan diorang kena dengan jiwa aku. Penulis perempuan kan selalu menulis genre romance. Tapi ada juga yang menulis genre lain, cuma tak banyak aku jumpa. Penulis-penulis perempuan yang rare, aku ucapkan tahniah. Penulis-penulis lelaki yang pandai buat cerita sedap, juga aku ucapkan tahniah.


 
Berbalik kepada tadi, dari situlah pelan-pelan orang akan tau kau wujud. Dan akan ada juga yang sentuh gambar profile kau, yang akan membawa dia ke profile kau, di mana adanya karya-karya kau tu. Yang nampak menarik, dia akan baca. Dan mungkin akan vote juga kalau dia suka. Dan kalau dia suka dengan gaya penulisan kau, mungkin juga dia akan add dekat reading list, bahkan mungkin juga akan follow kau.


 
Bagi aku, dengan cara kau promote cerita kau dekat message board orang atau promote dekat bahagian komen dalam cerita orang, adalah tak patut (kecuali kena dengan caranya). Hormat orang dan orang akan hormat kau balik. Kalau kau nak buat jugak, mesejlah orang tu secara private. Atau kalau kau nak jugak tempek kat message board, gunalah perkataan yang baik. Janganlah kau memaksa, seperti "Read and vote my stories" atau "don't forget to vote my stories after reading!" . Aku selalu dapat dan nampak yang macam ni. Kita ada adab beb. Sekurang-kurangnya bagilah ucapan salam dan sertakan ayat kau tu dengan perkataan 'jemput' atau 'please' atau 'silalah' atau yang sama waktu dengannya. Sejuklah sikit hati pemilik akaun tu. Ini dah la ada yang tak follow, tak kenal pun lepas tu tetiba je tempek mesej dekat message board dia. Dia angin karang baru tau. Beraraklah mendung kelabu kalau dia bubuh perkataan yang menyakitkan hati karang.


 
Kalau orang macam aku ni, selamber lek-lek je tak kisah. Kau nak promote ke apa ke buatlah, janji kau tak kuajaq. Tapi bukan semua orang macam aku. Akan ada juga yang annoyed. Dan kalau pasal follow orang, jangan la terlalu berharap orang akan follow kau balik. Biar orang follow kau atas sebab dia suka karya kau. Kalau kau paksa orang, atau yang jenis asyik minta followback ni dan orang tu follow kau sebab kau yang asyik meminta, aku tak rasa dia ikhlas pun. Mungkin ada juga yang rasa terpaksa. Main wattpad pun kena ikhlas maa..


 
Kalau aku, aku akan followback sesiapa yang ada karya, sebagai menyokong sesama penulis (yang takde karya aku tak tau nak tengok apa kalau follow..sorry. ) Kalau ada yang terlepas pandang tu pm la aku kalau nak minta aku followback. Kalau aku tak follow jugak maksudnya karya kau jenis 18SX, atau jenis yang fanfiction tapi letak kat genre lain. Aku berbulu mata sikit kalau orang salah letak genre ni. Aku minta maaf. Kau senangkan kerja orang, orang akan senangkan kerja kau. Fahamkan.    

Nak Menulis?Where stories live. Discover now