Bab 39

25K 812 21
                                    

Hari ini adalah hari pernikahan antara Fakhrul dan Dayana. Pernikahan mereka dijalankan di salah sebuah hotel yang terkemuka di Malaysia. Al-maklumlah, Dayana merupakan anak kepada Tan Sri Mokhtar, pengusaha minyak yang berjaya jadi sekadar menempah hotel enam bintang bukan masalah besar bagi mereka sekeluarga.

Aku dan Karl sampai awal ke majlis tersebut. Disebabkan aku merupakan ahli keluarga terdekat, jadi aku kenalah tolong sikit-sikit. Papa bawa Karl ke tempat lain manakala mama pula angkut aku ke tempat lain. Aku turutkan saja langkah mama. Wanita itu lebih arif soal selok-belok majlis. Majlis pernikahan kali ini, Puan Sri Tania lah yang menjadi pengurusnya. Wanita itu sebenarnya patut ada butik pengantin sendiri dan businessnya mungkin akan berjaya. Tengok sajalah hasil tangannya. Tempat bersanding pengantin benar-benar indah hasil tacapan Puan Sri Tania.

"Macam mana Aira? Cantik tak tempat bersanding ni?"soal Puan Sri Tania cuba meminta pendapatku.

Aku anggukkan kepala lalu aku peluk lengan wanita itu. Puan Sri Tania sekadar membiarkan aku buat begitu padanya. Sekarang, aku sangat manja pada Puan Sri Tania. Wanita itu sudah aku anggap seperti ibu kedua untukku. Mungkin kasih sayang yang dicurahkannya tak sehebat ibu tapi dia berusaha jadi ibu yang baik untuk aku. Jadi, aku amat menghargai jasanya.

"Nanti mama bukalah business. Aira confirm kalau mama buka butik, mesti business mama akan maju."cadangku sambil melentokkan kepala ke bahu Puan Sri Tania.

Wanita itu tak semena-mena meluku kepalaku lembut. Terus aku mengaduh sakit. Haish.. bagi idea pun kena luku juga ke? Erm-erm.. Aku terus mengurut kepalaku perlahan.

"Pandailah, Aira. Mama kalau tolong orang itu bolehlah, kalau nak buka business.. mama tak ready lagi tau." ujar wanita itu menegakkan pendiriannya.

"Wah, mesra betul Puan Sri dengan menantu ye? Cemburu pula saya tengok."celah suara seorang wanita dari arah belakang kami berdua.

Aku dan Puan Sri Tania sama-sama menoleh ke belakang dan melihat kelibat Puan Sri Fatehah sedang berdiri di belakang kami. Sebingkis senyuman terhias di raut wajahnya yang sangat manis.Puan Sri Fatehah, ibu kepada Dayana.

"Tak ada apalah, Tehah. Erm, saja gurau-gurau."sampuk Puan Sri Tania sambil memeluk bahuku erat. Aku biarkan saja. Tangan Puan Sri Fatehah aku kucup. Salam hormat.

"Erm, Aira. Dayana ada suruh saya panggil kamu. Katanya nak berjumpa dengan kamu."ujar Puan Sri Fatehah.

Aku berkerut dahi. "Nak jumpa saya? Kenapa?"

Wanita itu sekadar angkat bahu. Nampak sangatlah dia pun tak tahu. Tanpa banyak kata aku mengatur langkah ke bilik pengantin yang berada di tingkat satu bangunan.

Setibanya di hadapan pintu, aku ketuk pintu beberapa kali. Pintu bilik hotel terbuka dan terlihat kelibat Dayana sedang berdiri di muka pintu. Gadis itu menggayakan baju kebaya berwarna putih bersama kain songket. Dayana memang kelihatan cantik berdandan begitu. Sudahlah dia jenis kacukan.. mat saleh pakai kebaya pula bila tengok sekali pandang.

"Aira, jom masuk!"ajak Dayana lalu menarik tanganku untuk masuk ke dalam biliknya. Tiada sesiapa di dalam itu kecuali aku dan Dayana saja.

"Cantik tak baju yang Dayana pakai ni?"soal gadis itu meminta pendapat daripadaku.

Aku anggukkan kepala. Tipulah kalau tak cantik. Padan sangat baju itu dengan tubuh langsing Dayana. Aku pun rasa camburu pada Dayana. Patutlah Fakhrul tak pandang orang lain dulu, Dayana memang sangat sempurna untuk dilepaskan.

"Cantik. Erm.. kenapa tak pakai selendang lagi?"soalku memandang ke arah Dayana.

Gadis itu tersengih panjang. Terus tangannya mencapai selendang yang terbentang di birai katil lalu diserahkannya kepadaku. Aku kerut dahi lalu aku alihkan pandanganku padanya. Wajahku menggambarkan tanda tanya.

Dia bukan Pilihan[✅COMPLETED]♡Where stories live. Discover now