" You used to like him right?"
Tegur seseorang.
Aku dongak ke atas. Ada Indra sedang duduk di salah satu dahan pokok ara yang besar ini. Bila masa?
Dia turun dari pokok.
Aku yang sedang duduk berteduh di bawah pokok ini, tidak sangka akan terserempak dengan dia. Punyalah payah aku ke sini, untuk bersendirian dan melarikan diri dari dia, waktu rehat, boleh pula ditakdirkan aku terjumpa dia di sini.
" Bekal awak saya dah letak kat meja awak tadi." kataku sebaik dia duduk di sisiku.
" Awak buat bekal untuk saya?" tanyanya bagai terkejut.
Eh, dia ni! Tapi betul juga, takde apa perjanjianpun antara aku dan dia untuk sediakan bekal untuknya. Acik Rohana pun tak minta aku buat begitu. Entah kenapa, pagi tadi ketika aku menyediakan sarapan, terus terlintas di fikiranku tentang dia. Terus aku buat satu portion untuknya.
Bila difikirkan balik, sebab apa aku buat begitu? Tak perlu kot. Ish!
" Terima kasih." ucapnya lembut.
Srrreessss... bunyi geseran dedaun mengiringi kata-katanya, beserta angin yang tiba-tiba bertiup, membelai wajahnya. Beberapa daun kering kekuningan, jatuh perlahan-lahan, terbuai-buai, membuatkan suasana ini romantic bagai musim luruh di luar negara.
Aku terkesima.
Mengapa, sekelilingnya bagai satu movie indah yang focus pada dirinya? Dunia pula seakan berputar hanya untuk dirinya, membuatkan dirinya begitu sempurna mempesonakan, mereka yang melihat dan ada di sisinya?
" Ziezie?" panggilnya, melihat aku terlopong tidak bersuara.
Pantas ku katup mulut dan telan air liur yang hampir meleleh tadi.
Cis, sekali lagi aku hanyut.
Berapa jauh lagi aku akan hanyut seperti ni?
Tak boleh jadi macam ni!
" Err.. ha..." jawabku bagai orang dungu.
Dia ketawa.
Sekali lagi aku masuk dalam khayalan, terpesona dengannya.
" Encik Azri tu, awak suka dia kan?" tanyanya tiba-tiba, mengejutkan aku dari khayalan.
" Er? Encik Azri?"
Aku teringatkan abang komputer itu. Abang Azri kan?
"Abang Azri? Eh, camne awak tau?" tanyaku kehairanan, tanpa sedar mengaku yang aku sukakan dia.
Indra senyap.
Aku lihat matanya kecik merenung ku tajam, dengan mulut dijuih panjang.
" Sesiapapun boleh nampak yang awak sukakan dia. Obvious sangat." Jelasnya, memandang ke tepi. Raut wajahnya masam, ada sedikit kemerahan pada pipinya. Panas ke?
Aku pandang ke langit yang mendung. Hmm~
" Obvious?" ulangku sambil fikir camne boleh dia tahu. Sedangkan sudah bertahun aku crush dengan abang Azri tu, takde sesiapapun sedar.
Aku takdepun gedik dengan dia. Takdepun minta no telefon ke. Malah aku hanya jumpa dia time kelas je. Tak lebih pun.
Kira cam crush dalam senyap lah ni.
Camne pula Indra boleh tahu?
Aku pandang Indra pinta penjelasan.
" Obviouslah. Pipi yang blushing merah padam tu, mata yang terkhayal,mengelamun jauh, selalu tersenyum sendiri, malah merenungnya tidak kedip-kedip. Terkaku, tergamam, wajah yang sukakannya, jelas, innocent.. sweet,"
Aku kerut dahi.
Difikirkan kembali, tak pernah pula aku terasa begitu bila berdepan dengan Abang Azri. Takde blushingpun, takde nervous pun. Dah lama dah aku tak rasa begitu.. last aku rasa begitu..
Aku tersentak.
Aku pandang Indra yang tersengih.
Terus pipiku terasa hangat, merah, blushing, nervous.. menyedari apa yang dia katakan itu..
Semua itu, kelakuan itu..
semua itu.. hanya terserlah bila dia ada di sisiku-Indra~
" Like I said, you used to like him.. " kata Indra sambil menyelit bunga mekar merah, ke tepi telingaku. Sempat jarinya mengulit rambutku, membuatku berdebar-debar.
"Obviously." Usiknya dalam sinar mata yang lembut merenungku.
Dia melangkah meninggalkanku sendiri.
Membuatkan aku tertanya-tanya, apa ada di benak fikirannya, mempermainkanku?
YOU ARE READING
Dear Diary
Teen FictionRaut wajahnya tampan, perwatakannya indah, kenakalannya mengusik. Dia perfect10! Dan dia mencintaiku? ha? Mimpi? bukan? Ziezie jatuh cinta pada dia yang sempurna, dan si dia pun rasa yang sama. Mudahkan? Tetapi... betulkah sebegini mudah kisah me...