16

1K 36 0
                                    


"Han ayo kita beli es krim disitu" Maia menggenggam tanganku menuju ke arah sebuah gerai kecil yang menjual ais krim.

"Bang, beli es krim rasa vanilla ya dua" Maia mengeluarkan sekeping not dari dompetnya. Aku hanya memerhatikannya sambil tersenyum.

"Sayang ngelamun apa sih ? Lihatin muka aku sampai segitunya?" aku lantas ketawa.

"Ayo makan es krim sambil duduk  danau, kayaknya enak " aku hanya mengangguk. Tak banyak cakap. Kenapa ni?

Kami banyak berbual tentang masa depan sambil menikmati ais krim yang baru dibeli dari.

"Aku ada something mau bilang ke kamu, and it's important" riak muka Maia bertukar serious serta merta.

"Apa dia?" aku menunggu apa yang Maia yang nak bagitau.

"Bangun la dah nak maghrib ni. Ya allah anak dara apa ni tidur waktu macam ni hish" aku terpaku seraya mendengar suara Maia berubah menjadi suara kak yus.

Maia menggoncang badanku kuat seperti ingin menyedarkan aku dari berangan. Muka Maia perlahan-lahan bertukar menjadi muka kak yus.

"Ya Allah mimpi" aku mengurut dada setelah sedar dari tidur. Fuh mimpi. Rindu sangat dekat Maia haha.

"Apa ni tidur waktu macam ni kan tak elok. Dah pergi mandi lepastu solat. Pastu turun makan kak yus masak harini" kata kak yus.

"Baik bos" aku tersengih.

Kak yus menggelengkan kepalanya lalu keluar dari bilik. Aku terus mengambil towel untuk mandi. Aku tersenyum mengingati kembali mimpi tadi. 'Macam real'. Tu la tidur time maghrib.

Aku masuk kedalam bilikku selepas makan malam dengan kak yus. Dan macam biasa lah aku mencapai phone dan membuka aplikasi whatsapp.

Hampa. Masih tiada chat dari Maia.

• • • •

Usai solat aku baring atas katil lalu membuka aplikasi whatsapp. Tiba-tiba ada video call masuk. Waah dari bae.

Aku membetulkan rambutku nak bagi nampak cantik depan gf nanti huu. Aku cepat-cepat angkat call dan wajah yang aku rindu gila pun muncul.

Kelihatan dia melambai ke arah aku sambil menghadiahkan senyuman manis. Eh ade orang belakang dia. Laki. Aku terus mencapai blanket nak tutup kepala.

"Kamu kenapa ? Kok kayak lihat hantu?" Maia bersuara.

Aku tunjuk ke arah belakangnya dan Maia menoleh belakang.

"Oooo itu ayah aku. Ayah sini dong" dia memanggil ayahnya. Weh nampak muda siottt. Makan jamu apa taktau.

Aku hanya tersenyum. Kekok. First time vc dengan Maia and ada ayah dia. Ayah dia pulak hanya mengangkat tangan ke arahku.

"Siapa ini?" ayahnya bertanya.

"Ini lo yah, dia ini cewek yang sering aku ceritain sama ayah. Ayah lupa?"

"Ooooh iya iya. Apa kabarnya orang Malaysia" ayahnya melambai tangan lagi. Sepanjang vc dok lambai tangan ja haha.

"Alhamdulillah Pak cik. Pak cik apa khabar?" aku berbasa-basi. Taktau nak sembang apa sebenarnye.

"Pak cik baik-baik aja nak. Gimana pacaran sama dia? Clingy gak?" Maia mencubit pinggang ayahnya. Seriously? Ayah dia tau?

Aku hanya berdiam. Ayah dia nampak biasa ja bila tau anak perempuan dia couple dengan perempuan.

"Ieehhh udah-udah. Aku mau vc sama pacar nih. Udah lama gak panjang2 wajahnya" ayah Maia mengusap lembut kepalanya lalu melambai ke arahku untuk mengucap selamat malam. Lambai lagi....

"Hey kamu lagi apa?" Maia bersuara.

"Duduk je ni" aku tersenyum. Dah lama tak tengok muke dia.

"Miss me?" dia membuat muka bangga macam dah tau jawapan aku apa.

"A little" aku ketawa melihat mukanya berubah.

"Lain di mulut, lain dihati. Kamu kangen sama aku kan kan kan? Ngaku aja deh"

Aku ketawa melihat telatahnya. Comel.

"So much. Kenapa seharian tak nampak awak online kat whatsapp?"

"Aku sibuk banget hari ini.  Ada group discussion di luar campus. Gak sempat mau lihat handphone" aku hanya ber 'oooh'.

"Mesti penat tu. Awak rehat lah" aku kesian tengok muka dia macam penat.

"Capeknya udah hilang kututup wajah kamu" dia mengenyit mata sebelah. Aku hanya ketawa.

"Oh ya, kamu buka aja selimutkan pasti panas kan. Ayah udah pergi tidur kok "

Aku pun buka blanket yang dari tadi menutup kepala. Betul la panas. Aku mengibas-ngibas rambut aku. Mesti kepala ni berpeluh. Selepas beberapa lama, aku mengikat rambut.

Maia dari tadi diam sambil melihat gerak-geri aku. Aku mengangkat kening.

"Kamu cantik kalau rambutnya di urai begitu. Aku gak pernah lihat rambut kamu" ceh ingatkan apa. Terpesona tengok rambut gf ke.

"Cantik kan?" aku buat lagak orang yang puji diri sendiri.

"Iya cantik sih.  Tapi aku lebih cantik. Hahahaha"

Kami vc sampai lewat malam. Melepaskan rindu lah katakan.

"Awak, ngantuk dah la. Jom tidur" aku baring mengiring sambil pegang phone yang tengah vc dengan Maia.

"Kamu tidur duluan ya. Aku masih belum ngantuk, masih pengen lihat wajah mu. Ntar kalau udah ngantuk aku yang tutup call"

"Awak nak buat apa?"

"Ini aku lagi selesaikan tugas"

"Taknak tutup call lagi?"

"Mau selesaiin tugas sambil lihatin kamu,  hehe boleh kan?" aku tersenyum.

"Boleh. Sorry ye tak teman awak. Saye ngantuk sangat"

"Gak pa pa kok. Kamu tidur aja ya. Esok malam kita vc lagi"

"Okay. Good night. I love you. Jangan tidur lambat sangat tau"

"Iya. Good night too babe. I love you too muah" dia kiss kamera phonenya.

Aku senyum dan terus terlelap.

Perfect (Slow Update)Where stories live. Discover now