"Hanah nak pergi toilet jap" kak yus mengangguk. Nasib baik tak terbantut."Tumpang tanya, toilet kat mane?" aku mendekati seorang perempuan berambut panjang separas bahu yang memakai uniform berwarna hijau yang sedang bermain dengan kanak-kanak di situ. 'Dia ni skuad dari mana, tak pernah nampak pon uniform ni'
"Kamu keluar dari balai desa ini, nanti di depan belok kanan. Tapi kalau mau yang dekat, di belakang balai desa ini juga ada, tapi agak ramai" katanya sambil tersenyum.
Okay dari segi bahasa dia skuad dari negara ni jugak.
"Oh okay terima kasih ya" senyumku lalu bergegas ke toilet. Cantik. Haih Hanah hang nak buang hajat pun sempat lagi.
• • • • •
"Hah buat apa tu!" aku gelak tengok kak yus muka cuak bila aku sergah dia dari belakang.
"Eii Hanah ni buatnya akak ade lemah jantung ke apa Hanah tanggungjawab eh" marah kak yus.
"Hehe gurau je. Kak yus nak pergi solat dulu pergi lah,surau tak ramai orang dah" kataku memandangkan dah masuk waktu maghrib.
"Okay kak yus pergi dulu lah. Hanah kalau boring pergi la sembang-sembang dengan orang-orang kat sini. Dorang peramah semua" kata kak yus lagi.
"Iyee Hanah tau lah nak sesuaikan diri kat sini. Ingat orang budak budak kecik ke" kak yus terkekeh melihat aku tiru aksi upin ipin.
Aku keluarkan novel-novel terpakai dan susun mengikut genre. Bagi nampak tersusun dan cantik haha.
Novel aku banyak yang genre adventure dengan crime. Tah kenapa dari umur 14 tahun lagi aku minat novel-novel jenis adventure dengan crime.
Yang paling sikit novel romance lah haha. Hanah hampa ni bukannya pandai sweet pun.
"Hai kak. Waah banyak banget bukunya. Ini untuk di bagikan sama orang-orang di sini ya?" aku berhenti menyusun novel Dan senyum ke arah suara itu. Kelihatan macam remaja lingkungan umur 13-15 tahun menghampiri aku.
"Iye novel-novel ni semua akak bawak dari sane. Pilih lah nak novel mane awak suke" aku tersenyum melihat remaja itu gigih memilih novel kesukaannya.
"Aku ambil novel ini ya. Sinopsis buku ini kayaknya menarik hehe" katanya setelah lama memilih buku yang aku susun katanya setelah lama memilih buku.
"Selamat membaca. Nanti kalau ade kawan-kawan yang suke baca novel macam ni ajak lah dorang datang sini ye" alang-alang ajak promote lah sekali.
"Okay. Makasih ya" remaja itu lalu pergi ke arah seorang wanita yang sedang menidurkan bayi lelaki.
Mak dia mungkin. Memandangkan sekarang tak ramai lagi orang datang ke 'booth' novel terpakai aku, aku menuju ke arah 3 beranak itu.
"Hai adik, macam mane? Best tak novel tu?" aku tersenyum ke arah remaja itu dan ibunya.
"Seru banget ceritanya kak. Terima kasih ya udah bawa novel-novel ini. Sebelum ini bosan banget gak ada yang bisa di lakuin" kata remaja itu remaja itu.
"Nia ini memang hobinya baca. Kalau dia makan makanan yang di bungkus pakai koran pun, habis makan korannya di baca sama dia" kata ibunya sambil ketawa.
Oh nama Nia.
"Sudah seminggu kami di sini, makanya dia bosan. Si Nia ni sampai gak tau dia mau ngapai lagi. Waktu banjir semua buku-bukunya gak bisa di selamatkan. Ibuk suruh dia ambil document penting aja" kata ibunya lagi.
"Ooh macam tu. Takpe Nia. Nanti kalau free datang lah lagi kat akak ambik novel. Ambik je banyak-banyak pun. Nanti boleh isi masa lapang kan?" ujarku sambil mengusap kepalanya.
"Iya nanti saya datang sama kawan-kawan saya yang lain" katanya seraya senyum.
Tengah dok khusyuk sembang-sembang dengan mangsa banjir tu, ada suara yang menyapa aku dari belakang.
"Hai"
YOU ARE READING
Perfect (Slow Update)
RandomMengisahkan tentang cinta jarak jauh antara Hannah dari Malaysia dan Maia dari Indonesia. 89% dari kisah ni author ambil dari kehidupan sebenarnya. Selamat membaca!