2

1.5K 50 0
                                    


Menurut laporan yang diterima oleh skuad bantuan banjir Malaysia, 25 perkampungan kecil di Jakarta telah terlibat dengan banjir kilat.

Disebabkan tanah yang rendah serta rumah-rumah yang dibina berhampiran sungai menyebabkan berlakunya banjir.

Siswa dan siswi dari universiti di Jakarta juga datang bagi menghulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa banjir yang kehilangan rumah.

Jadi hanya satu sahaja badan bukan kerajaan dari Malaysia menghantar skuad bantuan banjir bagi membantu penduduk kampung tersebut.

Hanah serta skuad yang lain baru sampai di airport Jakarta tepat jam 6:30 petang. Mereka dijemput oleh 3 orang skuad dari group 2 dengan menaiki van.

Perjalan mengambil masa 20 minit untuk sampai ke perkampungan kecil di Indonesia.

Tidak lama kemudian terpampang Kampung Pulo. Van yang membawa skuad bantuan banjir itu memasuki kampung dan seterusnya telah sampai di pusat pemindahan.

Kampung ini merupakan lokasi banjir yang paling terjejas. Penduduk kampung banyak kehilangan tempat tinggal berbanding dengan kampung-kampung lain di Jakarta.

Pusat pemindahan itu juga telah menampung sebanyak 20 keluarga menyebabkan skuad bantuan memerlukan lebih banyak keperluan.

Hanah serta skuad yang lain mengeluarkan barang-barang yang mereka bawa. Jelas terpancar wajah kegembiraan mangsa-mangsa banjir apabila melihat skuad tersebut mengeluarkan bekalan makanan.

Kelihatan skuad dari universiti di Indonesia juga datang membantu mengangkat barang-barang yang banyak dari van.

Setelah selesai mengeluarkan barang-barang tersebut, Hanah serta skuad yang lain mengedarkan makanan kepada mangsa-mangsa banjir manakala skuad dari group 1 dan 2 menyambung menjalankan tugas mereka.

Hanah dan kak yus beramah mesra dengan penduduk kampung yang dipindahkan sementara di dewan serbaguna kampung tersebut sebagai pusat pemindahan sementara.

Kelihatan kanak-kanak di situ juga mendapat pelbagai jenis permainan  yang dibawa oleh skuad dari Malaysia.

Tanpa disedari, ada sepasang mata yang sentiasa memandang setiap pergerakan Hanah dari awal dia sampai lagi.

Ada sesuatu yang menarik perhatiannya sehingga dia tidak dapat mengalihkan pandangan ke arah lain.

Perfect (Slow Update)Where stories live. Discover now